Iris Windmeijer leerde de taal van social media

Leestijd: 2 minuten
Iris_Windmeijer

Iris Windmeijer is webmaster en redactieassistent bij het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG). Naast het verzorgen van webpublicaties, social media en de nieuwsbrief, zorgt ze er ook voor dat de systemen (Drupal, Content Station, Editorial Manager) optimaal presteren voor het productieproces. Iris volgde de training ‘De taal van social media’ om de social mediakanalen van NTvG een boost te geven.

Waarom wilde je juist deze training volgen?

‘Voorheen gebruikten we alleen korte teksten van de eindredactie die waren samengesteld voor de nieuwsbrief en social media, maar deze misten soms wat ‘flair’, zeker voor Facebook en Instagram mocht het iets leuker. Ik hoopte dat de training bij [De Redactie] hieraan kon bijdragen.’

Wat waren je verwachtingen vooraf van de inhoud en wat hoopte je te leren?

‘Ik verwachtte dat we met verschillende kanalen op social media aan de slag zouden gaan. Ik hoopte ook op specifieke tips voor onze organisatie en doelgroep, zodat ik meer dan alleen de algemeenheden kon oppikken. Ik werk voor een wetenschappelijk tijdschrift en daarom wilde ik de teksten niet te frivool maken. Ik zocht een combinatie tussen wetenschappelijk, feitelijk correct en wat prikkelender.’

Heeft de training aan je verwachtingen voldaan?

‘De training heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Elja legde alles van A tot Z uit, met eerst de algemene tips en daarna wat specifieker. Door de kleinschalige opzet was er genoeg ruimte voor persoonlijke aandacht en sparren met de andere deelnemers.’

Wat waren de pluspunten en wat vond je minder interessant of leuk?

‘De locatie was goed bereikbaar en de informatie die werd verstrekt was duidelijk en helder. Daarnaast was het een fijne training door de kleinschaligheid en persoonlijke aandacht. We werden ook  zelf aan het werk gezet, zodat we meteen na konden denken hoe we zelf de informatie in de praktijk zouden gebruiken.’

Kon je het geleerde meteen in de praktijk brengen?

‘Ik was voor deze cursus al bezig met het opstarten van het Instagram kanaal van het NTvG en daarna kon ik het geleerde meteen in de praktijk brengen. Dit kanaal hebben we specifiek opgericht voor de wat jongere doelgroep, de studenten geneeskunde en AIOS/ANIOS-en, zodat we een andere groep kunnen aanspreken dan de oudere, gevestigde arts.’

Wat was voor jou een echte eye opener?

‘Dat het gebruik van emoji’s – ook bij een wetenschappelijk tijdschrift – niet not done is. Ik was hier huiverig voor, omdat veel van onze content erg serieus is. Bij sommige artikelen is het totaal niet passend, maar bij anderen kunnen emoji’s wel gebruikt worden. Dit doe ik tegenwoordig ook op onze Facebook, Instagram en Twitter.’

Wat vond je van de trainer?

‘De trainer was vriendelijk en zeer competent. Ze had tijd voor vragen en ze was goed voorbereid. Van te voren had ze de social media pagina’s van de aanwezigen doorgenomen zodat ze concrete tips kon geven.’

Wat zou je mensen die deze training overwegen willen adviseren?

‘Bedenk alvast wat je uit de training wilt halen en welke social media kanalen meer aandacht – en dus misschien een andere tone of voice nodig hebben.’

Bekijk hier alle Summerschool workshops >>


Ben je als organisatie actief op social media, dan krijg je gegarandeerd te maken met deze razendsnel groeiende ‘taal’. En dat is een goede ontwikkeling. Want Emoji (Japans voor pictogram) zijn een snelle manier om naar een woord te verwijzen…
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×