LinkedIn is het ideale platform om jezelf te presenteren en aan recruiters te laten zien dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan of opdracht. Hoe up-to-date is jouw profiel? Hoe overtuig je de recruiter van jouw kwaliteiten? Deze tips gaan je hierbij helpen.
Het klinkt misschien gek om jezelf in de markt te zetten als merk, toch heeft personal branding veel voordelen. Je presenteert jezelf krachtig en onderscheidend op de arbeidsmarkt, laat zien wat je specialisme is en je beïnvloedt (in positieve zin) hoe andere mensen over je denken. ‘Iedereen is uniek in zijn of haar doen en laten, kennis en kunde. Juist die authenticiteit zorgt ervoor dat je in aanmerking komt voor die leuke uitdagende baan’, vertelt recruiter Wilma van Ittersum. In dit artikel lees je tips over:
- Profielfoto & achtergrondfoto
- Kopregel
- Samenvatting
- Werkervaring
- Aanbevelingen
1. Profielfoto & achtergrondfoto
‘Zorg ervoor dat je profiel onderscheidend en visueel aantrekkelijk is’, tipt Wilma. Een goede profielfoto is ontzettend belangrijk. Wist je dat 50% van ons brein visuele data verwerkt? Onbewust beïnvloedt jouw profielfoto al hoe je overkomt zonder dat een recruiter of opdrachtgever je hele profiel bekeken heeft. Daarnaast is het belangrijk dat je goed herkenbaar op de foto staat. Kijk recht in de camera en vergeet vooral niet te lachen! Onderzoek wijst uit dat je door te lachen met ontblote tanden, automatisch aardig gevonden wordt en dat mensen je al gaan vertrouwen. Denk dus goed na over hoe je jezelf wilt presenteren. Maak bijvoorbeeld een paar mooie foto’s met een vriend of fotograaf.
Met een achtergrondfoto kun je je personal branding extra kracht bijzetten. Daarom is het goed om te bedenken wat je wilt uitstralen. Wil je graag werken bij grote organisaties? Dan zou je voor een skyline van een zakenstad kunnen kiezen. Schrijf je voor een specifieke branche zoals de zorg? Kies dan een afbeelding wat daaraan linkt. Zoek je naar een freelance video-opdracht? Plaats een foto waarop te zien is dat je aan het filmen bent. Voeg tekst toe aan de foto om je vakgebied extra te benadrukken.
2. Kopregel
De kopregel is naast je foto en naam het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken op LinkedIn. Het is dus belangrijk dat je de kopregel goed benut en vindbaar maakt voor recruiters. Bedenk goed waar je op gevonden wilt worden, onderzoek welke functietitels bedrijven gebruiken waar je graag zou willen werken. Vermeld ook duidelijk per wanneer je beschikbaar bent. Dat vergroot de kans dat een recruiter bij jou aanklopt voor een interessante vacature of opdracht.
Bijvoorbeeld: Senior contentspecialist | beschikbaar per maart
3. Samenvatting
De samenvatting is de ideale plek om duidelijk te maken wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt. Schrijf geen hele lap tekst, probeer in een paar regels je verhaal krachtig neer te zetten. ‘Blijf bij jezelf en gebruik je eigen verhaal. Het is veel makkelijker om jezelf te promoten met een profiel die je zelf hebt opgesteld en waar je achter staat’, benadrukt Wilma. ‘Maak gebruik van je emotionele merkwaarden: wat zijn je drijfveren, je waarden, persoonlijkheid, passie en talenten.’
Ook met de opmaak van de tekst kun je spelen. Bullet points en andere scheidingstekens maken je tekst snel en makkelijk leesbaar. Heb je een eigen website, portfolio of wil je linken naar je laatst geschreven blog? Voeg deze toe onder het kopje Media.
4. Werkervaring
Voor welke bedrijven en/of opdrachtgevers heb je gewerkt? Wat heb je bereikt? Vermijd saaie opsommingen en laat de recruiters zien wat je in huis hebt. Probeer in de voordelen van het bedrijf te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Wat was jouw takenpakket? Benoem deze puntsgewijs. ‘Vermeld ook je belangrijkste successen’, tipt Wilma. ‘Houd het kort en bondig.’ Onder het kopje Media kun je een foto, video of link naar een website plaatsen. Doe dit alleen als het relevant is voor de functie.
5. Aanbevelingen
Een oprechte en inhoudelijke aanbeveling is goud waard. Zie een aanbeveling als een kort digitaal getuigschrift: Iemand uit je netwerk schrijft over jou en waar je goed in bent. Vraag referenties aan (oud)collega’s en voormalige werkgevers of laat iemand je vaardigheden onderschrijven.