Dat online schrijven en creatief schrijven heel goed samen kunnen gaan, bewijst de nieuwe eendaagse training Creatief online schrijven. Met als docenten dé twee experts op hun vakgebied: Cathelijn Schilder en Merel Roze. Het resultaat: een inspirerende dag waarop je bijzondere opdrachten maakt, met een nieuwe blik naar je teksten kijkt, en Google leert te overtuigen.
Merel, webteksten moeten toch functioneel zijn?
Merel Roze, docent Online (eind)redactie: ‘Ja, we hebben allemaal geleerd dat webteksten functioneel moeten zijn en dat Google ze moet kunnen uitlezen. Dat klopt nog steeds, maar het kan tegenwoordig gelukkig ook veel creatiever. Je moet alleen weten waar je los kunt gaan en waar je rekening moet houden met de scannende lezer en met Google. Hoe je dat precies doet, vertellen we in de training. Wat mij betreft is dit echt dé training van het moment.’
En wat als ik helemaal niet zo creatief ben?
‘Goed nieuws: dankzij onze oefeningen word je het vanzelf. En vind je jezelf juist té creatief voor webteksten? Dan laten we je zien dat internetteksten helemaal niet zo stijf hoeven als je misschien denkt. Meer schwung in je online teksten, daar gaat het ons uiteindelijk om. Jij blij, want weer helemaal fris aan de slag met je eigen teksten. En de lezer blij, want eindelijk iets leuks te lezen online.’
Als je alleen voor de overheid of bijvoorbeeld een stichting schrijft, is de training dan ook nuttig?
‘Zeker! Of je nou voor een tijdschrift of een gemeente schrijft: ons doel is dat je de lezer op een prettige en misschien positief verrassende manier informeert. Binnen de kaders die gelden voor jouw doelgroep.’
Deelnemer Summerschool: “Een heel prettige en inspirerende training! Cathelijn en Merel brengen hun passie en actuele kennis enthousiast over tijdens deze afwisselende training. Veel handvatten gekregen om, binnen zinvolle kaders, creatief en effectief te schrijven.”
Een van de deelnemers schreef na afloop op het evaluatieformulier: Waarom duren alle leuke dingen in het leven zo kort, waaronder deze workshop? Wat is daarop jullie commentaar?
Merel: ‘Haha, dat is inderdaad het enige nadeel aan deze training: de dag gaat inderdaad als een speer voorbij. We zouden ook makkelijk een week kunnen vullen met de opdrachten die we allemaal niet konden kiezen. Maar door voor 1 dag te gaan, hopen we ook de mensen te bereiken die de training anders een te grote investering van tijd of geld vinden.’
Cathelijn, waarom vind jij deze training zo urgent?
Cathelijn Schilder, docent Creatief schrijven: ‘Wat ik vaak hoor bij bedrijven en organisaties is dat ze zich er bewust van zijn dat hun manier van schrijven en communiceren effectiever en creatiever kan. Ze kunnen zelfs een aantal bedrijven noemen die ze bewonderen daarin. Maar hoe je dat vervolgens aanpakt, is weer een ander verhaal. Onze training geeft je een aantal zeer praktische tips die direct inzetbaar zijn.’
En heb je alvast 3 tips voor de deelnemers?
- Analyseer je eigen online leesgedrag. Wanneer klik je verder op een link? Wanneer lees je verder? Wat grijpt jouw aandacht?
- Maak screenshots van goede koppen, artikelen, Twitterberichten, etc. en bewaar ze in een map voor inspiratie op een druilerige maandagochtend.
- Durf te schrijven! Of een tekst nu gaat over de vernieuwde riolering in de straat; over stoppen met roken; of de geschiedenis van cv-ketels: schrijf met als doel om de lezer naar het puntje van zijn stoel te brengen.
Deelnemer Summerschool: “Wát een goede combinatie: creatief schrijven en seo!”
Enthousiast geworden? Schrijf je snel in voor de training Creatief online schrijven!