Bouwen aan je eigen merk: het belang van personal branding

Leestijd: 2 minuten

Onlangs volgde ik een leerzame workshop ‘Personal branding’ bij de Rijksoverheid. Je eigen merk. Is het niet raar om jezelf een merk te geven aangezien we in deze tijd al in zoveel hokjes geduwd worden? Daar kan ik volmondig nee op antwoorden. Het is juist ontzettend belangrijk om jezelf positief te profileren. Iedereen is uniek in zijn of haar doen en laten, kennis en kunde. Juist die authenticiteit zorgt ervoor dat je in aanmerking komt voor die leuke uitdagende nieuwe baan.

Door: Wilma van Ittersum

 

Groepsfoto van alle deelnemers. Foto: Rijksoverheid

 

De voordelen van personal branding

  • Je presenteert jezelf krachtig en onderscheidend op de arbeidsmarkt.
  • Je staat voor jezelf en laat zien wat je specialisme is.
  • Je werkt aan vertrouwen en geloofwaardigheid en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken.
  • Het geeft je energie omdat je een duidelijke focus hebt.

 

Creëren van je eigen merk

  • Blijf bij jezelf en gebruik je eigen verhaal. Het is veel makkelijker om jezelf te promoten met een profiel die je zelf hebt opgesteld en waar je achter staat.
  • Maak gebruik van je emotionele merkwaarden; wat zijn je drijfveren, je waarden, persoonlijkheid, passie en talenten.
  • Maak op je LinkedIn en je cv duidelijk wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt. Plaats dit stukje tekst meteen onder je persoonsgegevens en gebruik hier hooguit acht regels voor.

 

Hoe zou jij een ander of jezelf omschrijven in een paar woorden?

 

Tips voor je cv en LinkedIn

  • Denk na over wat je onderscheidt van anderen en hoe je over wilt komen.
  • Zorg ervoor dat je profielen op social media en je cv up-to-date zijn.
  • Vermeld bij je werkervaring je belangrijkste successen en hou het kort en bondig.
  • Besteed aandacht aan de taal, spelling en toon op je cv, in je motivatiebrief en op LinkedIn.

Je uitstraling en stijl tijdens een sollicitatiegesprek zijn ook van groot belang. Heb je een open of juist gesloten houding? Hoe is je spreektempo, gebruik je veel woorden of juist te weinig?

 

Last but not least

  • Zorg ervoor dat je profiel onderscheidend en visueel aantrekkelijk is.
  • Is je content relevant of kun je wellicht iets toevoegen of weglaten?
  • Maak tijd om te netwerken, ook face to face.
  • Vergroot je zichtbaarheid door eigen content te publiceren.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×