Schrijf een verleidend intro met de 3-deuren-checklist

Leestijd: 2 minuten
de-3-deuren-checklist-merel-roze

Keihard zijn ze, die websitebezoekers. In een paar seconden beoordelen ze of je tekst interessant genoeg is om verder te lezen. Is je verhaal niet meteen boeiend, dan is het einde verhaal. De inleiding vormt – samen met de titel – het belangrijkste onderdeel van je tekst. Hoe schrijf je een inleiding die de lezer prikkelt en verleidt tot verder lezen? Trainer Merel Roze bedacht hier een handig ezelsbruggetje voor: de 3-deuren-checklist.

 

  1. Begin nooit met een open deur.
  2. Val altijd met de deur in huis.
  3. Eindig altijd met een zin die de deur openzet.

Merel legt aan de hand van voorbeeldteksten uit hoe je de 3 deuren kunt inzetten bij het schrijven van een inleiding.

Voorbeeldtekst 1

Een nieuwe baan of freelance opdracht vinden die past bij jouw kwaliteiten en ervaring betekent een hele tijdsinvestering. Urenlang vacaturewebsites doorspitten, LinkedIn afstruinen, rondbellen, koffiedrinken, cv aanpassen, motivaties schrijven, wachten op reacties, en weer van vooraf aan. En dat allemaal naast je huidige werk waar je het ook al druk zat hebt. Zie je door de bomen het bos niet meer? Kan het niet makkelijker?

  1. Begin dit intro met een open deur? Kan erger, maar kan ook beter.
  2. Valt het intro met de deur in huis? Nee. Ik wil “Boem: hier gaat het hier over”. Het duurt lang voordat we bij de kern van de zin zijn.
  3. Eindigt dit intro met een zin die die deur openzet om verder te willen lezen, of te klikken op een lees verder? Nee. De laatste zin kan me meer sturen naar een doorklik of een doorlezen.
  4. Is het intro kort en bondig genoeg? Nee. Het zijn 65 woorden. Er kan echt van alles uit.

 

Zo kan het ook

Een nieuwe baan of klus vinden kost een hoop tijd. Zeker als je kieskeurig bent. Goed nieuws: wij houden van kieskeurige mensen! Laat ons voor je zoeken, houd tijd over en vind toch de leukste baan. Bekijk hoe.

Voorbeeldtekst 2

Het schrijven van goede teksten voor je website is belangrijk. Je website je online visitekaartje noemen is echt een onderschatting van je site. Je website is namelijk veel meer dan dat. Op een visitekaartje staan je contactgegevens en op je website staat zo veel meer! Bovendien is een website dynamisch en interactief. En bij een visitekaartje hoef je geen rekening te houden met Google, om maar iets te noemen. Goede teksten zijn dus belangrijk voor je website. Dus waar moet je nou op letten als je een goede tekst voor je website wilt schrijven?

  1. Is de eerste zin een open deur? Jazeker, lijkt me nogal wiedes. En lelijk geformuleerd ook.
  2. Valt de schrijver met de deur in huis? Hoewel het een korte zin is die meteen te begrijpen is, zou ik toch zeggen: nee.
  3. Zet de schrijver met de laatste zin van dit intro de deur open om verder te lezen? Ja, eigenlijk is deze zin de kernzin van het hele intro.

 

Zo kan het ook

Wil je goede teksten leren schrijven voor je website? Grijp de lezer dan bij z’n kladden en laat hem niet meer los. Vergeet tegelijkertijd Google niet. Met deze drie deuren schrijf je een goed intro.

Word ook een online eindbaas

Dit ezelsbruggetje kreeg je van trainer Merel Roze. In haar training Online eindredactie leer je strakke en originele webteksten schrijven én de ander overtuigen van jouw wijzigingen. Na de training kun je

  • Geweldige online koppen en intro’s schrijven.
  • Content design: de beste structuur en opmaak voor je pagina’s kiezen.
  • Optimaliseren voor Google en (nog beter) formuleren voor het web.
  • Anderen met argumenten overtuigen van je wijzigingen & meer.
Word een online eindbaas

Bekijk ook

 

Steengoede webteksten.  In deze verfrissende training leer je van Merel Roze en Cathelijn Schilder originele en overtuigende online teksten schrijven.  
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×