Het recht volgens de Rechtspraak Reporters

Leestijd: 3 minuten
Marjemme van de Poelgeest

Marjemme van Poelgeest is als senior communicatieadviseur/ persvoorlichter bij het gerechtshof Amsterdam nauw betrokken bij de Rechtspraak Reporters. Zij vertelt tijdens de masterclass Videomarketing over dit spraakmakende project dat in het afgelopen jaar bekroond werd met de Rijksbrede Benchmark (RBB) award 2016.

Begin januari is de tweede lichting Rechtspraak Reporters geïnstalleerd. De 23 Rechtspraak Reporters zijn jongeren tussen de 16 en 24 jaar die vanuit het hele land hun mening geven over het recht, rechtszaken en andere rechtsfeiten vanuit een eigen point of view. D.m.v. vlogs communiceren zij via hun eigen sociale media met hun achterban. Daarmee geven zij een hele diverse groep jongeren een kijkje in de keuken en achter de schermen van de Rechtspraak. De doelstelling:  de kloof tussen rechtspraak en de jeugd te verkleinen.

Hoe kwamen jullie op het idee van de vloggende Rechtspraak Reporters?

‘Het idee van de Rechtspraak Reporters past binnen de communicatiestrategie die we bedacht hebben om jongeren te bereiken. Jongeren zijn nu van groot belang en zij zijn ook de toekomst. We willen de jongeren het verhaal van de rechtspraak vertellen en de kernwaarden van de rechtspraak overbrengen. Vloggen en bloggen is natuurlijk iets wat de jongeren enorm bezighoudt en daar wilden ook wij op inspelen. Door de reporters in hun eigen woorden aan de eigen achterban een reëel beeld te laten schetsen van de rechtspraak willen we de kloof tussen rechtspraak en de jeugd te verkleinen.’

Hadden jullie al ervaring met video als communicatietool?

‘Ja, soms zetten we wel eens video’s in om uitleg te geven. Bijv. over een specifieke rechtszaak maar ook over het ‘kinderverhoor’ of ‘art 12 SV klacht niet vervolgen strafbaar feit’.  Maar we gebruiken het niet vaak.’

Hoe houden jullie contact met de vloggers en hoe sturen jullie ze aan?

‘De Rechtspraak Reporters zijn ingedeeld per regio. De communicatieadviseurs van de verschillende gerechten (rechtbanken, gerechtshoven en de Hoge Raad) en reporters hebben per regio contact via WhatsApp. Landelijk hebben we ook een WhatsAppgroep. Verder komen we zo’n vier keer per jaar samen bij de landelijke trainingen die we geven. Centraal houden we de vlogs en blogs ook in de gaten om te kijken of het nodig is ze te coachen.’

Was er binnen de Rechtspraak ook wel twijfel of zelfs weerstand over/ tegen om zo transparant te communiceren?

‘Weerstand niet. Iedereen vond het idee leuk. Wel vonden we het spannend omdat het zo nieuw was en we het ook best loslaten. Daar moeten we als organisatie wel nog steeds aan wennen. We passen geen censuur toe, maar ze moeten zich wel aan de regels (m.n. privacy) houden. Maar verder is er heel veel mogelijk.’

Het project loopt nog, maar kan je al een eerste tussenbalans trekken?

‘We hebben zelf vorig jaar een benchmark gedaan door te kijken naar vergelijkbare projecten en dan zie je dat we qua likes goed scoren. We groeien best hard, we hebben de landelijke pagina maar ook de pagina’s per reporter. De aandacht voor de pagina’s blijft groeien. En dan heb je nog de media-aandacht eromheen in het hele land. Radio, TV, krant,  van alles besteedt aandacht aan ons. Die aandacht is er nog steeds. Iedereen is enthousiast. Het is allemaal heel positief. Dat is leuk. Vorig jaar wonnen we ook de RBB-award, dat was natuurlijk ook een opsteker. Maar het bereik onder de doelgroep waar we het voor doen, de jongeren, kan altijd beter.’

Zou je collega’s uit het communicatievak aanmoedigen om ook met videomarketing aan de slag te gaan?

‘Het is zeker een leuk middel. Soms moet je gewoon ergens mee aan de slag gaan om te kijken of het voor je werkt. We zijn eigenlijk voorzichtig in het diepe gesprongen. We begonnen met 11 reporters en nu zijn het er 23. Sommigen hadden nog nooit gevlogd, alleen geblogd, en proberen het nu uit. Het blijft spannend hoe het gaat. Uiteraard moet je blijven evalueren of dit het nu voor je is als organisatie.’

De Rechtspraak Reporters gaan een jaar lang vloggen en bloggen over rechtspraak via hun eigen sociale media en hun pagina op Facebook.

Meld je aan voor de Masterclass Videomarketing:

Schrijf je in voor de Masterclass

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×