FCB leert vloggen in praktische training in huis

Leestijd: 3 minuten

Marjolein Versteeg is communicatieadviseur bij FCB, een arbeidsmarktorganisatie voor de branches Sociaal Werk, Jeugdzorg en Kinderopvang. In november 2017 verzorgde [De Redactie] Trainingen bij FCB de incompany training Zakelijk vloggen, door trainer Pelpina Trip.

Marjolein Versteeg FCBHoe hebben jullie [De Redactie] leren kennen?

Ik ben geabonneerd op jullie nieuwsbrief en ik heb een aantal keer een vacature uitgezet via De Redactie.

Waarom heeft FCB gekozen voor een training van [De Redactie]?

We wilden graag een incompany training over vloggen en toen ben ik gaan Googlen. Ik heb een aantal organisaties benaderd, waaronder jullie. Het telefonische gesprek met Pelpina over de inhoud van de training gaf de doorslag.

Kun je iets over de inhoud van de genoten training vertellen?

We wilden graag een training over vloggen, omdat we echt praktisch aan de gang willen met deze (voor ons) nieuwe vorm van communicatie. De wens was om vooral praktisch aan de slag te gaan, dus weinig theorie maar vooral veel praktijk.

Dat was dus ook wat we hebben gedaan: in de ochtend kregen we wat theorie, maar als snel zijn we gaan oefenen in de praktijk met het maken van een oefenvlog. Erg leerzaam! We hebben de vlogs meteen bekeken en elkaar feedback gegeven. Het was ook wel spannend om een vlog op te nemen: we waren allemaal niet zo bekend met het zien van jezelf op video. Best confronterend 😉

In de middag is de groep vooral verder gaan oefenen, ook met het monteren van de filmpjes. Helaas ben ik rond lunchtijd ziek naar huis gegaan, erg jammer.

Wat waren de verwachtingen vooraf, wat was het trainingsdoel?

De verwachtingen vooraf waren hoog, maar ze zijn meer dan uitgekomen. Vooraf heb ik uitgebreid met trainster Pelpina gebeld om te vertellen wat voor organisatie wij zijn en waarom wij iets met vloggen willen doen. Ons trainingsdoel was om te kunnen filmen (waar moet je op letten bij filmen? Wat zijn de do’s en don’ts bij het maken een vlogfilmpje?) en om te kunnen monteren (Hoe werkt het technisch?).

Heeft de training hieraan voldaan?

Ruimschoots! Vooral door de praktijkoefeningen en de kennis en het enthousiasme van Pelpina is het een training geworden die ik iedereen kan aanraden.

Wie deed er mee aan de training, hoeveel collega’s en van welke afdeling(en}?  Hoe is deze selectie gemaakt?

Er waren zes communicatieadviseurs (vier van FCB en twee van Sociaal Werk Nederland), een projectleider van FCB en twee sociaal werkers. Deze selectie is bewust gekozen: vanuit communicatie wilden we het vloggen gaan verkennen, en de sociaal werker hebben aangegeven om vlogs te willen maken.

Wat is het eerste dat jullie met de tips en adviezen uit de training, concreet hebben gedaan?

De huidige Sociaal Werker van het Jaar, Mariska Overgaag, heeft een leuke vlog gemaakt om mensen aan te sporen iemand aan te melden voor de volgende verkiezing. De vlog hebben we, nadat we het nog een beetje hebben nabewerkt (een logo toegevoegd bijvoorbeeld), al snel verspreid via de communicatiemiddelen van FCB.

Wat zijn de zaken die door de training zijn veranderd of doorgevoerd?

We denken over het algemeen iets makkelijker over vlogs als communicatiemiddel, omdat we weten wat er bij komt kijken om een goede vlog te maken. En dat het eigenlijk niet zo moeilijk is als het lijkt. We gaan binnenkort wat highlights uit de training presenteren aan onze interne organisatie. Hopelijk integreren we het maken en verspreiden van vlogs volgend jaar in de communicatie-middelenmix.

Wat is het belangrijkste dat jij persoonlijk geleerd hebt?

Dat het bij vlogs niet draait om een perfect in elkaar gezet filmpje. Het gaat vooral om het op een laagdrempelige manier een verhaal willen overbrengen, wat alleen werkt als het persoonlijk is en je het op een authentieke manier overbrengt. Alleen dan zijn mensen, over het algemeen, bereid om een vlog te bekijken. Dat merk ik bij mezelf ook.

Wat vond je van de docent?

Fantastisch! Ze heeft veel kennis en ervaring in huis. Bovendien is ze erg enthousiast en laagdrempelig. De praktijkvoorbeelden die ze gaf waren ook erg goed.

Wat waren de reacties van de medewerkers achteraf?

Zeer positief. Al vonden we het monteren van het beeldmateriaal allemaal erg pittig. Al met al was deze training voor ons een schot in de roos.

Incompany trainingen

Een incompany training is scholing op maat voor je team, afdeling of redactie. Bij coaching (on the job) krijg je een-op-een sessies, toegespitst op persoonlijke vraagstukken. Je kunt ons volledige aanbod cursussen, workshops en trainingen als incompany training of coachingstraject boeken.

Bekijk hier het volledige aanbod  trainingen >>

 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×