Online is een kop nog belangrijker dan op print want lezers lezen niet, ze scannen. Dat doen ze in een hoog tempo om relevante informatie te scheiden van de afleiding. Schrijftrainer en online eindredacteur Merel Roze geeft 4 tips.
1. Beloof iets (en maak het waar)
Een goede online kop belooft iets. Een spannende reportage bijvoorbeeld, of de onthulling van een geheim, of een oplossing voor een probleem. Een goede online kop vertelt nog niet alles, maar maakt duidelijk dat je het antwoord in het stuk gaat vinden. Clickbaits staan hierom bekend (“Deze vrouw parkeert in, en wat er dan gebeurt, zul je niet geloven”) alleen die maken het verhaal vervolgens niet waar.
2. Schrijf eerst de kop, dan pas de rest
Zegt ze dit nou echt? Ja. Krijg je een onderwerp om over te schrijven, verzin dan eens eerst 10 koppen die het goed zouden kunnen doen. Ik doe het nu steeds vaker en ik raak er erg door geïnspireerd. De ene kop dwingt namelijk een heel ander stuk af dan de andere. Hoe dit werkt, leer je tijdens de training Online eindredactie.
3. Test wat voor jouw doelgroep werkt
Probeer verschillende koppen uit en doe vaak A/B-tests. Zo kom je erachter wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Ik maak er zelf op een redactie altijd een spelletje van: dan hang ik de verschillende varianten op, en mag iedereen stemmen op de kop waarvan ze denken dat die het ‘t best gaat doen. Zo kom je er steeds opnieuw achter dat het niet makkelijk is om het gedrag van je doelgroep goed te voorspellen.
4. Houd bij waar je zelf op klikt
Jaja, geef maar toe, je bent zelf ook een onlinekoppenklikker. Leg een mapje ‘Koppen om op te klikken’ aan en kijk na een tijdje naar de oogst. Er moet een reden zijn waarom die titels je aanspreken. Interessant zijn de koppen waar je eigenlijk niet op wilt klikken, maar dat toch doet. Zo’n mapje werkt echt als een tierelier. Je zult niet geloven wat er dan gebeurt …