Het overkomt iedereen: je neemt je voor om de zaken voortaan heel anders te gaan aanpakken, maar daar komt vervolgens heel weinig van terecht. Hoe komt dat toch? Het grootste probleem is meestal dat allerlei mensen zich met jouw content bemoeien. Dus gaan de dingen vaak anders dan je zelf had gewild. Hoe kun je dit voorkomen?
John Verhoeven geeft al enkele jaren met veel succes de training Crossmediale contentcreatie bij [De Redactie]. Hierbij geeft hij je 5 goede voornemens mee voor 2018.
Maak een plan
Klinkt simpel, maar dat is het niet. Je hebt een kalender nodig waarmee je maanden vooruit content bedenkt, organiseert en maakt (of laat maken). Op die kalender staat wat je eigen organisatie van plan is te gaan doen het hele komende jaar. Er hoort ook op te staan wat er allemaal in het werkveld van je organisatie speelt. En je klanten, wat speelt er in hun leven? Die speerpunten vertalen zich naar content die het hele jaar bestrijkt, inclusief de rustige periodes, en inclusief dingen die veel tijd vergen, zoals een leuke enquête, of wat dan ook. Bedenk: zonder planning zijn het vooral de anderen die bepalen waar je je tijd aan gaat besteden.
Kijk niet alleen van binnen naar buiten
Veel organisaties zijn geneigd om vooral te ‘zenden’, te vertellen wat ze kwijt willen. Content over nieuwe producten, diensten, campagnes, noem maar op. Dat is content ‘van binnen naar buiten’. Prima, maar eenzijdig. Probeer ook content te bedenken die aansluit bij je gebruikers, je klanten. Wat speelt daar? Wat willen die mensen van jouw organisatie? Dat is content ‘van buiten naar binnen’. De juiste balans? Probeer het op 60-40 te krijgen: 60 procent ‘van buiten naar binnen’, veertig procent ‘van buiten naar binnen’.
Beslis vooraf over je interactie
Wil je het gesprek aangaan met je publiek? Laat dan niet aan het toeval over maar beslis vooraf, welke onderwerpen zich daarvoor het beste lenen. Denk aan content waarbij de mening van de gebruikers interessant is. Dingen waarmee jouw lezers ook iets van elkaar kunnen opsteken. Zoek er vervolgens het juiste kanaal bij: Facebook, bijvoorbeeld. Wie reageert er op een vraag in een nieuwsbrief of op een website? Bijna niemand. Dus stel je vragen op de platforms waar je doelgroep al aanwezig is, en gemakkelijk kan reageren.
Leer ‘nee’ te zeggen
Iedereen wil altijd van alles van je. Dus als je niet overstelpt wilt worden door de druk om steeds maar weer te voldoen aan die wensen van al die mensen, helpt maar één ding: nee zeggen. Dat lukt alleen als je goed kunt uitleggen waarom je iets niet wilt doen (en ‘geen tijd’ is geen excuus). Je zult inhoudelijk moeten kunnen uitleggen waarom iets niet kan of gewoon geen goed idee is. Dat kan alleen als je planmatig werkt (zie punt 1.) en op inhoud stuurt. ‘Nee zeggen’ betekent ook dat je vaker ‘ja’ kunt zeggen tegen de dingen die er werkelijk toe doen.
Zorg voor wat lege plekken in je agenda
Minstens een dag per week (uitgesmeerd acht uur) ‘leeg’ houden in je agenda geeft je ruimte om lopende kwesties of nieuwe ideeën te laten bezinken, eens te brainstormen met iemand over een leuk project, of gewoon wat rond te scharrelen in de nieuwsbrieven in je mailbox die er normaal gesproken nogal eens bij inschieten. Hier komen je beste ideeën vandaan, niet uit de vele vergaderingen waar je teveel van je tijd moet verdoen.
Op 1 februari staat de volgende training Crossmediale contentcreatie op het programma. Deze 2-daagse training is vooral bedoeld voor (ervaren) redacteuren en communicatie-professionals die vanuit een heldere structuur content willen bedenken en creëren bij hun organisatie.