Een afbeelding, video of infographic: met visuele content kun je snel en eenvoudig je boodschap overbrengen naar je publiek. Wat het is en welke vorm interessant is voor jou of je organisatie, dat lees je hier.
Visuele communicatie is kort gezegd communiceren door middel van beelden, objecten, gebaren en/of kleuren. Denk aan afbeeldingen, illustraties, animaties, infographics en video’s.
Wist je dat
Mensen gemiddeld 10% onthouden van wat ze horen, 20% van wat ze zien en 80% van wat ze horen én zien?
Afbeeldingen 94% meer kijkers trekken?
Webdesigners maar vijf duizendsten van een seconde hebben om een eerste indruk te maken?
90% van de informatie die je hersenen verwerken visueel is?
Een video op een landingspagina de conversie van bezoekers vergroot met 86%?
Wanneer je gebruik maakt van beelden in socialmediaberichten dit leidt tot 94% meer bezoekers en betrokkenheid?
60% van de internetbezoekers eerder klikt op een link met een plaatje dan een link zonder plaatje?
De gemiddelde aandachtsspanne 8 seconden is?
Visuele communicatie, waarom?
Onze maatschappij is steeds meer gericht op visuele communicatie en dat heeft verschillende redenen. Ten eerste worden we meer aangetrokken tot visuele content omdat ons brein dit veel beter kan verwerken en onthouden. Zo zijn we in staat visuele elementen 60 duizend keer sneller te verwerken dan tekst.
Even snel iets opzoeken of bestellen, herkenbaar? Veel mensen hebben te weinig tijd of nemen de tijd niet meer om een lange tekst te lezen. We scrollen, scannen en maken razendsnel beslissingen. Met symbolen of illustraties kun je in één opslag duidelijk maken wat je wilt vertellen.
Dagelijks worden we ook nog eens overstelpt met informatie. In vergelijking met 1986 krijgen we op een dag vijf keer zoveel informatie binnen! Toch is visuele content geen doel op zich: een combinatie van tekst én beeld blijft het krachtigste communicatiemiddel. Scroll naar beneden om meer te lezen over verschillende vormen van visuele communicatie.
Online infographic
Of je nu een website moet vullen, een persbericht publiceert of een onderzoeksrapport presenteert, er gaat niets boven een infographic om snel, begrijpelijk en toegankelijk je verhaal over het voetlicht te brengen. Je kunt kiezen voor een mooi opgemaakte afbeelding, maar bijvoorbeeld ook voor een bewegende variant zoals deze.
Simpel gezegd bestaat een infographic uit twee onderdelen: data en vormgeving. Je begint met informatie verzamelen. Bedenk een onderwerp wat de doelgroep aanspreekt: Wat leeft er onder je publiek? Is de inhoud helder, dan ga je verder met de vormgeving.
Online kun je veel tools vinden die het werk voor je doen, maar hoe gaaf is het als je een infographic naar eigen smaak kunt ontwerpen in de huisstijl van je bedrijf of organisatie? In de training Online infographic leer je van a tot z een effectieve infographic maken.
Beeld
Beeld is een krachtig middel om bijvoorbeeld je verhaal te ondersteunen, een emotie op te roepen, iets te verduidelijken of de aandacht te trekken. Maar pas op voor het ‘aapeetbanaan‘-syndroom, of de olifant in de kamer, waarbij de tekst letterlijk beschrijft wat het beeld toont.
Hoe selecteer je eigenlijk de juiste foto voor je doelgroep? Hoe zet je krachtige beelden neer? En hoe visualiseer je een abstracte, vaak gortdroge term als ‘spaarrente’ of ‘bodemsanering’ op een manier die spannend en verrassend is in plaats van cliché?
Tijdens de training De kracht van het beeld leer je beeld kiezen wat niet alleen binnenkomt maar ook beklijft. Beeldexpert en trainer Wim Honders legt je uit hoe je ingewikkelde of abstracte begrippen visualiseert en beeld kiest met de meeste impact.
Video
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een filmpje te maken, editen en online te zetten. Zeker met je smartphone kun je razendsnel een filmpje schieten en posten. Videotrainer Pelpina Trip voorspelt dat in 2021 meer bedrijven videocommunicatie zullen inzetten.
Maar hoe maak je een filmpje die er professioneel uitziet en echt z’n doel bereikt? In dit stappenplan deelt Pelpina 5 stappen die je op weg helpen een succesvolle video te creëren.
Wil je graag van een professional leren hoe je met weinig middelen video’s maakt die professioneel ogen en een zakelijk doel bereiken? In de training Zakelijk filmen met je smartphone duik je in de productie, presentatie en distributie van video’s met een smartphone. Klik op de foto om een video te bekijken van de training op locatie.
Trainer Wim Honders maakte deze foto samen met cursisten tijdens een incompanytraining De kracht van het beeld. Als je goed kijkt, ontdek je in deze foto twee beeldtechnieken. Door de cursisten op een bepaalde plek neer te zetten, creëert Wim in…
Pelpina Trip, videostrateeg, videotrainer en spreker, staat regelmatig zelf voor- en achter de camera. Daarnaast schrijft ze scripts, bewerkt ze video’s èn helpt ze bedrijven en organisaties met videomarketing. Volgens Pelpina gaat het bij videomarketing vaak mis bij de distributie…
Wil je leren hoe je stap voor stap een eenvoudige en effectieve infographic maakt? John Verhoeven, trainer en ervaren contentstrateeg, laat het je zien tijdens de training De online infographic. Waarom is het interessant om een infographic te gebruiken voor online kanalen? We…