Eigenlijk willen communicatieprofessionals maar één ding: controle. Mensen in beweging brengen. Stap voor stap aan reputaties bouwen. Maar kan dat wel? Of is de praktijk van alle dag weerbarstiger dan welk plan van aanpak ook? Daarover gaat het CommunicatieCongres 2018, op 20 november 2018.
In aanloop naar dit event interviewen wij een aantal professionals die deze dag hun visie zullen delen.
Isabel Boerdam (1990) is vegetariër sinds haar negende. In 2013 tijdens haar master Tekst en Communicatie (UvA) startte ze haar blog dehippevegetarier.nl dat inmiddels door 130.000 unieke bezoekers per maand wordt bezocht. Van 5-11 maart 2018 lanceerde Isabel met succes de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland, waarvoor ze bekroond werd met de titel ‘CommunicatieTalent 2018’. Inmiddels werkt Isabel niet meer alleen aan haar missie, maar samen met een jong team vanuit haar bedrijf Green Food Lab: een allround food consultancy & communications agency voor bedrijven met een duurzame missie.
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
De dialoog voeden en sturen. De communicatieprofessional moet snappen wat er leeft, zowel intern als extern, en ongoing een bijdrage leveren aan dat gesprek vanuit de missie/visie van het bedrijf. Wat mij betreft is vanuit dat perspectief een luisterende houding belangrijker dan een focus op zenden. Wat je uiteindelijk communiceert, moet relevant en actueel zijn. Dit zal dus zelden 100% de kernboodschap van het bedrijf zijn, maar veel meer gaan over hoe het bedrijf aansluiting vindt bij de thema’s en vraagstukken die op dat moment leven. Als dit lukt, dan gaat het bedrijf echt een rol van belang spelen binnen de dialoog.
Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
De ontwikkelingen op het gebied integratie en digitalisatie zullen verder worden ontwikkeld. Gezien de dialoog die ik hierboven beschrijf, verwacht ik dat pr steeds belangrijker wordt in vergelijking met andere communicatie uitingen. Above the line marketing blijft natuurlijk onmisbaar, maar ik geloof dat het pr element essentieel is voor het voeden en sturen van de dialoog. Dit dialoog zal op steeds meer plekken plaats vinden, online, via (mogelijk nieuwe) social media kanalen, etc. Verschillende communicatie disciplines zullen dus geïntegreerder samen moeten werken, wat nu binnen een bedrijf helaas nog te vaak niet het geval is. Tot slot ben ik heel nieuwsgierig naar alle digitale innovaties die we de komende jaren gaan meemaken. Zoals we over de afgelopen jaren al hebben gezien, heeft de manier waarop we met elkaar communiceren een enorme impact op ons vak. Hier zijn nog zoveel kansen, kanalen en strategieën onderbelicht. Op dit gebied gaan we allemaal nog een hoop leren!
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?
Ik ben al een aantal jaar zelfstandig ondernemer, maar heb nu sinds enkele maanden mijn eigen agency gelanceerd: Green Food Lab, Food Consultancy & Communications Agency. Hier werk ik nu met twee fulltimers en drie parttimers en dat brengt hele nieuwe professionele uitdagingen met zich mee, vooral praktisch van aard. De keukentafel is verruild voor een kantoor, opeens is er een fatsoenlijk IT-systeem nodig, werken we aan teambuilding en het verwezenlijken van persoonlijke ambities. De zaken gaan gelukkig goed en we werken samen aan te gekke communicatie-opdrachten op het gebied van voeding en duurzaamheid, dus ik geniet elke dag!
Het thema is ‘Get a grip’. Hoe krijg jij grip op je werk? Hoe krijg je collega’s en opdrachtgevers zo ver om met jou mee te buigen? Hoe weet je wanneer je los moet laten of juist vast moet houden?
Ik ben persoonlijk betrokken bij al onze opdrachtgevers en goudeerlijk in mijn advisering. Ik zeg altijd wat ik denk, houd in die zin niet al te veel rekening met interne politiek en probeer dus juist die externe frisse wind te zijn waar veel bedrijven naar op zoek zijn. Vaak krijg je op die manier direct interessante discussies, zo merk je meteen waar het wringt en waar de ruimte zit. Die ruimte gaan we dan samen invullen. Op deze manier bereiken we bijna altijd een goede balans waarbij het voor de opdrachtgever net niet té spannend is en ik nog steeds volledig geloof in de strategie. Dit laatste vind ik heel belangrijk, want als agency heb ik ook een missie en een visie, dus ik zal nooit een strategie uitvoeren waar ik echt niet achtersta.
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
Communicatie is essentieel. In ieder bedrijf hoe groot of klein ook. Want alles wat we doen is communicatie, en daar moet simpelweg goed over nagedacht worden. Sommige mensen denken daar veel te makkelijk over, dat is zonde dan laat je echt kansen liggen.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
Naast communicatieprofessional ben ik ook eigenaar van het foodblog De Hippe Vegetariër, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees, en adviseer ik foodbedrijven inhoudelijk over nieuwe recepten, producten en concepten. Daardoor bekijk ik het onderwerp van voeding en duurzaamheid vanuit zoveel verschillende invalshoeken. Dat vind ik heel inspirerend. Al deze ervaringen en facetten gebruik ik ook in mijn communicatie & PR advies.
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
De Nationale Week Zonder Vlees is een campagne die ik het afgelopen jaar grotendeels in mijn eentje uit de grond gestampt heb. De campagne is zeer succesvol gebleken en een hele interessante 360 graden communicatiecasus. Eerlijk is eerlijk: ik heb deze campagne natuurlijk niet uitgerold met het communicatie-handboek ernaast. Dit is grotendeels intuïtief gegaan, maar met terugwerkende kracht heb ik gezien én gemeten wat de grootste impact heeft gehad. Ik zal ingaan op deze succesfactoren van de campagne en wat een andere campagne/casus hiervan kan leren. Ik hoop dat het een hele inspirerende en interactieve sessie zal worden. Ik kijk ernaar uit!
Lees hier de interviews met andere sprekers van het Communicatiecongres