Noordwest Ziekenhuisgroep leert alles over effectief beeldgebruik

Leestijd: 3 minuten

Sanne van Hoolwerff is hoofd klant, markt en communicatie van Noordwest Ziekenhuisgroep. Voorheen bekend onder de naam Medisch Centrum Alkmaar en Gemini Ziekenhuis.

In de communicatie-uitingen van de Noordwest Ziekenhuisgroep ligt het accent met name op tekst, maar de focus moet verlegd worden naar beeld. Een eerste stap is om bewustwording te creëren wat de meerwaarde is van een goede beeldcultuur én de toegevoegde waarde als communicatiemiddel. Docent Roel Kooister, met medewerking van Jannes van Lenteren, heeft het communicatieteam van de Ziekenhuisgroep hierbij geholpen.

Sanne van Hoolwerff
Sanne van Hoolwerff

Waarom heeft de Noordwest Ziekenhuisgroep gekozen voor een training van [De Redactie]? 

De Redactie heeft vorig jaar voor ons een training op het gebied van tekstschrijven verzorgd. Hier waren we erg tevreden over. Vandaar dat we ook dit jaar weer voor De Redactie hebben gekozen.

Kun je iets over de inhoud van de training vertellen?

We hebben een training gevolgd over effectief gebruik van beeld. In de tijd waarin we nu leven, wordt beeld immers steeds belangrijker. En dan heb ik het niet alleen over fotografie en tabellen/diagrammen/infographics, maar ook over animaties en video. Tijdens de training is aandacht geweest voor de meerwaarde van een goede ‘beeldcultuur’ én de toegevoegde waarde als communicatiemiddel. Hoe pakken we dat aan? Op welke manier vertaal je informatie naar beeld. Wat is je uitgangspunt en waar wil je naar toe. Hoe kom je tot een goed beeldbeleid en krijg je de gewenste visuele aandacht van je doelgroep? We hebben niet alleen een stukje theorie gekregen, maar zijn ook echt aan het werk gezet.

Wat waren de verwachtingen vooraf, wat was het trainingsdoel?

Onze nieuwe merknaam bestaat nog maar 2 jaar. We zijn afgelopen periode vooral druk bezig geweest de basis op orde te brengen. Nu is het zaak ons merk echt te gaan laden. De training is voor ons het steuntje in de rug geweest om the next step te gaan zetten in ons beeldbeleid.

Heeft de training hieraan voldaan?

Zeker!

Wie deed er mee aan de training, hoeveel collega’s en van welke afdeling(en)?  Hoe is deze selectie gemaakt?

De training is gevolgd door alle collega’s die betrokken zijn bij de communicatie van Noordwest. Dit zijn 15 dames en 1 heer.

Wat is het eerste dat jullie met de tips en adviezen uit de training, concreet hebben gedaan?

We volgen een tweesporenbeleid. Enerzijds zullen we een aantal praktische tips en tricks direct toepassen in ons werk. Anderzijds is het zaak dat we een aantal dingen echter beter gaan regelen. Denk aan het slim inrichten van een eigen beelddatabank en het briefen van fotografen naar een hoger niveau tillen.

Wat zijn de zaken die door de training zijn veranderd of doorgevoerd?

We zijn gesterkt in de overtuiging dat een goed afgewogen beeldbeleid van doorslaggevend belang is bij het overbrengen van een boodschap.

Wat is het belangrijkste dat jij persoonlijk hebt geleerd? Wat is je het meest bijgebleven?

Dat we een team hebben dat de ambitie heeft om ons gebruik van beeld naar een hoger niveau te tillen. Daar ben ik echt trots op. Mijn uitdaging is dan ook hen zo goed als mogelijk hierbij te faciliteren.

Wat waren de reacties van de medewerkers achteraf?

Zij vonden het leuk en inspirerend.

Wat vond je van de docenten?

We zijn getraind door een geslaagd duo. Roel Kooister als expert op het gebied van beeldredactie en meer reflectief van aard. En Jannes van Lenteren als beeldproducent die ons de praktische kant kon bijbrengen. Hoe zorgen we ervoor dat we onze rol als opdrachtnemer goed vervullen, zodat hij en zijn collega’s goed uit de verf komen.

Hoe heb je de samenwerking met [De Redactie] ervaren?

Wederom als zeer prettig. Als een organisatie die goed meedenkt. Er wordt goed geluisterd naar het vraagstuk en een voorstel neergelegd dat echt voldoet aan onze behoefte. Een trainingsbedrijf waar je op kunt bouwen.

Ook met (je collega’s) een training volgen? Bekijk ons trainingsaanbod of neem voor een training op maat contact op met onze trainingsadviseurs Jasmijn van Poppel of Goof van de Winkel, op info@deredactietrainingen.nl of tel. 0299 653 853.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×