Geert Poort geeft de training Webredactie Compleet. Deze training gaat diep in op alle onderwerpen die van belang zijn om als webredacteur te functioneren. En legt hiermee een goede basis voor een rol als contentmanager van de toekomst.
Ben je webredacteur, of verantwoordelijk voor de online communicatie binnen je bedrijf? Dan heeft docent Geert Poort een aantal tips voor je.
Presenteer hapklare brokken
Presenteer informatie in hapklare brokken – zo’n 40 woorden voldoen. Tip uit de oude doos die nog steeds relevant is, ook gezien het gebruik van mobiele devices.
Maak verwachtingen waar
Komt nog vaak voor: navigatiemenu’s, buttons, call-to-actions die het verkeer ontregelen in plaats van regelen. Geef in linkjes de inhoud van de bestemming weer, ga uit van vragen van gebruikers en maak verwachtingen waar.
Schrijf vindbaar (maar overdrijf het niet)
Schrijf vindbaar, gebruik zoekwoorden. Plaats je belangrijkste zoekwoorden op voor de zoekmachine cruciale plekken zoals kop, titel en URL. Staar je niet blind op zoekwoorddichtheid, maar investeer in kwalitatieve, originele content. Dankzij updates als Google Panda is ook leesbaarheid een SEO-factor.
Zorg voor toegankelijke content
Maak informatie toegankelijk waar het kan: in je formuleringen, in de tekstopbouw, in opmaak, links en downloads. Daarmee leg je de drempel voor alle typen bezoekers niet alleen lager, maar is de site ook beter vindbaar voor zoekmachines.
Houd het overzicht met een contentkalender
Zet je meerdere online kanalen in? Bedenk waar je doelgroep zit en wat de meerwaarde van elk kanaal is voor je doelstelling. Optmaliseer je content voor elk kanaal, bewaar het overzicht in een contentkalender, zodat je gerichter kunt inspelen op interacties.
Benieuwd naar de ervaring van een cursist? Daniëlle van Vleuten, beleidsmedewerker bij de Vereniging Afvalbedrijven, volgde deze training. Ze was zeer positief over zowel inhoud van de training als de docent. Lees hier haar testimonial.