Stemgebruik

Leestijd: 2 minuten

Marlene Rooseman is eigenaar van BureauTekst. Voor Het Taalcongres, dat [De Redactie] op 8 november in Amsterdam organiseert, schrijft zij een aantal blogs over taal. Deze blog gaat over stemgebruik.

Gebruik je stem om te bereiken wat je wilt

De manier waarop je praat, is een belangrijke methode om je boodschap en het effect daarvan te beïnvloeden. Of je op zachte fluistertoon tegen een manager vertelt dat jij de geschikte kandidaat bent voor die ene baan, of je doet dit met luide stem, maakt een wereld van verschil. Omdat je overtuigender klinkt bijvoorbeeld, of enthousiaster. Lees over de verschillende aspecten van stemgebruik en hoe je die slim gebruikt.

De factoren van stemgebruik

Er zijn verschillende factoren die jouw stem en boodschap beïnvloeden. Het volume dat waarop je spreekt, is bijvoorbeeld bepalend voor je overtuigingskracht. Ook de snelheid van praten, het ritme van de woorden, de toonhoogte en het laten vallen van stiltes zijn allesbepalend voor jouw overtuigingskracht.

  • Tempo
    Gerenommeerde sprekers en presentatoren hebben een aantal dingen met elkaar gemeen, waaronder een rustig tempo van spreken. Op hun gemak brengen zij hun boodschap over op de toeschouwers. Zonder te struikelen over woorden, ‘ehm-en’ of het afraffelen van zinnen. Haastig spreken wordt dan ook geassocieerd met zenuwen, een ongemakkelijk gevoel of zelfs liegen.
  • Toon
    ‘Ik hoor het aan je stem.’ Vooral binnen relaties is dit een veelgebruikte uitspraak. Blijkbaar sluit de gesproken boodschap niet aan bij de intonatie van de stem. Een boos verhaal afsteken met een zwoele stem, komt uiterst verwarrend op mensen over. Net als het uitspreken van vriendelijke woorden terwijl het vuur uit je ogen spuwt en je stem lager en benepen wordt.
  • Volume
    Ook het volume waarop je spreekt, zegt iets over de boodschap die je wilt overbrengen. Vertel je die op luide toon, komt dit waarschijnlijk overtuigender over dan zacht gemompel. Ook al zijn de woorden precies hetzelfde. Volume wordt veelal geassocieerd met overtuiging en enthousiasme, een zachte stem met onzekerheid of emotie.
  • Stiltes
    Het is een veelgebruikte methode door psychologen en ook rechercheurs passen hem tijdens verhoren veelvuldig toe: stiltes. Bewust gekozen stiltes zijn een krachtige communicatietool. Laat ze maar eens vallen bij de persoon tegenover je. Niets zeggen. Echt niet. Nog even geduld. Je zult zien: hij of zij gaat vanzelf ratelen.
  • Klemtoon
    Door op bepaalde woorden of zinnen in jouw verhaal de klemtoon te leggen, geef je koers aan jouw boodschap. Jij bepaalt welk deel blijft hangen en wat niet. Sterker nog: door enkel en alleen de klemtoon anders te leggen, bijvoorbeeld op één zin, verander je de complete inhoud van een betoog. Handig om te weten toch!?

Vind jij alles wat met stem en stemgebruik te maken heeft net zo interessant als wij van [De Redactie]? Wil je ook leren hoe je jouw stem aanpast aan iedere situatie en jouw persoonlijkheid en overtuigingskracht een boost geeft? Dan hebben we goed nieuws. Op dinsdag 8 november – tijdens Het Taalcongres – geeft stemtrainer en psycholoog Elisabeth Ebbink de workshop stemtraining. Daarin leer je alles over spreektempo, pauzes, heesheid, scherpte, luidheid, afwisseling in toonhoogte, melodie en accent. Kom ook!

 > Lees meer over het Taalcongres

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×