Natuurlijk ben jij een creatief wonderkind, anders las je deze blog niet. Maar iedereen heeft weleens een off day. Fantasievol als je bent, wil je natuurlijk wel je collega’s en doelgroep overstelpen met creativiteit en originele ideeën. Welke valkuilen moet je vooral vermijden om je creativiteit te stimuleren? Lees snel verder!
Valkuil 1: doe het alleen
Creativiteit begint met een idee: een invalshoek, een foto, een nieuwsbericht of een gesprek. Probeer niet zelf het creatieve ei van Columbus te vinden, maar zoek je collega’s op. Praat met ze over waar ze mee bezig zijn. Dat levert allemaal frisse ideeën op om nieuwe verhalen aan jouw publiek te vertellen. Content maak je samen, niet alleen.
Jouw organisatie heeft een ‘why’, een doel dat het wil bereiken. Dat doel wil je in al jouw content overbrengen op jullie doelgroep. Gebruik dat doel ter inspiratie en neem de ontvanger mee in jullie reis. In welke vorm dan ook.
Zo vindt het automerk Volvo veiligheid in het verkeer erg belangrijk. Niet alleen de veiligheid van automobilisten, maar ook van fietsers. Zij hebben samen met Ericsson (producent van mobiele telefoons) en POC (producent van beschermende sportkleding) een systeem ontwikkeld waarbij zowel de autobestuurder als fietser wordt gewaarschuwd bij een potentieel gevaarlijke situatie.
Ook heeft het merk Volvo LifePaint ontwikkeld, waarmee fietsers zich beter zichtbaar kunnen maken in het verkeer. Deze reflecterende verf kan zowel op fiets als kleding gespoten worden en maakt de fietser in het donker veel zichtbaarder. Dat zijn natuurlijk mooie onderwerpen om content over te maken!
Valkuil 2: ‘Oud en vertrouwd’
Laten we eerlijk zijn, originaliteit komt niet voort uit werken in vastgestelde kaders. Als je ‘iets nieuws’ wil gaan doen, moet het ook echt iets nieuws zijn en niet iets dat je al eerder hebt gedaan. Probeer dus een andere vorm, een andere toon of een ander perspectief. Durf het ‘anders dan anders’ te doen.
Nieuw is vaak ook een beetje eng, want je weet niet of het gaat werken. In het beste geval werkt het nieuwe idee heel goed en komt er veel respons. In het slechtste geval werkt het niet en weet je dus ook wat je voortaan niet meer moet doen. Je leert ervan, dat is ook een win.
Bol.com had in 2021 een bijzondere sinterklaas-reclame. De hoofdpersoon in de reclame wil graag een pop, maar krijgt een bal. De jongen maakt van de bal de pop die hij eigenlijk had willen hebben. Als hij een jaar later de pop krijgt die hij zo graag wilde, is er geen ruimte meer voor de bal en hij schopt de bal dan ook de tuin in.
Minder zoetsappig dan wat je doorgaans van een sinterklaasreclame verwacht en je kunt er van alles van vinden, maar het is wel iets anders dan je verwacht. De reclame zorgde voor veel ‘rumour around the brand’.
Valkuil 3: Volg blind de trends
Never change a winning formula, right? Nee! Word geen slap aftreksel van CoolBlue met hippe taal, terwijl jouw woordgrappen altijd met het geluid van krekels worden beantwoord. Maak geen dansfilmpjes op TikTok, terwijl jouw doelgroep daar niet te vinden is. Je publiek wil geen kopie, je publiek wil jóu!
Dus je wil het ‘wow’effect. Onderscheiden, opvallen, iconisch worden als merk. Maar dan wel op jouw manier. Succesvolle content verrast en verrassende content is succesvol. Kijk wat jou anders en aantrekkelijk maakt en waar je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Vergroot dat uit en trek daar niet alleen meer klanten mee aan, maar maak fans die nooit meer bij je weggaan.
Als je aan het Rode Kruis denkt, denk je niet meteen aan TikTok. Toch wist deze organisatie via een succesvolle campagne op TikTok jonge mensen bewust te maken van wat je in een bepaalde situatie het beste kan doen om eerste hulp te bieden. Het filmpje ging viral.
Valkuil 4: Houd je strak aan de planning
Je wil zo veel mogelijk mensen bereiken met jouw content op het juiste moment. Dit ‘juiste moment’ houdt zich alleen niet altijd aan jouw content-agenda. Wees dus flexibel in het vinden van jouw moment en laat je niet leiden door een te strakke agenda.
Creativiteit komt en gaat en soms komt het met bakken tegelijk. Als je een super creatieve post hebt, maar je deelt die post niet ‘omdat het niet in de agenda past,’ mis je het moment.
Blijven leren
Met alleen deze valkuilen vermijden ben je er nog niet. Als je alles wil weten over het maken van creatieve content, volg dan de training Creatieve Content Maken van De Redactie. Op 12 april helpt Esther Mutsaers jouw verder te onderzoeken hoe je jouw content creatiever maakt. Als je vaak bezig bent met content, is deze training onmisbaar. Zien we je dan?
Meld je hier aan