Hoe vallen alle ogen op jouw podcast? Of ehm… Oren?

Leestijd: 3 minuten
podcast

3 tips om het bereik van jouw podcast te vergroten

 

To podcast or not to podcast? Is dat eigenlijk nog wel de vraag? Het aantal mensen dat podcasts maakt en luistert, blijft maar groeien. Volgens de meest recente Podcast Monitor van marktonderzoeksbureau Markteffect luistert bijna de helft van de Nederlanders (49%) wel eens naar een podcast. Ook de intensiteit van luisteren is gestegen: we luisteren vaker én langer naar een podcast. Genoeg reden dus om de handen uit de mouwen te steken.

Maar goed: jouw keigoede podcast is al opgenomen, bewerkt en klaar om de wereld in te sturen. Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat jouw podcast een groot bereik krijgt? Wij helpen je verder met deze drie tips.

 

1. Sharing is caring

In een podcast kun je jouw expertise laten zien én op een begrijpelijke manier overbrengen aan jouw publiek. Jij weet natuurlijk zelf als geen ander wat de trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied zijn. Maar doe ook nieuwe kennis op in jouw podcast. Nodig bijvoorbeeld vakgenoten uit en ga met elkaar in gesprek. Niet alleen wordt de inhoud van je podcast dan interessanter, je bundelt ook krachten door netwerken te delen. De verschillende sprekers delen de podcast in hun netwerk, waardoor het bereik van de podcast én jouw netwerk zelf groeit. Win-win!

 

2. Film het, fotografeer het, quote het: alles voor de promotie!

Laat de wereld weten dat jouw podcast bestaat (of eraan komt)! Maak gebruik van al jouw social mediakanalen, website, nieuwsbrieven enzovoorts. Want de mogelijkheden om je podcast via deze kanalen te promoten zijn niet op twee handen te tellen. Zo kun je korte fragmenten uit de podcast posten als teaser. Of maak leuke foto’s of video’s tijdens/na het opnemen. Je kan de hele podcast filmen en ook als video publiceren, maar je kan ook een korte vlog achteraf opnemen over hoe bijvoorbeeld de opname verliep. Of vraag om een quote aan jouw gastspreker over het proces en de ervaring voor in een blog.

Nog leuker: neem je luisteraars mee in het hele proces van het maken van een podcast. In de wereld van online content is storytelling erg belangrijk en zo krijgt het maken van een podcast een verhaal. Geef je luisteraar een kijkje achter de schermen van jouw productie.

Verder is het belangrijk dat niet alleen de inhoud van de podcast, maar ook het uiterlijk opvalt. ‘Don’t judge a book by it’s cover’ gaat namelijk niet altijd op. Zorg dat je kiest voor opvallende visuals, een ijzersterke titel en een aantrekkelijke ondertitel/beschrijving. Steek jouw podcast in een designer jasje!

 

3. Laten we erover praten…

Spoor jouw luisteraars aan om een review over jouw podcast achter te laten. In bijvoorbeeld de Apple podcast app kunnen luisteraars reviews achterlaten. Of gewoon via social media. Krijgt jouw podcast veel reviews binnen een korte tijd, dan wordt deze beter vindbaar. Daarnaast willen mensen bij goede reviews natuurlijk sneller naar jouw podcast luisteren!

Belangrijk is dan wel dat je luistert naar en reageert op deze feedback. Deze mensen zijn tenslotte waar jij je podcast voor maakt! Niet alleen zorg je zo voor engagement met je publiek, maar je podcast zelf wordt er ook beter van. Laat jij zien dat je de reviews van je luisteraars inzet, dan moedigt dat andere mensen ook weer aan om op jouw podcast te reageren.

Wil je nóg een stapje verder zetten in audience engagement? Dan kun je in je podcast zelf vragen beantwoorden van jouw luisteraars. Zo kun je een terugkomende rubriek in je podcast verwerken, waarin je luistervragen behandelt. Of iedere podcast afsluiten met een vraag, waar je in de volgende aflevering weer op terugkomt. Op deze manier creëer je een actieve relatie met je publiek.

________________________________________________________________________________________________

Deze tips zijn handvatten om het bereik van jouw podcast te vergroten. Maar niemand kan betere tips geven dan een échte professional in het vak. Podcast Consultant en radiojournalist Andy Clark geeft 23 november de training Podcast Maken, waarin hij jou alles leert over het maken, bewerken én publiceren van een podcast.

Meld je aan!

 

Wist je dat we bij De Redactie een eigen podcastaflevering hebben? Onze Manager Trainingen Michiel de Zwart geeft een kijkje achter de schermen bij het organiseren van trainingen voor De Redactie Trainingen en Babbage Academy: van het contact met trainers tot het uitzoeken van de meest inspirerende locaties!

Luister hier!

Lees ook

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×