Goede koppen, niet te lange zinnen en duidelijk verdeelde alinea’s. Iedereen kent het belang van een goede tekst. Toch blijven er teksten bestaan die niet door te spitten zijn. Is daar een andere oplossing voor te bedenken? Onafhankelijk ontwerper en schrijver Klaas van der Veen weet daar het antwoord wel op: Visual content design!
Eindeloze mogelijkheden
Klaas neemt ons mee in de wereld van visual content design: ‘de meeste content is tekst. Dat komt doordat de meeste content geboren wordt als tekst. Academici, journalisten, bestuurders: ze schrijven. En ze schrijven te veel tekst. De lezer zit namelijk op een schermpje.
Als visual content designer vraag je je af: kan de boodschap ook overgebracht worden met beeld? De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos: animaties, infographics, gifjes, fotografie, video, illustratie, iconen, noem maar op!’
Wordt tekst dan overbodig?
Zeker niet! ‘Een goede tekst wordt nog steeds gelezen,’ vervolgt Klaas. ‘Een aantrekkelijk beeld met de juiste connotaties en sfeer vertelt de lezer, nog voor hij gaat lezen, of de tekst de moeite waard is. Daarnaast is een tekst die veel getallen, ruimtelijke informatie, tijdsverloop en/of processen bevat, niet te doen. Die informatie verplaats je naar een illustratie, tijdlijn, kaartje of diagram.’
Als bijvoorbeeld redacteur of communicatiemedewerker kan visual content design erg leuk en vooral ook interessant zijn. Klaas legt dit uit: ‘als je de juiste informatie omzet in visuele content, wordt je tekst een stuk korter. En vooral: beter! De tekst hoeft minder informatie te dragen en kan dus doen waar tekst goed in is: de lezer raken. Bevrijd uit de tekst komt ook de getalsmatige informatie beter tot zijn recht.’
Van lappen tekst tot compact communicatieproduct
Tijdens de Summerschooltraining Visual Content Design leer je alles over het overbrengen van informatie met behulp van foto’s, illustraties en infographics. Speciaal voor jou licht hij alvast een tipje van de sluier over de training op. ‘We gaan werken met realistische teksten die echt niet door te komen zijn,’ vertelt Klaas. ‘Rapporten, nota’s, technische beschrijvingen, enzovoorts.’
‘Iedereen weet dat het weinig zin heeft om hierin te gaan roeren in Word. Daarom pakken we het probleem aan vanaf de andere kant: we beginnen met het eindproduct, een factsheet, slide of Instagram Story. We kijken vervolgens hoe we de gegeven inhoud daarin kwijt kunnen. Dat past natuurlijk niet, maar er ontstaat wel een compact communicatieproduct waar de lezer zin van krijgt om verder te klikken naar meer informatie.’
Beeld dat de juiste snaar raakt
Waarom je deze training moet volgen? ‘De meeste redacteuren beoordelen foto’s zoals ze hun eigen selfies beoordelen: is-ie scherp, heeft-ie de juiste uitstraling, staan er geen storende dingen op. Maar als je wat meer weet van de betekenis van beeld, en hoe lezers beeld interpreteren, dan kun je beeld maken met veel meer zeggingskracht. Dan kies je geen foto meer uit de stapel “omdat het erop staat,” maar omdat het beeld de juiste snaar raakt.’
Op 23 augustus geeft Klaas van der Veen de Summerschooltraining Visual Content Design. Leer informatie op een duidelijke en leesbare manier overbrengen met behulp van foto’s, illustraties en infographics. En dat op de zomerse locatie Landgoed De Reehorst in Driebergen! Wil jij dit niet missen?
Meld je aan!