Steeds meer organisaties hebben eigen schrijfcoaches. Waarom? Communicatieafdelingen zijn vaak te druk met andere zaken waardoor professionals steeds vaker zelf hun teksten moeten schrijven. ‘Niet iedereen vindt het makkelijk om een zakelijke brief of websitebericht te schrijven. Het voordeel van een schrijfcoach binnen de organisatie is dat je collega’s kunt helpen en elkaar slimmer kunt maken’, legt trainer Dolf Weverink uit.
Een schrijfcoach, niet te verwarren met een eindredacteur, is een medewerker die collega’s helpt teksten beter te maken. Als je een tekst gaat redigeren, dan ben je geen coach. Voorkom dat je spelfouten verbetert of de lijdende vorm uit de zin haalt. Je gaat juist op zoek naar De Bedoeling.
De kernboodschap
Tijdens de training Schrijfcoach achterhaal je in de eerste 60 seconden samen met je gesprekspartner De Bedoeling, zonder dat je de tekst leest. In die eerste minuut ben je echt met elkaar in gesprek en dring je, door open vragen te stellen, door tot de kern. Wanneer de inhoudseigenaar die kernboodschap, De Bedoeling, heeft uitgesproken, is het tijd om te kijken naar de tekst. ‘Het moeilijkste van coaching is open een gesprek ingaan zonder vooringenomenheid en echt te luisteren naar wat de ander zegt,’ vult Dolf aan.
In 3 stappen naar De Bedoeling
1. Echte aandacht
Niets zo mooi als echte aandacht. Dus als een collega bij je komt met de vraag ‘wil je even naar mijn tekst kijken, beste schrijfcoach’ is je eerste neiging om… naar die tekst te kijken. Het is veel effectiever om dat niet te doen, maar om met je collega eerst De Bedoeling van de tekst te achterhalen. Want dan heb je een Echt Gesprek, ben je in staat om verbinding te maken met je gesprekspartner (het beroemde ‘rapport’) en met haar De Bedoeling van de tekst te achterhalen. ‘Dat staat erin, kijk maar’ is een veelgehoorde uitnodiging om toch te gaan lezen, maar als je dat niet doet, help je je collega pas echt. Want wanneer iemand gewoon vertelt wat ze wil bereiken met haar tekst, wat De Bedoeling is, dan heb je samen iets moois in handen.
2. Zeg het in gewone taal
Een alternatieve manier om De Bedoeling te achterhalen is je collega de vraag te stellen ‘Als je nu de bewoner/collega aan de telefoon had, hoe zou je het dan zeggen?’ Dat werkt heel goed, omdat je in spreektaal beter en helderder duidelijk maakt dan wanneer je aan het toetsenbord gaat zitten. Als je typt, krijgen de taalkwalen die zakelijke teksten teisteren, een kans. Dan zitten lijdende vormen en de naamwoordstijl De Bedoeling in de weg en duurt het vaak lang voordat de schrijver met haar (of zijn) belangrijkste boodschap komt.
3. Niet overnemen, maar coachen
Zie je, als je dan samen de tekst bekijkt, De Bedoeling luid en duidelijk bovenaan staan, dan complimenteer je je collega en ben je klaar. Veel vaker is de werkelijkheid weerbarstiger en moet er nog van alles aan de tekst gebeuren. Een goede schrijfcoach zorgt ervoor dat haar gesprekspartner dat zelf inziet, en ook zelf de volgende stap zet, op weg naar een heldere tekst. Want de tekst is en blijft van de auteur. Als je zegt ‘geef maar, ik doe het wel’, dan ben je geen coach meer, maar redacteur. Dat kan natuurlijk, maar in deze opleiding gaat het om de kunst van het coachen. Een techniek waar zowel de collega die jij coacht als jijzelf beter van worden. En uiteindelijk profiteert de hele organisatie, want als sneller duidelijk wordt wat De Bedoeling is, dan houd je je bezig met de dingen waar het echt om gaat.