Aan de slag met gedrag

Je doelgroep informeren is niet langer voldoende. De echte uitdaging? Hen inspireren tot actie! De focus op hoe je het gedrag van je doelgroep kunt veranderen, wordt steeds belangrijker binnen het communicatievak. We weten allemaal dat we bepaalde gewoontes beter kunnen laten, zoals lang stilzitten, drinken of roken. Maar hoe overbrug je de gap tussen weten en écht doen? Om dat te ontdekken, organiseert Babbage Company ‘Aan de slag met gedrag’. Een dag vol interactieve sessies en inspirerende cases, waar je alles leert over communicatie en gedragsverandering.

Direct aanmelden

Wat kun je verwachten?

Gedragswetenschap wordt steeds belangrijker binnen communicatie. Voor iedereen die hiermee te maken heeft, of voor de communicatieprofessional met interesse in gedragsverandering, organiseren wij op donderdag 11 april 2024 ‘Aan de slag met gedrag’ in het Aristo Meeting Center Amsterdam (Sloterdijk). Een dag waarin jij leert hoe je met de juiste communicatie het gedrag van je doelgroep écht kan beïnvloeden. Na deze dag weet je hoe je gedragswetenschap kan toepassen in de praktijk.

Tijdens deze dag worden verschillende workshops gegeven door professionals uit het vak, die de afgelopen jaren toongevend zijn geweest voor de manier waarop ‘gedragscommunicatie’ zich heeft ontwikkeld. Een unieke kans om jouw kennis over gedragsverandering bij te spijkeren!

Programma

10:00-10.30 Inloop
10:30 – 11:30 Opening: hoe kun je effectief gedragsverandering stimuleren? Door organisatiepsycholoog en communicatiekundige Thijs Leenman
11:30 – 12:30 Casus Campagne Eén tegen eenzaamheid, door Behavior Change Group en Open Now
12:30 – 13:15 Lunch
13:15 – 14:45 2 Parellelsessies*: Nudging (door Lindi Boeie) & Gedragsedreven communicatiestrategie (Letty de Nijs)
14:45 – 15:00 Pauze
15:00– 16:30 2 Parellelsessies*: Nudging (door Lindi Boeie) & Gedragsgedreven communicatiestrategie (Letty de Nijs)

* De twee parallelsessies vinden tegelijkertijd plaats en herhalen zich in de middag. Je volgt beide parallelsessies gedurende de dag, of in ronde 1 of in ronde 2. Bij inschrijving word je automatisch ingedeeld. Als je dus in ronde 1 Nudging volgt, volg je in de middag Gedragsgedreven communicatiestrategie, of andersom.

De sprekers

Opening: hoe kun je effectief gedragsverandering stimuleren? Door Thijs Leenman

Effectief gedragsverandering stimuleren. Dat is in de praktijk vaak ingewikkelder dan gedacht, gedrag is vaak onbewuster dan we denken. Organisatiepsycholoog en communicatiekundige Thijs Leenman neemt je daarom graag mee in de psychologie van gedrag. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en valide onderzoeken krijg je meer inzicht in gedrag. Op een interactieve manier onderzoeken we aan welke knoppen je kunt draaien om gedrag te beïnvloeden.

Casus Campagne Eén tegen Eenzaamheid door Mats Postema (Behavior Change Group) & Joris van Amerom (OpenNow)

Tijdens dit uur nemen Mats Postema (Sr. Gedragsadviseur bij Behavior Change Group, D&B) en Joris van Amerom(Managing Partner en eigenaar van OpenNow) je mee in de ontwikkeling van de campagne ‘Eén tegen Eenzaamheid’. Als gedragswetenschappers beginnen zij bij de wetenschappelijke onderbouwing: welke gedragsbepalers hebben invloed, hoe ziet dat eruit? Vervolgens vertellen ze hoe dit uitgangspunt input geeft voor het creatieve proces én wat het resultaat daarvan is. Ze sluiten af met de effecten. Leidt de campagne daadwerkelijk tot mindereenzaamheid?

Bekijk de website: https://www.eentegeneenzaamheid.nl/

 

Parallelsessie Nudging door Lindi Boeije

Ontdek tijdens deze parallelsessie hoe je mensen een duwtje in de goede richting kunt geven zodat ze hun gedrag aanpassen. Door de juiste strategieën toe te passen, zullen mensen zich anders gaan gedragen zonder dat ze zich gemanipuleerd voelen. Via de kracht van taal en psychologische principes kun je je overtuigingskracht enorm vergroten, zonder dat je meer hoeft te argumenteren. Met andere woorden: luider praten helpt niet, onbewust beïnvloeden wel!

Tijdens de sessie komen vier verschillende gedragstypes aan bod: mensen die het volledig met je oneens zijn en bewust tegenwerken, mensen die net zo enthousiast worden over je idee als jijzelf en enthousiast meedoen, en de grootste groep: mensen die vastzitten in gewoontegedrag of zich niet bewust zijn van hun ongewenste gedrag. Je leert hoe je deze typen kunt herkennen in de praktijk, hoe je ermee omgaat en welke gedragsinterventies je kunt toepassen, zodat je hen een duwtje in de goede richting kunt geven naar het gewenste gedrag.

Parallelsessie Gedragsgedreven Communicatiestrategie door Letty de Nijs

Duik in de kern van ‘Gedragsgedreven Communicatiestrategie’ met deze praktijkgerichte parallelsessie. In een energieke sessie deelt Letty de essentiële stappen voor het opzetten van een effectieve strategie voor gedragsverandering. Je leert hoe je gedragswetenschap toegankelijk maakt voor jouw communicatiedoelen. Met als doel effectieve communicatie!

In de praktische parallelsessie met case studies en interactieve opdrachten, leer je over een aantal tools en technieken om overtuigende communicatie te creëren die aanzet tot verandering. Dus til jouw communicatie naar een hoger niveau en loopt gegarandeerd weg met voldoende tips om de volgende dag direct toe te passen.

Voor wie bedoeld?

Voor alle communicatieprofessionals, communicatieadviseurs, brand managers, marketeers, leden van crisisteams en voor iedereen die in het werk te maken heeft met gedragsverandering en gedragsgedreven communicatie.

Blijf op de hoogte van onze trainingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand meer informatie over het trainingsaanbod, tips van docenten, acties en meer.

Ontvang de nieuwsbrief van De Redactie over ons trainingsaanbod.

We maken je er op attent dat de door jouw verstrekte persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres worden opgenomen in ons gegevensbestand. Voor meer informatie verwijzen we je naar ons Privacybeleid.

 

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×