Een goed persbericht kunnen schrijven is belangrijk. Waarom? ‘Je komt eerder in het nieuws!’ vertelt trainer, persvoorlichter en auteur Eugène van Haaren. ‘Redacties hebben geen tijd om krakkemikkige teksten, die overduidelijk van de marketingafdeling komen, te herschrijven. Ze zoeken nieuws dat ze direct kunnen plaatsen.’
Een goed persbericht schrijven
Tijdens de Summerschool geeft Eugène de training Persberichten Schrijven. Je leert wat nieuwswaarde heeft en hoe je het verhaal van jouw organisatie onder de aandacht brengt. Hij geeft jou alvast een tipje van de sluier over het schrijven van een goed persbericht.
‘In het ideale geval is een persbericht voor media de aanleiding om aandacht te besteden aan jou of jouw organisatie,’ gaat Eugène verder. ‘Maar het-nooit-verstuurde-persbericht is minstens zo waardevol. Dat klinkt gekker dan het is. Er is iemand zo dapper geweest om te zeggen: er staat niks nieuws in, laten we onze reputatie niet op het spel zetten en journalisten van hun werk houden met non-nieuws.’
Vallen en opstaan
Over fouten maken is Eugène heel duidelijk: ‘fouten maken is goed! Daar leer je van.’ Tijdens de training zullen er dan ook meerdere tips voorbijkomen. Eugène laat alvast los wat belangrijk is: ‘hou het kort. Wees duidelijk en val op. Zet de belangrijkste informatie bovenaan: een persbericht is geen opstel.’
Op vrijdag 26 augustus geeft Eugène de Summerschooltraining ‘Persberichten Schrijven.’ In deze training leer je met jouw verhaal het nieuws halen. Wil je weten wat nieuwswaarde heeft en hoe je het verhaal van jouw organisatie onder de aandacht brengt? Meld je dan aan voor de training!
Wil jij in de tussentijd een persbericht schrijven? Ik volgde een webinar van Logeion & ANP en zette een aantal tips & tricks voor je op een rijtje:
1. ‘Gewone mensentaal’
Probeer je persbericht zo simpel mogelijk te houden. Gebruik bijvoorbeeld geen vakjargon. Voor jou zijn deze termen logisch, maar journalisten zijn hier niet mee bekend. Een persbericht met woorden die je allemaal moet opzoeken of een persbericht die met één keer doorlezen helder is? De keuze is dan snel gemaakt. Schrijf je persbericht alsof je het aan je partner of buren zou vertellen.
2. Timing is key!
Wanneer je een persbericht stuurt, is niet altijd relevant. Weet vooral wanneer je een persbericht níét moet sturen. Bepaalde nieuwsberichten hebben spoed en die persberichten zullen zo snel mogelijk verstuurd worden. Heb jij ‘nice to know’ nieuws wat niet per se op het heetst van de dag gepubliceerd hoeft te worden? Wacht dan bijvoorbeeld tot het weekend met het sturen van je persbericht. In het weekend is het aantal persberichten lager en is de kans dus groter dat jouw persbericht opgepakt wordt.
Ook goed om te weten: vrijdagmiddag is altijd ‘slecht nieuws middag.’ Slecht nieuws komt door onverklaarbare reden altijd op vrijdagmiddag binnen. Je wilt jouw persbericht met fantastisch nieuws natuurlijk niet op laten gaan in een zee van sombere berichten.
3. Een persbericht is geen verkooppraatje
Let op: er is een verschil tussen een marketingbericht en een persbericht. Maak van je persbericht geen reclamepraatje. Zorg dat je niet te commercieel schrijft, maar dat je insteekt als nieuwsbericht. Journalisten zijn tenslotte niet geïnteresseerd in het promoten van jouw dienst of product, maar wel in het schrijven van een goed verhaal!
4. Linken voor je eigen bestwil
Het is heel begrijpelijk dat je zoveel mogelijk in je persbericht wilt vermelden. Foto’s, video’s, infographics: alles om jouw verhaal zo interessant mogelijk te maken. Maar een goed verhaal dat de aandacht trekt en helder is, is voldoende.
Plaats je persbericht wél op je eigen website. Op deze manier kun je in je persbericht doorverwijzen naar jouw eigen omgeving waar je afbeeldingen, video’s en infographics wél te zien zijn. Dit is bevorderlijk voor je SEO en zo haal je traffic naar je website. Let daarbij natuurlijk goed op dat er geen fouten in je hyperlinks zitten.
5. Een beller blijft bij!
Tot slot geeft Eugène een tip mee uit zijn boek Zakelijk schrijven voor Dummies. Je staat natuurlijk apetrots klaar met jouw persbericht om deze de wereld in de sturen. Wacht toch nog héél even en bel eerst naar redacties! Dat kost even wat tijd en is spannend, maar kan wel veel effectiever zijn. Je stelt journalisten zo op de hoogte van jouw interessante nieuws. Of je het verhaal voor ze op papier hebt? Sterker nog, jij zweeft al met je vinger boven de ‘verzend’ knop!
Op deze manier blijft jouw nieuws sneller bij journalisten hangen en wordt de kans groter dat je bovenop de stapel eindigt. Deze methode is wel meer tijdrovend, maar voor jouw voorpaginanieuws zeker de moeite waard!