Marion Köhler over Conceptueel denken

Leestijd: 2 minuten

Marion Köhler volgde onlangs de workshop Conceptueel denken bij docent Dick Holzhaus.

Wat is je functie?

‘Ik ben medewerker communicatie bij Tabijn, een scholenbestuur voor basisonderwijs in de regio Noord-Kennemerland.’

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

‘Mijn taken zijn heel veelzijdig maar concentreren zich in principe rondom interne informatievoorziening voor onze medewerkers en nieuws voor externen. Je moet daarbij denken aan website, nieuwsbrief, berichten op Facebook, jaarverslag, brochures en schoolgidsen. Het mooiste daarbij is dat ik me niet alleen over de inhoud mag buigen maar ook over de vormgeving. Daarnaast ondersteun ik onze scholen, het bestuur en de algemene directie op heel veel fronten.’

Wat zijn in jouw functie de grootste uitdagingen?

‘Ik ben voor mijn werk heel vaak afhankelijk van de input van derden. Keer op keer blijft het een uitdaging om teksten of andere onderliggende stukken op tijd aangeleverd te krijgen zodat ik aan de slag kan.’

Hoe draagt de training Conceptueel denken bij aan de doelstelling van Tabijn?

‘Aan het begin van 2015 is het strategisch beleid voor de komende vier jaar gelanceerd. In het beleid is een aantal doelen opgenomen waar onze scholen de komende tijd aan zullen werken. Het is belangrijk om de doelen op een gerichte manier en een manier die aansluit bij de visie van Tabijn onder de aandacht te brengen en blijven houden.’

Waarom was de training voor jou relevant?

‘Ik heb gemerkt dat ik zelf een onduidelijk beeld had van het begrip ‘concept’, laat staan dat ik aan de leiding of collega’s kon uitleggen waarom het zo belangrijk is en hoe het effectief ingezet kan worden. Dankzij de training ben ik beter in staat om een sterk verhaal neer te zetten én uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes in mijn teksten maak.’

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

‘Het allerbelangrijkste is naar mijn idee dat het niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Een goed concept kan in essentie heel simpel zijn en juist daardoor sterk. De beperking maakt dat er geen ruimte is voor overbodige zaken en dat de focus automatisch op de hoofdzaak komt te liggen. En uiteraard kan een concept niet alleen de basis zijn voor een product maar ook voor een communicatievraagstuk.’

Staan er de komende tijd nog interessante projecten op stapel?

‘Elk jaar komen min of meer dezelfde vaste zaken langs, zij het in telkens weer een andere vorm. Straks viert Tabijn haar 20e verjaardag en wordt er een feest voor al het personeel georganiseerd. Ik zit in de feestcommissie voor – je raadt het al – de communicatie. Heel leuk om het communicatietraject te mogen verzorgen! Volgend jaar staat er weer een (digitaal) tevredenheidsonderzoek op de agenda. De vorige keer heb ik het onderzoek in mijn eentje mogen uitvoeren, d.w.z. van opzet tot en met het verzorgen van de rapportages. Best een klus, maar het voelt erg goed wanneer alles op rolletjes verloopt!’

Over de docent:

‘Voor mij de juiste man op de juiste plek. Geen wazige verhalen zoals gebruikelijk in bijvoorbeeld de kunstwereld maar duidelijk aangeven hoe belangrijk een goed concept voor een succesvolle onderneming is. En nog belangrijker eigenlijk hoe je volgens een stappenplan tot een deugdelijk concept kan komen. Dat we dit proces – weliswaar in sneltreinvaart – met elkaar konden oefenen heb ik als zeer waardevol ervaren.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×