Veel voorkomende valkuilen in communicatie

Leestijd: 1 minuut
communicatie valkuilen

Claudia van Middelkoop traint, adviseert en coacht mensen in het versoepelen van communicatie processen. Ze is een nieuwe docent van [De Redactie] Trainingen en geeft (incompany) trainingen in gesprekstechnieken, inspirerend presenteren en luisteren naar lichaamstaal.

communicatie valkuilenZe signaleert dagelijks een aantal veelvoorkomende valkuilen in communicatie tussen mensen. Voor jou alvast een aantal tips om deze te vermijden:

  • Als je praat, herhaal je alleen maar wat je allang weet. Als je luistert, leer je wellicht nieuwe dingen

Vaak horen we wel wat de ander zegt en begrijpen we ook de woorden die hij uitspreekt, alleen vergeten we om echt te luisteren. We zijn vaak geneigd om als antwoord onze mening te geven. Door juist een verdiepende vraag te stellen, voelt de ander zich gehoord en leer je de belevingswereld van de ander beter te begrijpen.

  • Voordat je een aanname doet, probeer dan eerst eens deze gekke methode… stel een vraag

Aannames doen; we projecteren onze eigen perceptie vaak als werkelijkheid, terwijl de belevingswereld van de ander er heel anders uitziet. Stel een vraag aan je gesprekspartner, waardoor een situatie meer concreet voor je wordt. En ontdek of jouw belevingswereld aansluit op de belevingswereld van de ander.

  • Het meest belangrijke in communicatie is luisteren naar wat er niet is gezegd

Ons lichaam geeft onbewust allerlei signalen af, die veel zeggen over de betrouwbaarheid van de boodschap. We herkennen deze signalen vaak onvoldoende. Door het lichaam van je gesprekspartner wat meer te observeren en te spiegelen, kun je al wat gemakkelijker lichaamstaal duiden.

Claudia geeft de trainingen Inspirerend presenteren en Gesprektstechnieken.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×