Dag van de Crisiscommunicatie

De coronacrisis is een uitgelezen voorbeeld van crisiscommunicatie. We zagen hier dat communicatie in tijden van (langdurige) crisis zeer ingewikkeld kan zijn. Hoe bereid je je hierop voor? Hoe leer je acteren tijdens een crisis? Crisiscommunicatie is en blijft actueler dan ooit. Daarom organiseren Babbage Company en De Redactie de Dag van de Crisiscommunicatie! Na deze dag ben jij helemaal crisis-proof!

Direct aanmelden

Wat kun je verwachten?

In verschillende workshops leer je dat je, met een goede voorbereiding in dit sociale mediatijdperk, zelf de beeldvorming van een (langdurige) crisis kunt bepalen. Dit is de eerste stap in het voldoen aan de verwachtingen van interne en externe stakeholders. Een crisis is vandaag de dag namelijk het beoordelings- en afrekenmoment voor organisaties en hun bestuurders. Voldoen aan de wet is niet meer voldoende. Je zult nu moeten voldoen aan de verwachtingen, waarden en normen van de omgeving.

Om iedereen die in hun werk te maken heeft met crisiscommunicatie hier concrete handvatten voor te geven, organiseren wij op 6 maart 2023 de Dag van de Crisiscommunicatie. Een dag waarin jij leert hoe je aan de verwachtingen, waarden en normen van de omgeving tijdens een crisis voldoet. Tijdens deze dag worden verschillende workshops gegeven door professionals uit het vak, die de afgelopen jaren toongevend zijn geweest voor de manier waarop crisiscommunicatie zich heeft ontwikkeld. Een unieke kans om jouw kennis over crisiscommunicatie bij te spijkeren.

Programma

09:45 – 10:00 Inloop
10:00 – 11:00 Opening – Annelou van Egmond
11:00 – 12:00 Casus crisiscommunicatie COA – Nicole Raaijmaakers
12:00 – 13:00 Lunch
13:00 – 15:30 *Workshopkeuze Albert Roele of Maureen Veurman
15:30 – 16:30 Crisiscommunicatie als journalist – Tijn Elferink
16:30 – 17:30 Borrel

*De workshop van Maureen zit helaas al vol waardoor bij inschrijving voor de Dag van de Crisiscommunicatie je automatisch ingeschreven wordt voor de workshop van Albert Roele. 

De sprekers

Opening: Crisiscommunicatie vanuit strategische perspectief -Annelou van Egmond 

In het publieke domein kan het er soms stevig aan toe gaan. Er wordt tijdens een crisis geëist dat er snel, open en modern wordt gecommuniceerd. Maar hoe doe je dat? En wat doe je als hier tegenreactie op komt? Tijdens de opening neemt Annelou van Egmond je mee in een strategische benadering van crisiscommunicatie.

Casus Centraal Orgaan opvang Asielzoekers – Nicole Raaijmakers

Nicole Raaijmaakers is communicatiemanager bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Ze laat je aan de hand van een casus zien waar het COA tegenaan loopt als het gaat om crisiscommunicatie. Tijdens deze workshops worden verschillende scenario’s nagespeeld uit het corona-crisisteam.

Workshopkeuze: Maureen Veurman – Grip op Crisis of Albert Roele – In het oog van de coronastorm

Een goede reputatie opbouwen die tegen een stootje kan als het erop aan komt, is van groot belang. Als een organisatie negatief in het nieuws komt, kost het erg veel tijd en geld om dat beeld weer bij te stellen. Met een goede voorbereiding kun je bedreigingen omzetten naar kansen, krijg je grip op een eventuele crisis en leer je hoe je deze succesvol aanpakt, zodat je er sterker uit komt!

 

 

Albert Roele was die communicatiestrateeg (en woordvoerder). In deze workshop ga je, onder zijn leiding, je verdiepen in een aantal scenario’s uit die hulpmiddelencrisis. Albert neemt je mee in het krachtenveld dat er speelde, de afwegingen die onder hoge druk gemaakt zijn en wat daar de resultaten van waren.

Crisiscommunicatie uit het perspectief van een journalist – Tijn Elferink

Journalisten zeggen vaak: ‘ik schrijf het verhaal toch wel, of je nu reageert of niet.’ Is dat waar? Tijn Elferink is journalist voor o.a. AD en NU.nl. Tijdens zijn workshop bespreekt Tijn een aantal voorbeelden van slechte journalistieke crisiscommunicatie. Vervolgens neemt hij je mee de diepte in en vertelt hij wat er gebeurt op een redactie op het moment van crisis en hoe hij als journalist een onderwerp aanpakt.

Voor wie bedoeld?

Voor alle communicatieprofessionals, communicatieadviseurs, brand managers, marketeers, leden van crisisteams en voor iedereen die in het werk te maken heeft met crisiscommunicatie.

Blijf op de hoogte van onze trainingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand meer informatie over het trainingsaanbod, tips van docenten, acties en meer.

Ontvang de nieuwsbrief van De Redactie over ons trainingsaanbod.

We maken je er op attent dat de door jouw verstrekte persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres worden opgenomen in ons gegevensbestand. Voor meer informatie verwijzen we je naar ons Privacybeleid.

 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×