Door: Claudia van Middelkoop & Dominique de Groot
De nieuwjaarsreceptie: een uitgelezen mogelijkheid om de toon te zetten voor het nieuwe jaar. Het is het begin van het nieuwe jaar en hoe het voorgaande jaar ook geëindigd is, dat betekent ruimte voor positiviteit en energie.
Ben jij dit jaar aan de beurt voor het schrijven van de belangrijkste speech van het jaar? Grote kans dat je je verhaal online afsteekt. Voorkom dat je boodschap verzuipt in een woordenbrij of slaapverwekkende clichés. Als je de volgende tips ter harte neemt, maak je in ieder geval een goede indruk en verklein je het risico een verhaal af te steken dat de ruis van de nieuwjaarskater niet overstijgt.
Negen tips voor een onvergetelijke nieuwjaarsspeech:
- Verdiep je in je medewerkers en spreek hun taal. Het gaat niet om jou, maar het gaat om hen. Tel eens het aantal woorden ‘ik’ of ‘ons bedrijf’ in je speech en het aantal keren ‘jullie’ of ‘onze medewerkers.’ Als de ‘ik-variant’ vaker voorkomt dan de ‘jullie-variant’ dan heb je de ego-test nog niet zo goed doorstaan. Wat zou jij willen weten als je in hun schoenen zou staan.
- Houd je verhaal eenvoudig; als alles belangrijk is, dan is niets belangrijk. Breng je verhaal terug tot de essentie. Wat is het belangrijkste punt in je verhaal en herhaal dat op verschillende wijzen. Herhaling is de kracht van reclame, zo ook van jouw boodschap.
- Doe iets onverwachts. Je kunt de aandacht van je publiek trekken door hun verwachtingen onderuit te halen. Een verrassing zal hun aandacht trekken. En om hun aandacht vast te houden, zal je hun nieuwsgierigheid moeten prikkelen. Vertel iets wat ze nog niet weten, bijvoorbeeld iets persoonlijks over jezelf. “Ik neem jullie mee naar woensdag 21 augustus toen collega De Vries aan mijn bureau stond; die dag vergeet ik nooit meer…”
- Wees concreet. Gebruik spreektaal en geef echte voorbeelden van echte gebeurtenissen, geen abstracties. Vertel over de klant die zo tevreden was over jullie product of de medewerker die de directeur overtuigde waardoor een positieve verandering werd doorgevoerd.
- Zorg voor geloofwaardigheid. Met een langdradig verhaal over de geschiedenis van je bedrijf, zal je je publiek alleen maar vervelen. Maar bijvoorbeeld door te vertellen over aansprekende anekdotes van medewerkers die het bedrijf in de loop der jaren groot hebben gebracht, maak je je verhaal geloofwaardig.
- Laat je emoties zien. Mensen zijn emotionele wezens. Je maakt mensen echt niet blij met droge cijfers en feiten. Je moet de mensen iets laten voelen. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En beelden kun je oproepen, zo ook de bijbehorende gevoelens en emoties. Denk maar aan Epke Zonderland tijdens de Olympische Spelen of de speech van –destijds- minister Timmermans over het neerstorten van de MH17. Ik weet zeker dat het denken aan deze gebeurtenissen al gevoelens bij je opriep.
- Vertel een verhaal. We vertellen elkaar de hele dag verhalen. Zo hebben mensen altijd gecommuniceerd. We uiten onszelf via de verhalen die we met anderen delen. Verhalen trekken onze aandacht en worden gemakkelijker onthouden dan een vage stroom aan informatie. “Zodra de medewerkers hoorden dat de directeur het vertrouwen van een klant had gewonnen door eerlijk toe te geven dat hij iets niet goed had gedaan, onthielden zij deze belangrijke les.”
- Houd het kort. Onze spanningsboog om aandachtig te luisteren is niet zo groot. Hoe meer je je publiek betrekt bij je verhaal, hoe langer ze het volhouden om aandachtig te luisteren. Je hoort eigenlijk nooit dat een speech te kort was – het tegenovergestelde komt echter wel regelmatig voor.
- Geef een speech waar je zelf ook met plezier naar zou luisteren! Als je hierover twijfelt, loop dan nog eens bovenstaande punten door en pas je speech aan.