Kees Loogman

Leestijd: 2 minuten
Kees Loogman

Kees Loogman is redactioneel begeleider bij BLR Media. Hij volgde onlangs de training Infographics in uw communicatie bij John Verhoeven. De cursus voldeed volledig aan zijn verwachtingen.

Wat doet een redactioneel begeleider precies?

‘Met BLR Media adviseren we organisaties op het gebied van communicatie. Als dat leidt tot het maken van een blad, website of online magazine, dan verzorg ik voor de klant het redactionele proces: tekst- en eindredactie, briefen van auteurs en fotografen en het begeleiden van webdesigners en/of vormgevers.’

Waarom was de training voor jou relevant?

Ik ben betrokken bij de jaarverslagen van een aantal goede doelen. Daarin staat soms ingewikkelde en cijfermatige informatie die je met een infographic snel en duidelijk kunt overbrengen. Ik wilde weten hoe ik dat moet doen.’

Wat verwachtte je van de cursus?

‘Ik wilde inzicht krijgen in de mogelijkheden die er zijn om zelf, als redacteur, infographics te maken, dan wel voor te bereiden voor een vormgever. Het leek me niet makkelijk om een goede infographic te maken, maar het is niet zo lastig als ik dacht. Je hoeft ook geen kennis te hebben van vormgevingsprogramma’s. Het is wel een dure manier van informatie doorgeven. Daardoor deinzen veel klanten terug voor de kosten. Maar John wees ons erop dat je die infographics ook op andere manieren en plekken kunt inzetten.’

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

‘Dat je niet te snel aan de uitvoering moet beginnen. Het maken van een infographic is een stappenplan. Je moet eerst helder hebben waarom je een infographic wilt maken en wat je ermee wilt bereiken. Ook moeten alle gegevens voorradig zijn en moet je bepalen welke informatie je erin zet. We gingen zelf ook met potlood en papier aan de slag. Dat dwingt je om het onderwerp zo simpel mogelijk voor te stellen. Al schetsend ben je de vormgever eigenlijk al aan het briefen. Een ander pluspunt vond ik dat John een enorme hoeveelheid voorbeelden gaf. Goede en inspirerende voorbeelden, maar ook slechte.’

Over de docent:

‘John is een prettige docent. Hij is heel scherp en stelt goede vragen. Hij heeft een kritische manier van benaderen, maar het was niet zo dat deelnemers daardoor niets meer durfden in te brengen. Zijn kritiek was opbouwend en daardoor was de sfeer goed.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×