Haidy Möller is zzp’er op het gebied van kwaliteitszorg in het hoger onderwijs. Ze volgde onlangs de online training Framing van Jolijn Mes omdat ze meer wilde leren hoe ze tekst bewuster kan inzetten voor een specifieke doelgroep. ‘De trainster Jolijn deed het fantastisch. Ze is duidelijk helemaal thuis op dit gebied, kon alles helder uitleggen, hield het tempo erin, maar ging ook niet te snel.’
Waarom wilde je graag de training Framing volgen?
‘Hoewel men mijn teksten over het algemeen goed beoordeelt, heb ik vaak het gevoel ‘ik doe maar wat’, terwijl ik vooral op ervaring en routine drijf. De training Framing leek me nuttig om te leren tekst bewuster in te zetten, zodat deze consistent en overtuigend is voor een bepaalde doelgroep.’
Deze training heb je online gevolgd. Hoe heb je dat ervaren?
‘De online training was natuurlijk even wennen, maar een prima alternatief in coronatijd. Een groot pluspunt vind ik dat mensen geen reistijd hebben en dat het milieu gespaard wordt. Reistijd zou voor mij overigens geen probleem zijn, want ik woon in Amsterdam en kom graag eens de deur uit. Een minpunt is dat het meer vraagt van je concentratievermogen. Waarschijnlijk komt dat omdat je het minder moet hebben van non-verbale signalen en meer van de mondelinge communicatie. Het gevoel van verbinding met de andere deelnemers is ook minder sterk, wat jammer kan zijn, want er is geen ruimte voor small talk, persoonlijke kennismaking en netwerken.’
In welk vakgebied ben je werkzaam?
‘Ik ben zzp’er op het gebied van kwaliteitszorg in het hoger onderwijs. Dat kan wat abstract klinken. Het komt er vooral op neer dat ik veel praat met docenten, studenten en beleidsmedewerkers, relevante stukken lees en van het totaal een rapport schrijf. In het rapport schrijf ik over hoe het gesteld is met de kwaliteit van een opleiding, op zo’n manier dat alle stakeholders zich erin kunnen herkennen en de doelgroep, de externe kwaliteitsbeoordelaars, zich een goed beeld kan vormen. Daarnaast schrijf ik soms ook andere teksten, zoals beleidsnotities, projectverslagen en brochures.’
Wat heb je in de training geleerd en kun je dat toepassen in de praktijk?
‘De training voldeed aan mijn verwachtingen. Het verhaal van ‘de olifant en de ruiter’ vond ik verhelderend, waardoor ik nu beter begrijp waarom rationele argumenten vaak niet aankomen, hoe de boodschap in het gebied tussen zender en ontvanger kan veranderen. Voor mijn eigen teksten werd ik op scherp gezet door meer bewust op de consistentie van een tekst te sturen, wetend dat feiten pas zwaar gaan wegen als het aansluit op het frame. ‘Bepaal de bril van de lezer’ vond ik een mooie. Het volgen van de drie stappen om een frame te ontwerpen is daar een bruikbare tool voor. Het interessantste vond ik hoe je systematiek kunt aanbrengen in de bouw van een frame, ook al sta je zelf ver af van de boodschap. Voor mij was de opdracht om een poster te ontwerpen namens ‘de kerk’ daarom heel leerzaam.’
Wat vond je van de trainer Jolijn Mes?
‘Trainster Jolijn deed het fantastisch. Ze is duidelijk helemaal thuis op dit gebied, kon alles helder uitleggen, hield het tempo erin, maar ging ook niet te snel. En dat alles met een heel ontspannen houding, waaruit ervaring sprak. Prettig dus!’