’Goede branded content vraagt om journalistiek talent’

Leestijd: 4 minuten
anke brummerhop

Anke Brummerhop: Sinds de start van bureau [De Redactie] in 2000 ben ik er werkzaam en sinds 2010 ben ik eigenaar/ directeur van dit mooie bedrijf. Toen ik aantrad bevond [De Redactie] zich nog in de pioniersfase. Inmiddels zijn wij een professionele redactionele dienstverlener met 9 medewerkers. Onze core bestaat nog altijd uit het bemiddelen van redacteuren en communicatiemedewerkers. Wij plaatsen mensen projectmatig of in vaste dienst bij redacties en communicatie afdelingen. Opdrachtgevers zijn onder andere uitgeverijen, belangenbehartigers, brancheorganisaties, (semi-)overheid, de profit en non-profit sector. Wij hebben ons in de loop der jaren ontwikkeld tot expert op het gebied van redactie, media en communicatie. Die kennis delen wij sinds 2005 onder de naam [De Redactie] Trainingen in workshops, masterclasses, incompanytrainingen en congressen over schrijven, beeld en (nieuwe) media.

Waarom zijn jullie businesspartner van PC geworden en hoe kwam het contact tot stand?

Het contact is op initiatief van PC (Robbert Zantinge en Mike Velleman) tot stand gekomen. Maar wij volgden het ontstaan van PC, jullie activiteiten en communicatie al daarvoor met interesse. Sommige leden van PC zijn trouwens al jaren klant bij ons, benaderen ons regelmatig als zij op tijdelijke basis redacteuren nodig hebben of zijn deelnemers aan onze workshops en trainingen. Of zij boeken een incompanytraining rond een specifiek redactioneel- of communicatievraagstuk bij ons. Het is voor ons gevoel dan ook alleen maar logisch dat wij ons graag aan dit netwerk willen verbinden.

Merken jullie een aantrekkende vraag naar freelance redactiemensen? Waar zit vooral de groei?

Wij bemiddelen niet alleen freelance redacteuren, maar ook mensen die wij op uitzendbasis tijdelijk in dienst nemen en projectmatig bij opdrachtgevers plaatsen. Dat laatste is voor opdrachtgevers financieel vaak beter behapbaar dan langdurig een freelancer in te huren.

Uiteraard merken ook wij dat de arbeidsmarkt onder druk staat. Zo is de vraag naar vaste medewerkers sterk afgenomen en zien wij dat opdrachtgevers veel eerder kiezen voor het inhuren van een tijdelijke kracht. Volgens onze inschatting is de groei in flexibilisering van de arbeidsmarkt een trend, die in de komende jaren alleen maar zal toenemen.

In de tijdens de jl. Platform Content-vergadering uitgedeelde folder, lees ik over jullie “e4b” aanbod. Hoelang bestaat dit al? En wat behelst het precies?

Editors4brands ([e4b]) is een tamelijk nieuw initiatief van [De Redactie]. Zo pril zelfs dat er nog geen website voor is, maar die komt er snel aan! Ontstaan uit de toenemende vraag van onze opdrachtgevers naar redacteuren met ‘gevoel voor marketing’. Mensen met een gedegen journalistieke achtergrond én gevoel voor merkboodschappen. Kennelijk is dit type tekstschrijver/ medewerker nog schaars en niet makkelijk te vinden. Wij zijn dus begonnen om deze ‘tweebenige’ talenten in ons bestand van ruim 10.000 ingeschrevenen op te sporen en te selecteren en er een pool van in te richten. Daarnaast hebben wij branded content editors via ons netwerk extern geworven om zich bij deze pool aan te sluiten.

 

[e4b] levert artikelen en interviews die wij aan de hand van een korte briefing van de klant uitzetten bij een redacteur uit de pool. Tegen een fixed fee coördineren wij alles van a tot z. en ontvangt de opdrachtgever een geredigeerd en geaccordeerd artikel. Opdrachtgevers zijn uitgeverijen die in samenwerking met adverteerders branded content leveren en communicatieafdelingen die het schrijven van artikelen bij ons uitbesteden. Daarnaast plaatsen wij in opdracht editors op communicatieafdelingen en redacties van vooral profit-organisaties.

Waarom moet ik bij jullie “editors 4 brands” inhuren en niet elders? Waarin zit het onderscheid?

Zijn ze elders te huur dan, haha? Er zijn heel veel verschillende, vaak nog tamelijk commerciële definities van branded content, valt ons op. En eerlijk gezegd hebben veel teksten toch nog veel weg van een ouderwetse advertorial en getuigen van weinig subtiliteit als het gaat om het overbrengen van een merkboodschap. Wij geloven in branded content van journalistieke kwaliteit. Geen marketingtaaltje, geen call to action, geen opzichtige reclameboodschap. Maar artikelen die voldoen aan journalistieke waarden, zoals op feiten berustend, actueel en hierdoor relevant en informatief. Goede branded content vraagt om journalistiek talent en dat hebben wij in huis!

Ook “onafhankelijke” journalisten plaatst u tijdelijk, welke zijn duurder, deze of de e4b-schrijvers?

Nee, hierin zit geen verschil. Verschil in tarieven komt enerzijds tot stand door het ‘gewicht’, de werkervaring van een kandidaat (junior/medior/senior). Anderzijds is de duur van een project of opdracht doorslaggevend. Voor een eenmalig ad hoc project rekenen wij een ander uurtarief dan voor bijvoorbeeld structurele tekstopdrachten of een projectmatige detachering.

Zijn de crossmediale storytellers via u te krijgen, die kunnen tikken, filmen en monteren? Is deze soort zeldzaam?

Bij [De Redactie] noemen wij deze redactionele duizendpoot nieuwe stijl: Redacteur 3.0. Ja, die zijn inderdaad nog relatief zeldzaam, maar ze staan wel in ons bestand en de nieuwe ‘aanwas’ groeit gestaag. Ons valt op dat de nieuwe generatie redacteuren zich vooral erdoor kenmerkt dat zij niet meer in mediatypen of kanalen denkt, maar content als uitgangsbasis heeft. De lezer is overal en wil op ieder moment toegang tot tekst en vooral beeld hebben. Dat hebben jonge redacteuren vaak al in hun DNA en denken veel minder in print- of onlinehokjes.

Wat is uw visie op branded content? “Het enige dat overblijft”, zoals Jan Driessen onlangs opperde op Platform Content?

Jan Driessen neemt inderdaad een stevig standpunt in en dat zorgt wel voor buzz en dat is denk ik ook zo bedoeld. Branded content kan het antwoord zijn op de aandachtcrisis in de media. Van push naar pull las ik laatst ergens en dat vond ik een mooi beeld. Bovendien past branded content veel beter bij het veranderende leesgedrag van mensen. Informatieve artikelen, mooi beeld en verrassende video’s worden nou eenmaal makkelijker gedeeld en geliked dan een ‘platte’ advertentie.

Maar goede journalistieke branded content vraagt -naast veel tijd en geduld- vooral om voldoende lef van de ‘afzender’. Alleen als die durft zijn product of dienst niet tot primaire boodschap van een artikel te maken, kan een duurzame en trouwe binding met de lezer -die wij ook maar beter niet meer consument moeten noemen- ontstaan. Dat loslaten van de ‘zendmodus’ is toch nog een zware oefening voor veel marketeers en communicatiemensen. Het echte Umdenken moet dus nog gebeuren.

Wat is uw lievelingsboek en waarom?

Pfffh, dat zijn er zo veel! Bij elke levensfase hoort wel een ‘Top 5 lijstje”, toch? Diepe indruk heeft destijds Der Vorleser van Bernhard Schlink op mij gemaakt. Een erg mooi geschreven verhaal over een bijzondere liefde en de ambivalentie van schuld.

Tot slot, u en de club.

What’s in it for Platform Content leden?

Als businesspartner van PC bieden wij leden korting op al onze diensten. Dus bijvoorbeeld op artikelprijzen, uurtarieven, findersfees en ook op alle workshops en masterclasses van [De Redactie] Trainingen. Voor meer informatie kunnen leden uiteraard contact met ons opnemen.

(PvWK)

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×