‘Het is ook handig om te zien wat je vooral níet moet doen!’ Mahnaz volgde de training Online Contentstrategie

Leestijd: 3 minuten
Mahnaz volgde de training Online Contentstrategie

Stel: je hebt Communicatie gestudeerd en gaat aan de slag met een junior functie. Heb je alle kennis uit je studie dan al op zak of is er nog veel te leren? Mahnaz Sarikhani volgde de training Online Contentstrategie en vond het uit.

Mahnaz wordt via Babbage Company gedetacheerd als Junior Communicatieadviseur. Toen zij tussen twee opdrachten in zat, wilde ze graag gebruik maken de trainingsmogelijkheid die Babbage Company & De Redactie biedt. Ze vertelt: ‘Ik vroeg aan mijn manager of ik op korte termijn kon deelnemen aan een training. Ik wilde graag de training Online Contentstrategie volgen. Alles wat te maken heeft met online vind ik namelijk interessant. Het is de toekomst en daarbij krijg je altijd te maken met bijvoorbeeld algoritmes. Gelukkig was er nog een plekje vrij en zodoende heb ik de tweedaagse training bijgewoond.’

 

Wat wel én niet doen

De training Online Contentstrategie is een tweedaagse cursus. Er komt een breed scala aan onderwerpen aan bod, zoals je doelgroep analyseren, de verschillende social mediakanalen en meten & bijsturen. ‘Tijdens mijn studie Communicatie heb ik het onderwerp online contentstrategie behandeld,’ legt Mahnaz uit. ‘Toch heb ik erg veel geleerd tijdens de cursus. Zo vond ik het bijvoorbeeld erg interessant om erachter te komen dat je zo snel mogelijk moet reageren op reacties onder je post, zodat je in een bepaald algoritme blijft. Op die manier krijgt je bericht meer weergaves. Daarnaast ontwikkelt online zich nog steeds in een razendsnel tempo. Het is dus goed om via een cursus als deze up-to-date te blijven!’

Niet alleen is het handig om te weten wat je wel moet doen op het gebied van online content, het is ook handig om te zien wat je vooral níet moet doen! ‘The wall of shame!’ lacht Mahnaz. ‘Het is goed om als organisatie te weten welke fouten er voorheen gemaakt zijn en welke fouten je dus moet ontwijken.’

 

Online contentstrategie toepassen

Mahnaz vertelt hoe de cursus ook ingaat op de praktijk. ‘We kregen tijdens de cursus verschillende opdrachten. Een opdracht was bijvoorbeeld het bepalen van je doel voor je online contentstrategie: wie is je doelgroep, wat is het doel voor je organisatie, hoe bereik je dit doel. Is je doel realistisch en is het haalbaar? Ik zat op dat moment tussen twee opdrachten in, dus voor mij was het vooral een oefening om bij een volgende opdracht toe te kunnen passen.’

 

Koffie, thee & netwerken

Een tweedaagse cursus bevat natuurlijk veel informatie, maar volgens Mahnaz werd hier goed mee omgegaan. ‘De trainer was heel fijn en duidelijk. Etienne was erg flexibel en als er iets onduidelijk was, kon je tussendoor gewoon vragen stellen. Hij vond het niet erg om zijn verhaal even te onderbreken voor het beantwoorden van een vraag.

Ook was de tijd op een prettige manier verdeeld. Er waren genoeg pauzes, waar je lekker een bakje koffie of thee kon pakken, en de lengte van de dagen waren precies goed. We hadden een wat langere pauze tijdens de lunch, waar ook meteen de mogelijkheid was om te netwerken. De groep bestond uit slechts tien deelnemers, waardoor een fijne groepsdynamiek ontstond. De groep bestond uit deelnemers met verschillende achtergronden, wat heel leerzaam was en nieuwe perspectieven bood. We hebben veel van elkaar geleerd!’

 

Tips & tricks voor de lange termijn

‘Ik zou de training zeker aanraden. Niet alleen is de informatie uit de cursus interessant en toepasbaar op de praktijk, maar Etienne gaf ook extra tips. Zo raadde hij een aantal boeken en websites aan die jou en jouw organisatie kunnen helpen met een sterke online contentstrategie. Op die manier heb je echt een aantal handvatten om jouw website en customer journey te verbeteren.

En als ik iets vergeten ben? Dan heb ik altijd de aantekeningen en PowerPointpresentatie van de training nog, zodat ik af en toe weer even mijn geheugen kan opfrissen!’

 

________________________________________________________________________________________________

 

Heb jij interesse in de cursus Online Contentstrategie? Meld je dan aan voor de eerstvolgende datum!

Ben je op zoek naar een andere training op het gebied van content maken, social media of communicatie? Bekijk de volledige trainingsagenda en vind een training die bij jou past!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×