Is Blendle de oplossing voor de journalistiek?

Leestijd: 4 minuten
Marten Blankesteijn

‘Hallo, wereld, welkom bij je nieuwe kiosk’, zo luidt de ambitieuze slogan van Blendle. Het jonge bedrijf hoopt dat krantenlezend Nederland overstapt naar een nieuwe, eigentijdse manier van nieuws consumeren. ‘Blendle-eindbaas’ Marten Blankesteijn vertelt over het ontstaan van Blendle en hoe het bedrijf er momenteel voor staat. De start is in ieder geval veelbelovend. door Sjoerd Hartholt

‘Hoe Blendle begonnen is? Het is eigenlijk ontstaan bij de tijdschriftenschappen van de supermarkt, waar ik wekelijks allerlei toffe verhalen zie. De column van Nico Dijkshoorn in VI, een interessant stuk in de Groene Amsterdammer en een leuk verhaal in een vrouwenblad. Ik had geen zin om ze allemaal te kopen, maar ik wilde wel één of twee verhalen kunnen lezen’, zo vertelt Blankesteijn, die zijn sporen in de journalistiek verdiende bij De Pers en BNR nieuwsradio. Via iTunes was het al mogelijk om tegen betaling een los nummer te kunnen beluisteren, zonder het hele album te hoeven kopen. Zoiets kon voor journalistieke artikelen nog niet.

De grootste uitgevers zijn overstag

Binnen een jaar hadden Blankesteijn en zijn compagnon Alexander Klöpping een startkapitaal gerealiseerd. Via het Stimuleringsfonds voor de Pers, hun eigen spaargeld en informele investeerders. Blendle kon worden ontwikkeld. ‘Er zijn dertien mensen bezig gegaan met onder meer de techniek, het design en de marketing. Toen het klaar voor gebruik was, werd het zaak om uitgevers over te halen.’ En dat lukt goed. De grootste uitgevers zijn overstag. ‘Het is belangrijk dat iedere grote krant of tijdschrift meedoet. Spotify zou ook niks zijn als je er alleen Frans Bauer kan luisteren. We willen alles aanbieden.’

Nieuwe doelgroep voor uitgevers

De onderhandelingen met de uitgeverijen namen nogal wat tijd in beslag. ‘Het duurt lang voordat er in grote bedrijven een beslissing gemaakt wordt. Maar we zijn nu akkoord met onder meer Sanoma, De Persgroep en NRC Media. In eerste instantie werd er gevreesd dat Blendle iets té leuk was, waardoor veel abonnees hun krant zouden opzeggen. We hebben in overleg toen besloten dat abonnees gratis toegang hebben tot de artikelen uit hun eigen krant, zodat dat verschijnsel wordt tegengegaan.’ Blendle kan de uitgevers een nieuwe doelgroep bieden, zo denkt Blankesteijn. ‘Uitgevers denken dat mensen een abonnement hebben of sporadisch een krant kopen, maar er is ook een groeiende groep die gewoon nooit een krant koopt. Deze mensen zijn wel over te halen om voor een klein bedrag een los artikel te kopen.’

Verdienmodel

Dertig procent van de opbrengsten gaat naar Blendle, de rest gaat naar de uitgever. ‘De bedragen voor artikelen liggen nu meestal tussen de 10 en 25 cent. Gebruikers krijgen de eerste 2,50 euro cadeau van ons. Daarna kun je je Blendle-portemonnee opwaarderen, met 5, 10 of 20 euro. En je hebt dus zelf in de hand of je daar een week of een jaar mee doet.’

De uitgevers zijn overstag, maar veel freelance journalisten vragen zich af of er ook een vergoeding is van Blendle als hun artikelen door veel mensen gekocht worden. ‘Dat laten we aan de uitgevers zelf, want als we voor ieder artikel geld moeten overmaken aan de schrijver, dan hebben we nu al 15 man administratie nodig. We gaan ervan uit dat uitgevers dit eerlijk regelen met hun journalisten, en doen ze dat niet, dan is voor de journalist, als artikelen goed verkopen, een overstap naar een andere uitgever snel gemaakt.’

14.000 belangstellenden

Het systeem werd in eerste instantie getest met tien gebruikers, de medewerkers van Blendle zelf. Daarnaast konden mensen zich opgeven als gebruiker in de testfase. Al gauw waren er honderd nieuwe gebruikers en dat aantal groeide enorm snel naar een paar duizend. ‘Momenteel hebben we een wachtlijst van 14.000 mensen die Blendle willen gebruiken. We moeten ze echter geleidelijk toelaten om de snelheid van het systeem te optimaliseren. We willen dat alles gewoon goed loopt als iedereen er op kan.’ Onder de eerste tweeduizend bezoekers is ook al een serie bekende Nederlanders. ‘Je kunt elkaar volgen en zo zien wie wat aanraadt. Ik volg zelf bijvoorbeeld Leo Blokhuis, Derk Sauer, Thijs van den Brink en Nico Dijkshoorn. Je kan Blendle dus sociaal gebruiken, maar het blijft bij artikelen delen. Zoals op sociale media melden dat je een kop koffie gaat drinken kan niet.’

Interesse vanuit het buitenland

De 14.000 belangstellenden noemt Blankesteijn alvast een goed teken. ‘We hebben namelijk nog geen idee op hoeveel gebruikers we straks moeten rekenen. Het kan zijn dat het aantal uiteindelijk terugloopt naar 10.000 mensen die daadwerkelijk artikelen gaan kopen, maar het kan ook gaan stijgen naar 100.000. Gelukkig zijn heel veel mensen uit de testgroep ontzettend blij met Blendle. Over een paar maanden kan iedereen er hopelijk gebruik van maken.’ In Nederland levert het idee veel belangstelling op, maar ook vanuit het buitenland is er inmiddels al interesse. ‘We zijn met meerdere buitenlandse partijen aan het praten omdat we zelf graag ook buitenlands nieuws willen aanbieden met Blendle. Ik ben bijvoorbeeld geïnteresseerd in de artikelen van The Economist, maar die kan ik er nu niet mee lezen. Straks wellicht wel. Het is geweldig dat we Blendle kunnen ontwikkelen vanuit onze eigen behoefte eraan.’

Ward Wijndelts, business development manager bij NRC Media:

‘NRC Media was niet een van de investeerders in Blendle, maar juicht het initiatief van Marten en Alexander wel van harte toe. Het verkopen van losse artikelen uit kranten en tijdschriften vormt een goede aanvulling op de voor ons reeds beschikbare kanalen, zoals de verkoop van losse kranten en tijdschriften en de verkoop van abonnementen. Wij hopen dat we met Blendle en ook met het verkopen van losse artikelen via onze eigen site de drempel voor gebruikers kunnen verlagen, zodat jonge nieuwsconsumenten makkelijker kennis kunnen maken met de prachtige journalistiek die wij dagelijks produceren. Denk dan bijvoorbeeld aan het feit dat via Blendle en NRC zelf artikelen gedeeld kunnen worden op sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. Dat is een essentiële voorwaarde om de ‘digital native’ te bereiken.’

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×