Iedereen wil relevante content produceren voor zijn doelgroep. Waardevolle content die ertoe doet en bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Maar waar zit jouw doelgroep echt op te wachten? Hoe voorkom je dat je je publiek overspoelt met irrelevante content?
Het maken van een contentstrategie kan daarbij helpen. Het dwingt je om na te denken over wat je online zet en geeft handvatten om gericht met content aan de slag te gaan. Want organisaties die online content produceren doen dat vaak op gevoel. Zonder strategie of plan. Vaak ontstaat na een halfjaar dan teleurstelling als er te weinig respons of conversie is. Hier lees je 5 tips om dat te voorkomen.
1. Ken je doelgroep
Neem de tijd om je doelgroep te omschrijven. Hoe oud zijn ze? Wat is hun inkomen? Waar wonen ze? Op welke kanalen zijn ze actief? Breng vooral ook de informatiebehoefte in kaart. Wat willen ze van je weten? Zitten ze wel op jouw nieuws te wachten? Vraag het ze, of beter: analyseer hun online gedrag. Persona’s zijn een handig hulpmiddel. Ontwikkel er een aantal en houd ze in gedachten bij de productie van je content.
2. Stel meetbare doelen
Wil je iets verkopen, meer conversie, bezoekers trekken of juist een attitude veranderen? Het vraagt allemaal om een andere aanpak. Vraag je af wat de content moet opleveren en omschrijf je doel SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Benoem contenttypes om je doelen mee te behalen en bepaal voor elk type de KPI’s.
3. Doe een content audit
Kijk niet alleen naar je successen, maar vooral ook naar content die niet werkt. Door al je webpagina’s langs te lopen en te beoordelen op kwaliteit kom je erachter welke content relevant is en welke irrelevant. Een tijdrovende klus, maar een essentieel onderdeel van je contentstrategie. Het is de start van de optimalisatie van je website.
4. Stop met onzin!
Wanneer je met een audit erachter komt dat bepaalde content oud, overbodig of van slechte kwaliteit is, wees dan niet bang om die content te verwijderen. Is de pagina in een jaar tijd minder dan vijftig keer bezocht? Weg ermee! Contentreductie heeft een paar grote voordelen: essentiële content is beter vindbaar, je bent geen tijd kwijt aan irrelevante pagina’s en je content wordt beter beheersbaar.
5. Zoek een cheerleader
Contentteams hebben doorgaans niet veel macht. Daarom is het belangrijk dat je draagvlak creëert
binnen je organisatie. Dat je mandaat hebt. Je hebt iemand hoog in de boom nodig om je strategie een succes te laten worden. Deze ‘cheerleader’ kan zijn collega-managers of mede-directieleden overtuigen van het belang van het hebben van relevante content.