John Verhoeven over Magazines maken anno nu

Leestijd: 3 minuten
John Verhoeven crossmediale contentcreatie

John Verhoeven is contentstrateeg en auteur/blogger en trainer bij [De Redactie]. Op 11 mei is hij een van de sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu.

Hoe houd je je als magazine staande in een snel veranderend medialandschap?

‘Ga er als bladenmaker van uit dat je papieren uiting een platform is zoals alle andere. Print kan geweldig goed worden aangevuld door andere kanalen, die zo hun specifieke voordelen hebben. Bij de keuze van ‘wat waar moet’ is het volgens mij essentieel om je doelgroepen goed te kennen en te weten waar ze zich ‘ophouden’, waar ze zich het liefste bevinden. Daar waar je doelgroep is, daar moet je met je content ook aanwezig zijn. Niet met alle content op alle platforms, maar specifiek met content op plaatsen waar die het beste werkt. Bewaar je longform, de kwalitatieve leeservaring, voor print. Dat is een plaats voor aandacht, rust, een kwalitatief contactmoment. Reserveer je interactie, de vragen, de gesprekken, de dynamiek voor platforms die daarvoor gemaakt zijn: facebook, bijvoorbeeld. En haal het offline, naar de echte wereld. Dat is nog steeds erg populair en geeft veel meer lading aan je contact.

En wat dat staande houden betreft, daar zit ook een zakelijke kant aan: de meeste mediamerken verdienen nog steeds vrijwel hun hele boterham met print. Dat moet je niet vergeten. Investeren in print en samenhangende activiteiten, zoals de verkoop van boeken en het organiseren van evenementen, is ook investeren in je bottom-line.’

Hoe kan de bladenmaker een triple-A status veroveren, en wat is het?

‘De bladenmaker kan anno nu niet overleven zonder de triple-A status. Dat is: autoriteit, autonomie en authenticiteit. Ik gebruik dit model vaak om het professionalisme van de bladenmaker handen en voeten te geven: wat maakt een goede bladenmaker? Deze drie eigenschappen zijn onmisbaar. Deels kan je het leren, maar grotendeels is het ook een karakterkwestie. Wie zijn oren laat hangen naar de belangen van adverteerders is fout bezig. Wie autonoom wil opereren moet onafhankelijk kunnen zijn in doen en denken. Dat is vooral een karakterkwestie. Niet iedereen kan eigenwijs zijn en toch het belang van het merk centraal hebben staan. Dat is een talent. Authentiek is: je eigen koers durven en kunnen varen. Herkenbaar zijn. Dat betekent dus dat je anders durft te zijn dan de anderen. Als je daarbij ook het nodige professionalisme laat zien, wordt je vanzelf een autoriteit. Dit bouwt, alles samen, een sterke binding op met je doelgroepen.’

Hoe kun je als magazine oprecht en geloofwaardig zijn in een tijd waarin social media voor velen een relevante nieuwsbron is?

‘We leven in tijden van ‘fake news’. Lezers voelen zich steeds meer bedrogen en in hun hemd gezet door mediamakers die alles doen voor het korte succes, de lach, de klik. De behoefte aan oprechte en geloofwaardige bladenmakers is daarom groter dan ooit. Het verschil tussen ‘echt’ en ‘fake’ is al jaren aan het vervagen, maar meestal kon je nog wel redelijk goed het verschil zien, tussen het ‘echie’ en de botox. Dat onderscheid vervaagt nu snel, ook in de visual content. De behoefte aan mediaprofessionals die hun doelgroepen kunnen helpen bij het maken van dat onderscheid, is in korte tijd sterk gegroeid. Kranten groeien weer, zeker online maar ook wel degelijk in print. Dat is niet alleen te danken aan Trump, het is een duidelijke trend. Dus ik zeg tegen mediamakers: pak die nieuwe rol, wordt een integere zoeker naar de werkelijkheid en de waarheid van het leven, van het stukje wereld dat jij bestrijkt met je vakgebied, in jouw sector of jouw specialisme. En deel die ervaringen met je publiek, zodat zij van jou kunnen leren hoe ze echt van fake kunnen onderscheiden. Zowel in tekst als in beeld. Ik denk dat de bladenmakers die zich hierop richten, een mooie toekomst hebben.’

Wat kunnen deelnemers aan jouw masterclass verwachten?

‘Je leert in mijn sessie hoe je de eeuwige vraag van communicatiemakers (‘wat moet waar?’) kunt beantwoorden, op basis van een strategisch plan en een samenhangende aanpak.’

John Verhoeven is de auteur van het boek Het Wat & Hoe van Contentstrategie dat in juni verschijnt bij uitgeverij Business Contact. Op 11 mei is hij een van de sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu. Schrijf je in en doe mee!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×