Vraag het je virtuele assistent

Leestijd: 2 minuten

‘Hé Siri, kop of munt?’, hoor je radiomaker Caroline vaak roepen tijdens de Stenders Platenbonanza op Radio 2 als zij en Rob Stenders niet kunnen kiezen tussen twee muziekplaten. Een simpel voorbeeld van voice search waarbij we praten met apparaten alsof het net mensen zijn. Alexa, Cortana, Google Assistant, Siri, Viv: deze virtuele assistenten zoeken alles voor je op aan de hand van gesproken vragen. Trendwatchers voorspellen dat het gebruik van voice search in sneltreinvaart gaat toenemen.

Waarom we voice search gebruiken

Waarvoor gebruiken de meeste mensen voice search? Christi Olson van Microsoft onderzocht het en onderscheidt 3 zoekintenties (bron Unchatted Territory):

  • Informatief: we zijn op zoek naar informatie
  • Navigatie: we zijn op zoek naar een specifieke locatie of bedrijf
  • Transactie: voor het doen van een bestelling of betaling

Een voorbeeld van de mogelijkheden van voice search. Je wilt een taart bestellen en normaal gesproken navigeer je naar een aantal websites zoals Multivlaai of Bakker Bart om te bepalen waar je de taart het goedkoopst kunt bestellen. Als je deze vraag aan Siri stelt ‘Waar kan ik het goedkoopst een kersenvlaai bestellen?’, dan zal het je nauwkeurig kunnen vertellen waar de taart met welke deal het goedkoopst is op een specifieke dag. Siri zal ook vragen of je nog extra decoratie wilt, je order bevestigen en je vertellen hoe laat de taart wordt bezorgd.

Viv, de nieuwe virtuele assistent van de makers van Siri, kan zelfs al langere vragen interpreteren en antwoord geven. Google Assitant gaat nog een stapje verder. Je kunt follow-up vragen stellen zonder de context te herformuleren. Bijvoorbeeld: ‘Waar gaat de training online contentstrategie over bij [De Redactie]?’ Met de volgende vraag ‘Hoeveel dagen duurt de training?’

De invloed van voice search

Wil je meer weten over de invloed van voice search? Trainer Etienne Donicie neemt dit onderwerp onder de loep tijdens de training SEO teksten schrijven. De eerstvolgende training start op >>

De training SEO teksten schrijven

Deze training is speciaal ontwikkeld voor mensen die SEO zelf willen toepassen op hun website. Na de cursus heb je een beter beeld hoe Google werkt en welke rol relevantie speelt. Je weet hoe je een keyword-analyse maakt en hoe je deze keywords vervolgens op de juiste plek kunt verwerken in de website. Ook weet je de balans tussen een goede tekst en de vindbaarheid in het oog te houden. Je kent het zoekgedrag van de doelgroep, je bent op de hoogte van de terminologie en je kunt sparren met SEO-specialisten. Meer informatie >>

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×