Opvallen in Google? Voeg rich snippets en rich cards toe

Leestijd: 2 minuten
Foto van zoekresultaten in Google waarin het verschil wordt uitgelegd tussen snippets.

In zoekmachines zoals Google heb je maar een paar tekstregels om zoekers te overtuigen van jouw geweldige websitepagina. Dat kleine stukje informatie noemen we een snippet. Met een rich snippet heb je meer mogelijkheden om de zoekende gebruiker naar jouw website te lokken.

 

Stel, je bent op zoek naar een goed recept voor frittata. Google laat nu twee resultaten zien:

Waar snippet 1 alleen de URL, titel en metatekst laat zien, toont snippet 2 extra informatie over hoe het recept beoordeeld wordt, de geschatte bereidingstijd en het aantal calorieën. Je krijgt dus veel meer informatie dan bij een normale snippet.

 

Coolblue heeft in deze rich snippet de winkellocatie in Amsterdam, telefoonnummer en openingstijden toegevoegd.

 

Je kunt ook verwijzen naar specifieke producten. Thyssenkrupp, leverancier van trapliften, voegt bijvoorbeeld links toe die verwijzen naar specifieke (product)pagina’s.

De voordelen van een rich snippet

Je hebt het waarschijnlijk zelf al opgemerkt. Met een rich snippet val je meer op tussen de zoekresultaten dan met een normale snippet. SEO-bedrijf Yoast onderzocht de effecten van rich snippets en kwam tot de conclusie dat deze variant een hoger klikpercentage heeft dan de normale snippet. Mensen geven blijkbaar de voorkeur aan resultaten die meer informatie prijsgeven.

Op de lange termijn kunnen rich snippets je ranking in Google positief beïnvloeden. Stel, je staat niet bovenaan in het (organische) zoekresultatenoverzicht, maar mensen klikken wel meer op jouw snippet? Een hogere doorklikratio kan indirect zorgen voor een hogere positie.

 

Hoe maak ik een rich snippet?

Nu komt het technische verhaal. Zoekmachines kunnen rich snippets tonen wanneer je structured data toevoegt op jouw website. Dit is een stuk code in een specifiek format wat communiceert met een zoekmachine. In de code vertel je waar bepaalde content voor staat zoals een adres, telefoonnummer of review. Google ondersteunt drie formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Je kunt deze data laten plaatsen door een websitebouwer, of als je zelf handig bent, implementeren op je website met behulp van verschillende tools.

 

Er is meer: de rich cards

Dit zijn de rich snippets 2.0: zoekresultaten worden in rich cards groter, visueler en aantrekkelijker weergegeven. Zo kun je als gebruiker nog sneller zien of het om het juiste product, recept of dienst gaat zonder eerst verschillende websites te bezoeken. Gaan we terug naar de frittata recepten, dan zien we dit:

Rich cards zijn net zoals rich snippets stukjes code die aan producten, reviews, recepten en cursussen toegevoegd kunnen worden. Dat stukje code (markup) zorgt ervoor dat Google meer informatie weergeeft over een product, waardoor deze als een kaart- of carrouselvorm in de zoekresultaten wordt getoond.

Een ander voorbeeld. Je bent op zoek naar ‘het beste restaurant van Monnickendam.’ Boven de standaard zoekresultaten zie je nu een kaartje van Google maps en een aantal uitgelichte restaurants. Swipe je naar links, dan kun je foto’s bekijken van het eten en de inrichting. Je kunt ook nog kiezen of je een overzicht van restaurants wilt zien die nu open zijn of het best beoordeeld worden.

 

 

Met rich snippets en rich cards kun je meer opvallen tussen je concurrenten. Maak jij hier al gebruik van? Of wil je meer leren over SEO? Trainer Etienne Donicie bespreekt dit onderwerp en nog veel meer tijdens de training SEO teksten schrijven. In de training leer je aan de hand van verschillende tools de vindbaarheid van een website aantoonbaar verbeteren.

Ook interessant


Iedereen wil relevante content produceren voor zijn doelgroep. Waardevolle content die ertoe doet en bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Maar waar zit jouw doelgroep echt op te wachten? Hoe voorkom je dat je je publiek overspoelt met irrelevante…
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×