Paulien Trommelen is werkzaam als communicatieadviseur bij Future Communication. In opdracht voor de provincie Utrecht heeft ze vorig jaar het UtrechtLab gelanceerd. Een platform (met creatieve werkruimte) waar inspireren, leren, kennis delen, samen experimenteren en netwerken centraal staat. Paulien is een van de 3 finalisten van de Logeion Verkiezing CommunicatieTalent 2018.
Gefeliciteerd met je nominatie voor de prijs CommunicatieTalent van het jaar! Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?
Mijn kracht zit denk ik naast goed luisteren en doorvragen, ook in hebben van lef. Het motto van Pipi: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’, is al van jongs af aan mijn inspiratie en levenshouding. Daarnaast geloof ik niet in kant-en-klaar oplossingen en doe ik dingen samen met het team, want samen bereik je meer dan alleen.
Waarom koos jij ooit voor het communicatievak?
Ik twijfelde tussen een kunstacademie of een bedrijfskundige/economische opleiding. Toen ik op de open dag van Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven met Wil Michels over het vak sprak, was ik verkocht. Communicatie bood mij een goede combinatie tussen creativiteit en theorie. Na mijn hbo studie en een wereldreis van een jaar, ben ik neergestreken in Antwerpen om daar aan de universiteit te studeren. Een master op het snijvlak van communicatie en bedrijfskunde. Communicatie staat nooit alleen en raakt altijd verschillende afdelingen. Ik wil dan wél de bedrijfskundige kant begrijpen. Wij moeten in ons vak immers bruggen slaan, als echte vertalers tussen de belevingswereld van de klant/gebruiker/inwoner en de organisatie.
Jij bent nog helemaal fris in dit vak. Wat kunnen de oude rotten van jou leren?
Tijdens de open dag van Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven sprak ik met Wil Michels, ik was verkocht. Communicatie bood mij een goede combinatie tussen creativiteit en theorie. Na mijn hbo studie en een wereldreis van een jaar, ben ik neergestreken in Antwerpen om daar aan de universiteit te studeren. Een master op het snijvlak van communicatie en bedrijfskunde. Communicatie staat nooit alleen en raakt altijd verschillende afdelingen. Wij moeten in ons vak immers bruggen slaan, als echte vertalers tussen de belevingswereld van de klant/gebruiker/inwoner en de organisatie.
Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, etc zijn tegenwoordig onmisbare onderdelen van de communicatiestrategie. Hoe maak je onderscheid tussen de verschillende platformen en hoe zet jij ze effectief in?
Bij een vraagstuk kijk ik vooral wat er al is, hoe het gebruikt wordt en of we uit de huidige kanalen nog meer kunnen halen. Mensen worden al overspoeld door verschillende kanalen en mogelijkheden. Kijk vooral naar de kanalen die al bestaan en haak daar op aan.
Waar sta jij over 5 jaar?
Poeh, wat een lastige vraag. Daar ben ik niet zo bewust mee bezig. Op moment werk ik als consultant bij Future Communication en geef ik les op de Fontys Hogeschool. Van die combinatie krijg ik nu de juiste energie. Ik vind het over 5 jaar vooral belangrijk dat ik nog steeds dát doe waar ik energie van krijg.
Wat zijn jouw uitdagingen?
Als consultant moet je snel kunnen schakelen tussen opdrachten, je moet goed kunnen organiseren, plannen en een nieuwe omgeving snel eigen maken. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben nog steeds zoekende in het communicatievak en ben nog niet op mijn eindstation. Mijn persoonlijk uitdaging is het aanbrengen van focus. Er zit maar 24 uur in een dag, al had ik er liever meer. Ik heb geleerd om ook tegen bepaalde toch toffe dingen in het leven nee te zeggen of bewust niet te doen.
Kun je een communicatiestrategie of case noemen die jij enorm inspirerend vindt?
‘Wij nemen je mee’ een campagne voor de Noord/Zuidlijn van de Gemeente Amsterdam. Op het web dragen ze niet alleen hun eigen boodschap uit, maar zoeken écht de dialoog en samenwerking met volgers op. Het is een platform geworden waar mensen opinies met elkaar delen. Zowel positief als negatief. Zo ontstaat er échte content die aansluit op de belevingswereld van de inwoner. Samen bereik je meer dan alleen en dat komt naar mijn idee hier goed uit de verf.
Wat is volgens jou de grootste misvatting over het vak?
Ik zie verschillende communicatieafdelingen die moeten vechten voor hun rol binnen de organisatie, want ons vak wordt vaak al door anderen ingevuld. Alleen het organiseren van een event of de ontwikkeling van een flyer is eigenlijk niet waarvoor wij zijn. Wij moeten juist de vraag achter de vraag zien te beantwoorden. Als een klant een event wil, maar nog geen idee heeft waarom, en wat het doel is van het event dan wil ik dát eerst weten voordat we verder gaan. De uitdaging: een stapje terug doen, om vervolgens sneller stappen vooruit te kunnen maken.
Maak de volgende zin af: Als ik het CommunicatieTalent van 2018 word, dan….
Houd ik mijn koers vast en is het een bevestiging dat ik de goede focus te pakken heb. Ga ik verder als consultant en blijf ik lesgeven. Daarnaast zou ik het fantastisch vinden om mijn visie met nog meer vakgenoten te kunnen delen. Ik wil juist het gedrag van mensen blijvend veranderen, als ik daar meer vakgenoten voor kan mobiliseren zou dat alleen maar top zijn! En zoals ik al zei, samen bereik je meer dan alleen!
Lees hier het interview met haar concurrenten Isabel Boerdam en Soraya Koendjbiharie.