A/B testen nieuwsbrief: Zo doe je dat in MailChimp

Leestijd: 4 minuten
Voorbeeld nieuwsbrief van De Redactie met het logo van MailChimp

Waarom zou je A/B testen met een nieuwsbrief?

Verstuur je nieuwsbrieven en wil je graag de conversie verbeteren zoals meer clicks naar je website, meer verkopen of meer lezers? Met een A/B test kun je onderzoeken welke variabelen verschil maken bij je publiek.

Zo werkt A/B testen van een nieuwsbrief in MailChimp

MailChimp maakt het mogelijk meerdere varianten (tot wel 3 versies) van je nieuwsbrief te maken. Zo kun je testen met verschillende onderwerpregels, verzendtijden en verschil in content. Kies bij het aanmaken van een nieuwe campagne voor A/B Testing Campaign. MailChimp test voor jou welke variant de meeste interactie oplevert en stuurt de winnende nieuwsbrief naar de rest van de maillijst.

Hoe selecteer je een winnaar?

  1. Click rate; de nieuwsbrief met de meeste clicks.
  2. Open rate; de best geopende nieuwsbrief.
  3. Total revenue; je meet welke nieuwsbrief de meeste omzet heeft opgebracht (alleen mogelijk met een webshopkoppeling).
  4. Manual selection; je kiest zelf op basis van het rapport van MailChimp welke nieuwsbrief gewonnen heeft.

Zo stel je een A/B test in voor je nieuwsbrief

Ga in je MailChimp-account naar Campaigns en klik op Create campaign. Selecteer E-mail, vervolgens A/B test en geef je e-mailcampagne een naam.

 

 

In het volgende scherm geef je aan naar welke groep abonnees je de nieuwsbrief wilt verzenden. Hier kun je kiezen tussen verzenden naar de hele groep of een specifieke groep (segment, tag of group). Wil je alleen nieuwe abonnees, potentiële klanten of abonnees niet ouder dan 35 bereiken? Dit en meer kun je hier instellen.

Het komt weleens voor dat de optie ‘Segment or tag’ geen keuzelijst weergeeft. Switch in dit geval een paar keer tussen de verschillende opties, daarna komt de keuzelijst wel naar voren. Update Recipient Count (als je wilt weten naar hoeveel abonnees de nieuwsbrief wordt verstuurd) en klik op Next.

In de volgende stap ga je instellen wat je wilt testen. Is dat de onderwerpregel, afzender, content of misschien wel verzendtijd? Hieronder lees je meer over de verschillende opties.

Test 1 | Onderwerpregel

Een slechte titel van je nieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Met A/B testen probeer je verschillende onderwerpregels uit. Je verstuurt bijvoorbeeld naar 25% van de abonnees titel A en naar de 25% van de abonnees titel B. Stel de optie ‘By open rate’ in zodat MailChimp de winnende nieuwsbrief bepaalt op basis van het aantal geopende nieuwsbrieven.

Test 2 | Afzender

Je kunt ook testen of nieuwsbrieflezers reageren op de naam van de afzender. Mail je uit naam van het bedrijf of maak je het persoonlijker door je eigen naam of de naam van een medewerker neer te zetten? Als je doelgroep grotendeels uit vrouwen bestaat, kun je er ook voor kiezen uit naam van een vrouw te mailen. Zo zijn er nog veel meer varianten te bedenken.

Test 3 | Content

Welke content levert mij het meeste op? Dat ga je hier onderzoeken. Je kunt testen op basis van inhoud, maar ook op basis van design. Denk aan call-to-actionbuttons in verschillende kleuren, afbeeldingen, volgorde van tekstblokken. Stel de optie ‘By click rate’ in zodat MailChimp de winnende nieuwsbrief bepaalt op basis van het aantal clicks. Let wel op: twee compleet verschillende nieuwsbrieven versturen heeft geen zin. Houd de verschillen klein.

Voorbeeld: In nieuwsbrief A plaats je een GIF en in nieuwsbrief B een stilstaand beeld.

Voorbeeld: Je schrijft een uitgebreide introductie voor nieuwsbrief A en in nieuwsbrief B plaats je een korte introductie van twee zinnen.

Test 4 | Verzendtijd

Het tijdstip wanneer je de nieuwsbrief verstuurt, kan een bepalende factor zijn hoe goed de mailing wordt geopend. Opent jouw doelgroep de mail tijdens kantooruren, ’s ochtends vroeg of juist laat op de avond? Het is zinvol om dit uit te zoeken. Zo heb je meer kans dat jouw nieuwsbrief geopend wordt en niet bedolven raakt onder de mailings van je concurrenten. Anders dan eerder genoemde tests, voer je deze A/B test uit met 100% van de abonnees.

En de winnaar is…

MailChimp adviseert ten minste 4 uur te wachten voordat je een winnaar uitroept. Denk je zelf dat 3 uur genoeg is of wacht je liever 12 uur, alles kan. Wanneer je kiest voor optie 1 t/m 3 (zie Hoe selecteert MailChimp een winnaar?), dan wordt de winnende nieuwsbrief automatisch verzonden naar de rest van je abonnees. Met de optie Manuel selection bepaal je zelf, op welk tijdstip dan ook, de nieuwsbrief die in jouw ogen het beste scoort. Dat doe je vanaf de pagina Reports.

De pagina Setup

Na het instellen van de test ga je naar de volgende pagina Setup. Afhankelijk van welke A/B test je hebt gekozen, ziet dit er anders uit. In dit voorbeeld zie je een A/B test op basis van onderwerpregels.

 

 

Handig: Wil je de resultaten bijhouden in Google Analytics? Vink dan onder kopje Tracking de optie Google Analytics link tracking aan.

Selecteer een template

Kies nu de template van je nieuwsbrief. Dit kan een nieuwe template zijn of een template die je al eerder hebt opgeslagen. Daarna kun je de nieuwsbrief vullen met content.

 

Je nieuwsbrief testen voor verzenden

In de Preview mode kun je checken hoe de nieuwsbrief eruit ziet in de mailbox. Het verschil tussen de desktopversie en mobiele weergave is groot en je wilt natuurlijk dat je mailing op beide apparaten goed leesbaar is. Of dat de aanhef goed staat ingesteld, de call-to-actionknoppen duidelijk zijn, etc. Klik rechts bovenin het scherm op Preview and Test > Enter preview mode. Vervolgens kun je ook een testversie versturen naar je eigen mailbox, én naar je collega’s, voor een laatste check.

Ennnn zend!

Heb je alle puntjes op de i gezet, dan kan je mailing de deur uit! Nu komt het moeilijkste gedeelte: wachten :). Veel succes met het A/B testen van je nieuwsbrief!

Lees ook

 

Een online eindbaas worden. In deze training leer je strakke en originele webteksten maken én de ander overtuigen van jouw wijzigingen.
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×