De training Online eindredactie is nuttig voor ervaren webredacteuren en eindredacteuren. Hoe ziet een goede online kop eruit? Waarom is het intro zo belangrijk? Hoe zet je Google naar je hand, beïnvloed je conversie, en maak je bewust gebruik van beeldtekst, opbouw en vorm? In de training Online eindredactie leer je beter in te schatten of een tekst het online goed gaat doen.
Van trainer Merel Roze krijg je alvast 4 tips om je tekst geschikt te maken voor online gebruik:
Bekijk alle pagina’s die je moet redigeren altijd ook op een mobiele telefoon
Of, voordat je nu rsi krijgt, zorg ervoor dat je een handig tooltje hebt om je pagina’s op je desktop ook in mobiele versie te bekijken. Of maak een mobiel sjabloon in Word met extra grote marges. Mobile first, schermwerkers!
Check als online eindredacteur als eerste kop, intro, tussenkoppen
Hier behaal je de grootste winst met de meeste kijkers.
Denk verder dan alleen in tekst
Wat kun je doen om de aandacht van de online lezer vast te houden? Heb je content die je kunt recyclen? Zijn er tweets of Instagram-foto’s over dit onderwerp die je op de pagina kunt gebruiken? Heb je beeld, video? Maak streamers, licht de interessante zaken uit.
Maak meesterlijke microcopy!
Microcopy is content die ervoor zorgt dat je bezoekers/klanten overgaan tot actie, denk aan call-to-action knoppen, content die de bezoeker/klant extra uitleg geeft, bijvoorbeeld meldingen als ze iets verkeerds hebben ingevuld, of begeleidende stukjes tekst in aanmeld- of bestelformulieren.
Meer leren? Meld je aan en doe mee aan de training Online eindredactie!