Verleidend maar niet misleidend: spannende koppen zonder clickbait

Leestijd: 2 minuten
Illustratie met een vissersboot die muisklikken vangt in zijn net.

’17 feiten waarvan je niet gelooft dat ze waar zijn’

‘Dit is de reden waarom een stewardess baalt als jij in het vliegtuig een colalight bestelt’

‘Politie ziet tienerjongen langs de weg hurken – ze beseffen meteen dat er iets ernstigs aan de hand is’

Je hebt vast wel eens uit nieuwsgierigheid op zo’n titel geklikt. En dan blijkt het achterliggende bericht helemaal niet zo leuk, informatief of schokkend als de kop suggereert. Je voelt je bekocht, teleurgesteld. Heb ik hier nou mijn tijd aan verspild?

Klikaas

Deze koppen noemen we clickbait (letterlijk: klikaas). Een titel van een nieuwsbericht, socialmediapost of video die alléén maar bedoeld is om zoveel mogelijk mensen door te laten klikken. Puur om je nieuwsgierige aard te prikkelen. Dat de content zelf niet aan de verwachting voldoet, dat geeft niet. Het is eigenlijk een schreeuwerige manier van reclame maken waar websites (vaak) geld aan kunnen verdienen door advertenties te plaatsen.

Laten we bijvoorbeeld kijken naar de ‘schokkende’ video over een tienerjongen die de Amerikaanse politie aantreft langs de weg. Volgens de titel beseft de politie meteen dat er iets ernstig aan de hand is. Voordat je de video kunt bekijken, heb je al 3 advertenties gezien. De video gaat uiteindelijk over een jongen die een eekhoorntje redt.

De morele vraag: Wel of niet clickbaits gebruiken?

Dat clickbaits leiden tot frustratie bij lezers, is te begrijpen. Er is zelfs een Facebook-groep Stop Clickbait Nederland opgericht waar mensen hun ongenoegen uiten. Ondanks het negatieve imago, is clickbait een veelgebruikte techniek. Als je moet concurreren tussen honderden andere artikelen en video’s, kan een clickbait-titel net het verschil maken of mensen naar jouw website gaan. Heiligt het doel de middelen? Dat is de vraag.

We roepen de hulp in van schrijfexpert Merel Roze. Wat vindt zij van klikaas-titels? ‘Goede clickbaitkoppen kun je best verzamelen en in een inspiratiemapje doen. En er dan van jatten wat er goed aan werkt’, vertelt ze. ‘Bijvoorbeeld bepaalde inhoud weglaten, de lezer direct aanspreken of een cliffhanger gebruiken. Om dan vervolgens met je artikel wél de verwachting van de lezer in te lossen of zelfs te overtreffen. Want geloof me: dat lege gevoel na een echte clickbait gaat nooit in je voordeel werken.’

Verleidende koppen zonder clickbait

Een ronkende, inhoudsrijke titel schrijven zonder in clickbaits te vervallen, dat kan echt wel. Tijdens de training Creatief online schrijven leer je hier meer over. Denk aan nieuwsbrieven, subjectlines, blogkoppen, intro’s, Facebook-teksten, enz. Bovendien krijg je 3 online formuleringstips die je nooit meer vergeet. Schrijftrainer Merel geeft alvast 4 tips weg voor het schrijven van een goede online kop.

Meer leren?

 

Steengoede webteksten.  In deze verfrissende training leer je van Merel Roze en Cathelijn Schilder originele en overtuigende online teksten schrijven.  
 

Een online eindbaas worden. In deze training leer je strakke en originele webteksten maken én de ander overtuigen van jouw wijzigingen.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×