Het Apostolisch Genootschap wilde online leren schrijven

Leestijd: 3 minuten

In september 2017 heeft De Redactie een tweedaagse incompanytraining Online schrijven verzorgd bij het Apostolisch Genootschap. Het team, onder leiding van Viola Lindenboom, hoofd marketing en communicatie, was na afloop zeer tevreden over zowel de inhoud van de training, als de docent Merel Roze.

Het Apostolisch Genootschap biedt ontmoetingsplaatsen voor mensen die bewust met zingeving bezig willen zijn. Sinds 2016 is het APGEN begonnen om voor meer zichtbaarheid bij ‘de buitenwereld’ te zorgen, om zo de beoogde doelgroep (30-40 jaar) aan te spreken én beter te bereiken. Onder andere door goede content over zingeving te produceren en te plaatsen op de website en social media.

viola lindeboomHoofd marketing en communicatie Viola Lindenboom zocht naar een training die haar en haar team kon helpen om betere online teksten te leren schrijven.

In het aanbod van De Redactie vond zij een aantal trainingen die goed aansloten bij haar trainingswens. Het contact was snel gelegd, waarna trainingsadviseur Jasmijn van Poppel een incompanytraining op maat samenstelde en Viola en haar team in contact met docent Merel Roze.

Kun je iets over de inhoud van de genoten training vertellen?

We hebben de training ‘online schrijven’ gedaan. Dit was een goede combinatie van handreikingen, best practices, oefenen en feedback op ons schrijven.

Wat waren de verwachtingen vooraf, wat was het trainingsdoel?

Ons doel was dat het hele team in staat is om goede online teksten te schrijven, onder andere voor ons nieuwe blog Mensen van vandaag.

Heeft de training hieraan voldaan?

Na twee dagdelen training is het online schrijven aantoonbaar verbeterd!

Wie deed er mee aan de training, hoeveel collega’s en van welke afdeling(en)?  Hoe is deze selectie gemaakt?

De hele afdeling marketing en communicatie (7 personen) plus een collega van de afdeling inhoud nam deel aan de training. Dit zijn de personen die schrijven voor online in onze organisatie.

Wat is het eerste dat jullie met de tips en adviezen uit de training, concreet hebben gedaan?

We hebben direct de pagina actueel op onze website herschreven (www.apgen.nl/over-ons/actueel/) en de tips toegepast in de online artikelen op Mensen van vandaag (www.apgen.nl/zingeving/vandaagmagazine/mensen-van-vandaag/)

Wat zijn de zaken die door de training zijn veranderd of doorgevoerd?

Het besef dat (online) schrijven een vak is en onze afdeling dit nog meer naar zich toe moet trekken.

Wat is het belangrijkste dat jij persoonlijk geleerd hebt? Wat is je het meest bijgebleven?

Actief schrijven en op de koppen letten. Alleen dat maakt al zo’n enorm verschil in leesbaarheid en aantrekkelijkheid.

Wat vond je van de docent?

Merel Roze is een aanrader. Leuke vrouw en inhoudelijk sterk.

Wat waren de reacties van de medewerkers achteraf?

Alle collega’s zijn alleen maar positief en zijn direct met alle tips aan de slag gegaan.

Zou je andere organisaties een van onze trainingen aanraden, en zo ja: waarom?

Zeker weten! Twee dagdelen training leveren een enorme kwaliteitsverbetering op.

Docent Merel Roze over deze training

Ook een interessante uitdaging voor docent Merel Roze. Want het Apostolisch Genootschap: daar kom je niet elke week!  ‘Training geven bij APGEN was heel erg leuk. De deelnemers hadden er zin in en wilden heel graag leren: en het resultaat was er na de twee trainingen dan ook echt naar. Ik had Viola van tevoren al even gesproken en op basis daarvan had ik een plan opgesteld. Zij zorgde voor een goede voorbereiding en ik kreeg van iedereen teksten aangeleverd. Ik was zelf niet bekend met het Apostolisch Genootschap, dus dat was ook meteen een goede manier om me in de materie te verdiepen. Ik was heel blij dat ik er twee keer heen mocht. Je bereidt je zo goed mogelijk voor en dan is het toch altijd afwachten hoe de groep reageert, hoe groot het verschil in ervaring is, wat de leerdoelen zijn en dat soort dingen. In die eerste sessie hebben we eigen teksten van de deelnemers besproken op basis van de handvatten die ik gaf en zijn we aan de slag gegaan met korte oefeningen. De sfeer was ontspannen, de directe feedback op de oefeningen werd goed ontvangen en we hebben ook veel gelachen. Het voordeel van een tweede training: ik kon ze een opdracht meegeven om het geleerde meteen in praktijk te brengen. Ik was echt heel positief verrast over wat ik daarop terugkreeg. Het enthousiasme en de dingen die ze geleerd hadden spatten ervan af. Echt een cadeautje voor een trainer. In de tweede sessie hebben we deze input verwerkt tot bruikbare teksten voor onder andere de website en de nieuwsbrief. Ik kijk met heel veel positiviteit terug op deze trainingen. Het is bijna jammer dat ze het nu zo goed kunnen, want ik zou er heel graag nog eens naar toe gaan. :-)’

Incompany trainingen

Een incompany training is scholing op maat voor je team, afdeling of redactie. Bij coaching (on the job) krijg je een-op-een sessies, toegespitst op persoonlijke vraagstukken. Je kunt ons volledige aanbod cursussen, workshops en trainingen als incompany training of coachingstraject boeken.

Bekijk hier het volledige aanbod  trainingen >>

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×