Angelina Hammond werkt als communicatieadviseur voor Sarphati Amsterdam, een onderzoeksinstituut van de GGD Amsterdam. In haar werk houdt ze zich o.a. bezig met de ontwikkeling van communicatiemiddelen, gericht op Amsterdamse ouders met jonge kinderen. We ontmoetten Angelina in juni bij de training Inclusief communiceren van Madhu Mathoera. Hoe ze de training en de cursusdag ervaren heeft, dat lees je hier.
Back to basic
‘In juni heb ik de training gevolgd, omdat ‘Inclusief communiceren’ een steeds belangrijker onderdeel van marketingcommunicatie is geworden. In feite brengt het ons, communicatieprofessionals, weer back to basics: verdiep je eerst ECHT in jouw doelgroepen, voordat je aan de slag gaat. Vergeet daarbij niet om voorbij ‘the usual suspects’ en buiten de geijkte paden te kijken. En niet pas achteraf, wat vaak gebeurt!
Blinde vlekken en aannames
Ik heb veel geleerd over blinde vlekken, vooroordelen en aannames, die wij allemaal hebben. Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren, dat inclusief communiceren geen garantie is voor een 100% dekking. Maar het geeft de organisatie of het merk wel een ’midden in de samenleving-staande’ uitstraling. Belangrijk daarbij is wel, dat diversiteit en inclusie niet als een trucje wordt toegepast, maar daadwerkelijk deel uitmaakt van het DNA van de organisatie of het werk. Het moet authentiek zijn. Diversiteit en inclusie moeten consistent en congruent doorgevoerd worden, zowel intern als extern. Goed om te weten: niemand heeft dé ultieme sleutel naar perfect inclusief communiceren. Het is een leerproces, waarin we als communicatieprofessionals scherp moeten blijven.
De rol van communicatieprofessionals
Inclusief gaat veel verder dan etniciteit. Wanneer mijn collega’s en ik werken aan verbeterde communicatiemiddelen en -kanalen, dan richten wij onze inclusieve communicatie ook op de ondervertegenwoordigde groepen. Ondervertegenwoordigd in onze onderzoekspopulatie. Wij proberen zoveel mogelijk uitdrukkingen zoals moeilijk of lastige bereikbare groepen, groepen in achterstandswijken of achterstandsgroepen te vermijden.
Deze termen zijn stigmatiserend en verbinden negatieve associaties bij een deel van onze doelgroep. Dit vind ik een verkeerde beredenering: het probleem/de uitdaging ligt namelijk bij ons, de communicatieprofessionals. Wij hebben een inhaalslag te maken om inclusief te communiceren en zoveel mogelijk mensen te bereiken. Daarnaast vergeten wij ook te makkelijk andere ondervertegenwoordigde groepen: van laaggeletterden, mensen met een beperking t/m lhbtiq+.
Uitwisselen ervaringen zeer waardevol
De training heeft aan al mijn verwachtingen voldaan, de dag vloog voorbij! Daarnaast heeft de training mij veel scherper gemaakt op verbeterpunten én mogelijkheden om inclusief te communiceren. De uitwisseling van persoonlijke en zakelijke ervaringen, inclusief blunders was zeer waardevol om mee te krijgen. Ook grote bedrijven en merken hebben in het recente verleden grote blunders gemaakt of maken die nog steeds. Er is dus werk aan de winkel!
De locatie
Nog twee grote pluspunten: de trainingslocatie en trainers Madhu Mathoera. De trainingslocatie is echt een hele fijne locatie, qua ligging, faciliteiten en sfeer. Inclusief dakterras! De Music Meeting Lounge bevindt zich in een leuke wandelomgeving met gratis parkeermogelijkheden. Een echte aanrader!
Madhu creëert een leuke en veilige sfeer
Dat laatste geldt ook voor trainer Madhu Mathoera. Zij geniet ervan om te doceren en interactie te hebben met de aanwezigen. Een van haar sterke punten is dat zij heel makkelijk en snel de link kan leggen tussen de theorie en praktijk. Daardoor heeft de training een aangename tempo en bevat het boeiende en herkenbare cases. Tegelijkertijd worden deelnemers geprikkeld om zelf situaties te bedenken of te herinneren, waarin kansen lagen voor communicatieverbetering. Als deelnemer merk je ook, dat Madhu een hele leuke en veilige sfeer kan creëren, waarin iedereen ongemakkelijke ervaringen durft te delen. Heel leerzaam!’