Corine van Impelen finalist Communicatievrouw van het jaar

Leestijd: 5 minuten
Corine van impelen

Logeion zet ieder jaar twee communicatieprofessionals in de schijnwerpers tijdens de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar.

De finalisten voor Communicatieman/vrouw zijn:
Corine van Impelen – Hoofd communicatie Naturalis;
Klaas Kregel – Communicatieadviseur Domesta;
Wim van der Weegen – Hoofd Bestuurlijke zaken, Advies en Communicatie Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

De genomineerde talenten zijn:
Florence Meesters – ABN Amro;
Laura Peels – Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
Kelly Verdonk – Ortec.

Wij interviewen de 6 finalisten. Deze keer is dat Corine van Impelen.

Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?

‘Heel Nederland in de ban brengen van Nederland’ dat was het doel van mij, mijn afdeling en Naturalis. Door met storytelling de 66 miljoen jaar oude T. rex tot leven te brengen is zij het symbool voor de rijkdom van de natuur en Naturalis geworden.  We hebben niet alleen het object zelf tot leven gebracht door haar een naam te geven, maar ook door de zoektocht, het onderzoek, het vervoer en alles wat er tijdens haar leven gebeurd zou kunnen zijn zichtbaar te maken. Hierbij hadden we in verhouding een klein budget waarmee we door samenwerkingen, creatieve oplossingen, een sterk team en lef veel rendement hebben behaald.  Alle Tientje-voor-T.rex Kinderen die op de been kwamen, Freek Vonk als gezicht en Anne Schulp als wetenschapper, de enorme media aandacht, de stad Leiden die betrokken werd, de intocht onder politie escorte die de duizenden mensen op de been bracht en het succesvolle bezoekersaantal. Wat begon met een droom van onze directeur werd zo een de trots van Nederland. Door een inspirerende strategie en aanpak neer te zetten, een sterk team te bouwen en lef te hebben ben ik, denk ik, een belangrijke motor geweest in het geheel.’

Waarmee ben je op dit moment bezig bij Naturalis?

‘Bij Naturalis werken we momenteel aan een aantal tentoonstellingen in het museum. Er komt een erg leuk zomerprogramma waarbij je zelf ervaart hoe het is om onderzoeker te zijn en op expeditie te gaan, in het najaar starten we de GIF tentoonstelling met Freek Vonk. Daarnaast werken we aan de communicatie rond het nieuwe museum. Zijn we bezig met onze digitale strategie en focussen we ons meer op wetenschapscommunicatie. Naturalis is een kennisinstituut voor biodiversiteit mét een museum. Juist dat kennisinstituut deel mag nog wel meer aandacht krijgen. Dat is een mooie uitdaging. Daarnaast ben ik ook associé bij Wit Communicatie en werk ik aan een opdracht voor gemeente Nieuwegein. Samen met de afdeling communicatie maken we een professionaliseringsslag.’

Wat zijn jouw uitdagingen?

‘Ik kijk erg uit naar het moment waarop we de deuren van het nieuwe gebouw van Naturalis openen. Alle onderzoekers, collectie, laboratoria én museum onder één dak. Het belooft echt prachtig te worden. Een museum waarbij je geraakt wordt door de rijkdom van de natuur, met veel beleving en verwondering. Op weg hier naar toe wil ik graag de rol van Naturalis en het belang van biodiversiteit goed neerzetten. We hebben de rijkdom van de natuur nodig voor voedsel, geneesmiddelen en energie. Dit besef en de liefde voor de natuur help ik graag groeien.’

Op welke prestatie ben je trots?

‘Dat we met veel positieve energie als team werkelijk Nederland even in de ban van T. Rex hebben gebracht.  Onconventioneel en met lef. Ik ben er trots op dat het vertrouwen en de vrijheid mij werd gegeven door Naturalis om de ideeën ook uit te rollen.

Er zijn een paar momenten die ik wel direct kan oproepen wanneer je deze vraag stelt:

  • het moment waarop we een medewerkersbijeenkomst hadden en we de dinospaarkaartjesactie bekend maakte. Iedereen kreeg een boek en wat spaarkaartjes mee. De weken hierna was iedereen met het boek in de weer. In de hal stond een ruiltafel. Die vibe die dan door de organisatie gaat. Dat is erg leuk.
  • En het moment dat ik met Freek Vonk en Anne Schulp samen van Schiphol vertrok, met de vrachtwagen waarin T.rex zat achter ons aan en een politie escorte voorop. De hele A4 werd vrij gemaakt voor ons. Fantastisch. En toen we Leiden in kwamen rijden stonden daar mijn collega’s klaar met een hele optocht en een plein vol met duizenden mensen. Te wachten op ons. Alle kinderen hadden zich verkleed of iets geknutseld. Bart Meijer van het Klokhuis stond op het podium en ging uit zijn dak. Dat was echt een heel bijzonder moment. Zo had ik het plaatje voor me gezien en het was gelukt!

Ook ben ik trots op mijn team bij Naturalis. De vibe op de afdeling Communicatie is goed. De energie en onderling vertrouwen. Het is echt een team.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘Overal kan je inspiratie opdoen. Kansen zien en vertalen naar waar je op dat moment mee bezig bent. Ik denk dat het ook met focus te maken heeft. Als je een bepaald beeld en doel voor ogen hebt, dan zie je onderweg daar naar toe ook de kansen liggen. In ontmoetingen, winkels, magazines, films, musea, voorstellingen, in gesprekken met anderen, blogs en vlogs, surfend over het web. Ik verzamel altijd van alles wat ik tegenkom en wat mij prikkelt. Van foto’s tot boeken. Ik maak ook veel foto’s van dingen die ik om me heen zie als ik door de stad loop. Daar worden mijn man en dochters wel eens gek van…

En daarnaast is het ook ervaring. Ik loop al even mee in het communicatievak en heb veel projecten bij veel verschillende organisaties gedaan. Al die ervaring komt samen en overal neem je wat van mee.’

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar (nieuwe) tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

‘Dat is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep en je boodschap. Social media zijn een belangrijk middel in je mix en mogen dus niet ontbreken. Facebook is heel belangrijk als je moeders wilt bereiken, Twitter is meer zakelijk, Youtube vind ik een fantastisch middel en wordt veel bekeken vooral ook door jongeren, Instagram en Pinterest werkt erg goed voor mooie beelden en Whatsapp vind ik een communicatiemiddel als sms en bellen.’

Van welke collega uit het vak kan je nog iets leren?

‘Van iedereen kan je leren. Iedereen brengt zijn eigen kijk en ervaring mee.’

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

‘Wanneer ik het verschil heb kunnen maken. Dat kunnen kleine en grote dingen zijn. Maar ik wil graag echt iets bijdragen. ’s Avonds aan tafel hebben we altijd even over elkaars dag. Wanneer ik iets kan vertellen waarbij ze aan tafel nieuwsgierig worden en meer willen weten, dan voelt dat altijd wel goed. Wat heb ik toch een leuke baan denk ik dan. En dat is ook zo.’

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

‘Een team van generalisten, wel iedereen met een specialisme. Samen werken in projecten en zelfstandig. Allert op de buiten- en binnenwereld door te monitoren wat er leeft. Flexibel in kunnen springen op actualiteiten maar wel met een duidelijk doel voor ogen.’

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

‘Je ongegeneerd nieuwsgierig kan zijn, je de mindset van de wereld om je heen een beetje kan beïnvloeden en je hiermee onderwerpen op de kaart kan zetten of juist niet. Je kunt het verschil maken.’

Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×