Rubrieken op social media: 19 tips van expert Elja Daae

Leestijd: 4 minuten
Twee handen houden een telefoon vast, deze persoon scrollt door social media.

Social media is een vak. Als je echt ambitie hebt met je account (op welk netwerk dan ook) dan moet je aan de slag. Elja Daae, socialmedia-expert en trainer bij De Redactie, geeft je maar liefst 19 tips cadeau!

– Op 15 juli geeft Elja een exclusieve Summerschool-training over Content maken voor LinkedIn. In één dag leer je wat een bericht succesvol maakt, weet je hoe je de juiste doelgroep aantrekt, krijg je praktische ins en outs en nog veel meer!

Waarom rubrieken?

Het draait op social media allemaal om content. Maar wat ga je er doen? Hoe blijf je nieuwe dingen bedenken? Simpel: je werkt met rubrieken. Rubrieken zijn formats die je keer op keer kunt toepassen maar iedere keer net iets anders kunt invullen. Je kunt ze vergelijken met de vaste rubrieken in tijdschriften.

1. Foto/video achter de schermen

Video is een makkelijke manier om iets over te brengen. Het leukst zijn de dingen die mensen normaal niet zien? Bijvoorbeeld aan situaties, werkplekken, uitzichten en processen.

2. Mensen en hun verhaal

Laat de mensen rondom je organisatie vertellen over hun werk, hun ervaring of zelfs hun hobby. Denk aan: klanten, collega’s, uit actualiteit, prijswinnaars, genomineerden, iemand met een bijzondere verdienste

3. Vraag van de week

Gary Vaynerchuk heeft dit tot een kunst verheven met zijn ‘#askgaryvee’: de Q&A. Laat je volgers vragen stellen en geef ze antwoord in een video/afbeelding/blog. Noem als het kan de vragensteller. (tip: je kunt ook gewoon doen alsof je een vraag gekregen hebt…). Vooral ook leuk voor stories.

4. Quotes (in een afbeelding?)

Quotes waren even weg, maar zijn weer terug. Motiverende spreuken maar ook korte tips of grappen in een herkenbare huisstijl … dat werkt altijd.

5. Feitjes

Feitjes zijn altijd leuk. Vrijwel niemand weet wat jij weet over jouw business. Dus deel ze, het liefst in of met een afbeelding. Ook leuk: lijstjes. Nu de teksten op social media langer worden, kun je best een keer een opsomming geven van feiten en cijfers die je volgers misschien nog niet kennen.

6. Infographics

Als je cijfers hebt, onderzoeken of andere interessante feiten of processen: maak er een infographic van, een visuele weergave van de data. Geen designer bij de hand? Er zijn steeds meer tools waarmee je dit zelf kunt waaronder de gratis designtool Canva.

7. Deel andermans interessante content

Vergeet niet af en toe andermans foto’s, tweets, video’s of andere dingen te ‘sharen’, reposten en te retweeten. Zo geef je anderen een platform én zorg je tegelijkertijd altijd voor interessante content. Maar let op: op Instagram zit geen ‘repost’-knop. Wil je daar een bericht delen als gewoon bericht, vraag dan eerst toestemming. In de stories kan het overigens wel gewoon.

8. Humor

Het moet passen bij je organisatie ne je doelgroep, maar humor werkt geweldig. Memes zijn de ongevierde helden van social media. Heb je een jonge doelgroep, betrek dan jonge collega’s, klanten of cliënten en ga op zoek naar de juiste toon.

9. Inhakers

Heineken was lang de koning van de inhakers. Maar jij kan het ook. Het is een kwestie van vooruit plannen en goed nadenken. Maar let op: hoe populairder inhaakdagen zijn, hoe lastig om origineel uit de hoek te komen. Denk goed na over je doel. Inhaken is leuk, maar niet ten kostte van alles.

10. Wist je dat…?

Oké, Oké: 10 is een beetje een herhaling van punt 5. Maar een ‘wist je dat’ is een leuke manier om een feitje te delen. Wat zijn de feiten die je doelgroep niet kent? Ook leuk: maar er een quiz van en maak zo je volgers bewust van wat ze eigenlijk wel en niet weten.

11. Uit de oude doos / op deze dag in / #tbt

De wereld houdt van foto’s van vroeger. Hele accounts zijn er aan gewijd. Laat je inspireren en duik in het verleden. Op donderdag plaatsen mensen en bedrijven over de hele wereld oude foto’s onder het mom van ‘Throwback Thursday’ of #tbt. En waarom zou je daar niet aan mee doen?

12. Polls

Hoewel de optie van een poll op Facebook verdwenen is, is de poll op Twitter, LinkedIn en Instagram nog steeds hot & happening. En ook zonder de ingebouwde optie kun je mensen vragen om te kiezen tussen twee opties. Mensen laten graag weten wat ze vinden. Stel ze een vraag, laat ze kiezen tussen twee nieuwe producten of de twee ontwerpen voor je nieuwe boek… het werkt.

13. Crowdsourcing

Misschien hebben anderen wel goede input. Op Instagram is het heel normaal om mensen te vragen foto’s te delen rondom een thema met een hashtag, om die vervolgens op jouw account te delen. Zie #urbanjunglebloggers of #mooinederland. Maar let op: als je andermans foto of video onder je eigen naam wil posten, moet je altijd toestemming hebben van diegene. Een hasthag is niet genoeg.

14. Best gelezen / meest populair / meest gedeeld

Het kan nooit kwaad om even in de content te duiken en te delen wat het ‘beste’ was volgens je volgers. Breng het opnieuw onder de aandacht, eventueel met begeleidende tekst. Op Facebook kun je je populairste video’s zelfs nogmaals delen. En waarom niet?

15. Take-overs

Populair op Snapchat, Instagram en Twitter: take-overs. Gedurende een bepaalde periode laat je iemand anders posten op je account of post jij op andermans account. Geef collega’s een dag het woord … je zult zien dat het werkt.

16. Boek van de week / weetje van de week / docent van de week / uitje van de week / locatie van de week

Wat het ook is, een wekelijks terugkerend format is iets om naar uit te kijken. Zorg voor een herkenbare visual of een herkenbare naam en wees consistent in het plaatsen (dag/tijdstip). Zoek naar iets dat aansluit bij jouw eigen doelstellingen en ook interessant is voor je volger: concerten, boeken, tools … alles kan.

17. Foto- of videoverslag van evenement

Het is allemaal even wat minder voor de hand liggend, maar ooit komen de evenementen weer terug.  Zijn er weer vakbeurzen, congressen, lezingen, presentatie? Maak er een fotoverslag van op Facebook of een korte video voor Instagram … met omschrijvingen natuurlijk.

18. Videoformats

Video is zoveel meer dan een standaardopname. Speel met stopmotion, slowmotion, korte interviews en andere leuke formats. Reels, vlogs, TikToks … alles is mogelijk. De enige beperking is je eigen creativiteit!

19. Afbeeldingen

Bijna alle rubrieken vragen om afbeeldingen. Je kunt niet meer zonder, op social media. Gelukkig is het ook steeds makkelijker om hoogstaande afbeeldingen te maken, ook zonder designopleiding. Mijn favoriet is Canva.

Leer de taal van social media

In no time super social. In de praktische training De taal van social media krijg je van Elja Daae alle tips en tools in handen om effectiever gebruik te maken van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

Naar de training
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×