‘Not more content, smarter content’. Dit schreef Sarah Winters, de grondlegger van content design, met koeienletters in haar boek. In steeds meer functies wordt gevraagd naar een content designer. Wat dit precies is en wat voor invloed het heeft op redactiewerk, lees je hier.
Wat is content design?
Als redacteur en schrijver wil je je doelgroep zo goed mogelijk bedienen. Je wilt de lezer informeren, inspireren of misschien wel verleiden iets te gaan doen. Waar online redacteuren vooral bezig zijn met de vraag ‘hoe zal ik dit schrijven?’, doet de content designer juist een stap terug. De belangrijkste vraag die je dan stelt is: ‘Wat is de beste manier om deze informatie over te brengen aan mijn doelgroep?’
Een content designer doet eerst uitgebreid onderzoek voordat hij of zij beslist welk format het best beantwoordt aan de behoefte van de gebruiker of zoeker. Je verzamelt hiervoor data, onderzoekt achterliggende vragen, denkt in oplossingen en test welke content werkt. ‘Design betekent in deze context niet hoe mooi iets lijkt, maar gaat over hoe iets werkt’, schrijft trainer Wiep Hamstra in een artikel.
Op Het Taalcongres gaf Wiep samen met Verine van Tol een workshop over content design.
Push and pull content
Grondlegger Sarah Winters (voorheen Richards) onderscheidt twee vormen van communicatie: push content en pull content.
Push content: Dit is zendinformatie. Denk aan nieuwsberichten op de homepage van je website, een nieuwsbrief met bedrijfsupdates of een pagina met veelgestelde vragen. Informatie die je als bedrijf graag wilt delen, maar je weet niet of je bezoeker hier op zit te wachten.
Pull content: Dit is informatie waar gebruikers actief naar op zoek zijn. Goed gebruikersonderzoek is bij pull content de basis. Hoe beter jouw antwoord aansluit bij die behoefte of antwoord geeft op een vraag, hoe groter de kans dat je succes behaalt. Daarna maak je pas een plan en denk je na over een format.
Klantreizen
Redacteuren zijn snel geneigd te denken in ‘dingen maken’. Maar dat is dus wat je als content designer niet moet doen, schrijft Hamstra. Content design gaat om het ontwerp van het geheel, de klantreis die de doelgroep maakt on- en offline (niet te vergeten). Vaak werk je samen met verschillende afdelingen binnen een organisatie. Heb je bijvoorbeeld ontdekt dat een specifieke tool veel beter aansluit bij de behoefte van je doelgroep in plaats van een uitgebreid artikel? Je collega van development kan je vast op weg helpen.
‘Content design is answering a user need in the best way for a user to consume it.’
– Sarah Winters
In of uit?
Is de content designer de nieuwe webredacteur? Nee. Sterker nog, samen zijn ze een veel beter team! Waar de content designer denkt in termen van algehele oplossingen en als een havik de klantreis in de gaten houdt, gaat de webredacteur aan de slag met het schrijven en maken van content. Je werkt dus eigenlijk op verschillende niveaus.
Wel heb je kennis van redactiewerk nodig om je werk als content designer goed te kunnen doen, stelt Wiep. Een interessante functie om naar door te groeien misschien? ‘Mijn tip als je niet weet welke functienaam er op je visitekaartje moet staan: beschouw jezelf als vakvrouw of vakman met een gereedschapskist die je kunt uitbreiden met nieuwe technieken en methodes.’
Volg de leergang Webredactie compleet
Lijkt het je juist interessant om je meer te specialiseren in webredactie? Dan is de leergang Webredactie compleet een absolute aanrader. Een leergang is een voordelige combinatie van trainingen die je ook los kunt volgen maar samen een coherent geheel vormen.
Je krijgt les van verschillende trainers die expert zijn op hun onderdeel binnen het vakgebied webredactie. Naast Online contentstrategie volg je ook de training Online eindredactie en Google Analytics & website usability.
Ontdek meer