Geen boze burgers, maar burgerparticipatie die écht werkt

Leestijd: 2 minuten
Burgerparticipatie

Echte, betekenisvolle participatie. Dat is het doel van burgerparticipatie en een antwoord op de vraag hoe je mensen betrekt bij de start van nieuwe plannen of projecten. Klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Tijdens de training Factor P: Burgerparticipatie leert trainer Aart Paardekooper je alles over wat dit precies inhoudt, wat het belang hiervan is en wat een goede participatieaanpak is. Speciaal voor De Redactie licht Aart alvast een tipje van de sluier op om ons meer over burgerparticipatie en de training te vertellen.

‘Burgerparticipatie is niet als een vinkje in het “inspraakproces,” maar betekenisvolle participatie waarin ook echt wat te kiezen of te vinden valt,’ vertelt Aart. ‘Overheden kunnen hierdoor betere plannen of projecten maken. Mét meer steun van inwoners.’

 

Stereotypen burgerparticipatie en de gevolgen daarvan

Een uitdaging die communicatieadviseurs vaak tegenkomen tijdens het participatieproces is volgens Aart het beeld van beleidsmakers over burgers: ‘burgers zijn bijvoorbeeld altijd boos. Of tegen iets. Die stereotypen zijn vooral ontstaan door het beeld van burgerparticipatie op social media en tijdens inspraakavonden. Daar zijn vooral actievelingen aanwezig en mensen met kritiek op de overheid.’

Hij vervolgt: ‘bestuurders en beleidsmakers hebben daar geen trek in, en dat is te begrijpen. Het gevolg: de stilte wordt zo lang mogelijk de stilte betracht. De plannen komen dan na het maken daarvan naar buiten met een formeel verplichte avond om het vinkje “inspraak” te krijgen. Zo ontstaat er juist meer kritiek op de plannen, omdat er dan niks meer te kiezen is. De overheid organiseert daarmee haar eigen weerstand.’

 

4 criteria voor een goede participatieaanpak

Tijdens de training Burgerparticipatie gaat Aart verder in op de do’s en don’ts van een goede participatieaanpak. Maar deze vier criteria geeft hij alvast mee:

  1. ‘Laat mensen zo vroeg mogelijk in het proces meedenken over dilemma’s en suggesties. Door te laat in het proces burgerparticipatie in te zetten met te weinig bandbreedte voor mensen om hun mening te geven, gooit de overheid haar eigen glazen in.’
  2. ‘Mensen echt wat te kiezen geven, dus geen fopspeenkeuzes!’
  3. ‘Het leren kennen van het stille midden’
  4. ‘De stem van het stille midden voorleggen tijdens sessies.’

 

Nieuwe inzichten en een beter resultaat voor iedereen

Enthousiast vertelt Aart over de training Factor P: Burgerparticipatie: ‘een van de leukste onderdelen is het opnieuw onder de loep nemen van een casus die elke deelnemer inbrengt. Met de nieuwe inzichten, die opgedaan zijn tijdens de training, kan het participatieproces vaak opnieuw worden ingericht. Met veel meer opbrengst voor beleidsmaker, communicatieadviseur, bestuurder én inwoner!’

___________________________________________________________________________________________________

Wil jij leren hoe je als communicatieprofessional burgerparticipatie echt goed aanpakt? Volg dan de training Factor P: Burgerparticipatie van Aart Paardekooper.

Meer informatie en meld je aan!

Bekijk het Summerschool aanbod!

 

Je advies afstemmen op de behoeften van de geadviseerde. In deze overtuigende training leer je van Simon Groen een verbindende methode die ervoor zorgt dat je advies eerder wordt aangenomen.
 

In deze illustratieve training leer je van trainer Klaas van der Veen informatie op een duidelijke en leesbare manier overbrengen met behulp van illustraties, infographics en iconen. Maak kennis met de beste methode en de handigste online tools. 
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×