Soraya Koendjbiharie finalist CommunicatieTalent 2018

Leestijd: 4 minuten
Soraya Koendjbiharie

Soraya Koendjbiharie is afdelingshoofd digitale communicatie bij de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) sinds 2016. Ze startte als webredacteur in 2014 bij de NBA en daarvoor werkte zij in communicatiefuncties bij o.a. de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Universiteit Leiden. Soraya is een van de 3 finalisten van de Verkiezing CommunicatieTalent 2018.

Waarom ben juist jij een van de 3 genomineerden denk je?

Ik denk dat ik genomineerd ben omdat ik in een dynamische en complexe organisatie zoals de NBA, door mijn positieve en resultaatgerichte houding een omslag heb bereikt in de communicatie. Ik agendeerde versnipperde communicatie en onduidelijkheid over de informatievoorziening. Ik pakte daarin een leidende rol en met een agile manier van werken realiseerde ik een integrale inzet van communicatiemiddelen, intensievere samenwerking tussen verschillende afdelingen. Duidelijke en heldere informatie aan onze klanten (accountants) droeg bij aan een stijging van de pageviews van onze website met 50%. Ook hebben we de site zo ingericht dat we van plaats 12 naar plaats 3 zijn gestegen wanneer je Googelt op NBA. We ‘boksen’ hiermee op tegen onze Amerikaanse naamgenoot in de basketbalwereld ‘the NBA’.

Waarom koos jij ooit voor het communicatievak?

Als student-assistent vond ik de technische kant van communicatiemiddelen, zoals html en de bouw van websites zeer interessant. 10 jaar geleden was het nog niet zo normaal dat vrouwen de technische kant van websites beheersten. Daarom vond ik het juist extra uitdagend.

Na mijn studie bestuurskunde startte ik als communicatiemedewerker  bij de Universiteit Leiden omdat ik wilde weten of ik van dit vak mijn beroep wilde maken. Wat ik het mooie aan ons vak vind is dat je een bericht zo helder en user friendly mogelijk kan opstellen dat het daadwerkelijk telefoontjes en vragen aan het loket vermindert. En je zo een betere relatie met je klanten opbouwt. Dit proefde ik bij de universiteit en dit smaakte naar meer. Ik wilde het grootser oppakken, meer impact. Als bestuurskundige wil je vaak de wereld beter maken en na mijn studie merkte ik steeds meer dat berichten van publieke organisaties zoals ministeries of politieke partijen niet altijd helder verwoord zijn of duidelijk overkomen. Ik wil dan ook met krachtige en verbindende communicatie bijdragen aan een beter Nederland.

Jij bent nog helemaal fris in dit vak. Wat kunnen de oude rotten van jou leren?

De meer ervaren vakgenoten hebben vaak veel zaken geprobeerd en zijn tegen muren aangelopen. Het is daarom begrijpelijk dat ze soms niet meer proberen om vernieuwing aan te brengen. Tegen hen zou ik zeggen: trek op met frisse/ nieuwe/ jonge collega’s. Zet de drive en energie van de jonge mensen in en combineer deze kracht met jullie kennis en ervaring. Blijf op een prettige manier vasthouden aan je hogere communicatiedoel en spar met elkaar over leuke oplossingen om dit doel te bereiken.  Zo behaal je mooie successen met je afdeling en organisatie. Deze aanpak heeft ons team geholpen in de realisatie van ons belangrijkste communicatiemiddel: NBA.nl. Ik had een mooi evenwicht van ‘jong en oud’ in mijn projectteam en ons resultaat was een website gedragen door collega’s en accountants.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, etc zijn tegenwoordig onmisbare onderdelen van de communicatiestrategie. Hoe maak je onderscheid tussen de verschillende platformen en hoe zet jij ze effectief in?

Kijk goed naar waar jouw doelgroep actief is en of jouw organisatie geschikte content voor het medium kan leveren waar je doelgroep zit. Uiteraard kun je niet om de social media heen die zich focussen op beeld/stories zoals Instagram en YouTube. Maar ga er niet als organisatie zitten omdat iedereen het doet. Organisaties moeten zelf kijken welke kanalen waarde kunnen toevoegen, los van trends.

Waar sta jij over 5 jaar?

Over 5 jaar heb ik samengewerkt met influencers zoals Diana Russo. Zij is een HR professional en zij kent de kracht van communicatie en weet hoe je communicatie moet inzetten. Ik wil graag samenwerken met mensen uit andere vakgebieden die een ambassadeur zijn voor ons communicatievak. In welke sector of bij welk bedrijf ik dat doe? Dat maakt voor mij niet uit. Zolang we maar met veel plezier samen werken, de verbinding zoeken en heldere boodschappen communiceren.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Collega’s op afstand naar hun werk laten kijken. Hen bewust maken van ‘Wat zijn we nou eigenlijk allemaal aan het doen en was dat de bedoeling?’. Wat ik een mooie uitdaging vind is een organisatie compleet laten  doordringen van ‘communicatie’.  Bij onze zusterorganisatie in Schotland is het zo ingericht dat alle uitingen volgens de communicatiestrategie en -plannen verloopt. Alles wat niet in de uitstraling van de organisatie past, wordt niet gepubliceerd. Die permanente toetsing aan de kernboodschap vind ik inspirerend en dat wil ik bereiken bij organisaties.

Kun je een communicatiestrategie of case noemen die jij enorm inspirerend vindt?

Cases waarbij een organisatie of een afdeling van een organisatie grotendeels wordt ingericht voor communicatie. Zoals bij Transavia, waarbij ze digital first helemaal hebben doorgevoerd in de gehele organisatie. De uitstraling en boodschappen worden digital first ontworpen en zijn consistent doorgevoerd van social media posts, naar afvalzakjes tot aan het vliegtuig zelf. Daardoor kun je effectief werken aan de relatie met je klanten, ze weten wat ze kunnen verwachten.

Wat is volgens jou de grootste misvatting over het vak?

Dat de afdeling communicatie voornamelijk is van het plaatsen van berichtjes en het maken van rapporten. Dat het slechts een doorgeefluik is van andermans content. Als tegengeluid zijn er ‘communicado’s’ die beter weten hoe, wat en wanneer er gecommuniceerd moet worden dan collega’s van andere afdelingen. Maar communicatiecollega’s en vaktechnische collega’s hebben juist elkaar nodig om successen te bereiken. Het gaat juist om samen optrekken: synergie.

Maak de volgende zin af: Als ik het CommunicatieTalent van 2018 word, dan….

…voel ik me vereerd en ga ik deze erkenning inzetten voor de bekendheid van ons vak. Uiteraard ga ik het vieren met mijn team en iedereen die me gesteund heeft! We hebben het samen bereikt!’

Lees hier het interview met haar concurrenten Isabel Boerdam en Paulien Trommelen.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×