In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrièremove heeft gemaakt. Zoals de overstap van het ene medium naar het andere. Deze keer legden we de vragen voor aan Ward Wijndelts. Hij is sinds november 2016 de nieuwe hoofdredacteur van opinieblad Vrij Nederland.
Waarom ben jij de perfecte match voor Vrij Nederland?
‘Vrij Nederland staat vol met prachtige verhalen, net zoals NRC Handelsblad, de krant waar ik jaren werkte. Bij NRC heb ik mogen onderzoeken hoe je ervoor zorgt dat je ook jongere mensen bereikt met je journalistiek. Immers, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. De redactie van Vrij Nederland realiseert zich dat goed, en koos daarom een hoofdredacteur die ervaring heeft met het bereiken van de jongere lezer. Dat doe je overigens door je verhalen op het juiste moment, op de juiste plek, in de juiste vorm te vertellen. Als elke van die factoren klopt, is de kans het grootst dat je mensen raakt met je verhaal.’
Wat is het grootste verschil met je vorige functie?
‘De aanwezigheid van mensen op de redactie. In mijn vorige functie bij Mindshakes werkte ik met een groep freelancers. Ik belde ze, ze mailden me. Nu ga ik werken met een flinke vaste redactie van schrijvende redacteuren, vormgevers, beeldredacteuren en eindredacteuren: het is alsof ik in de hemel terecht ben gekomen. Ineens dringt het tot je door hoe belangrijk het is om te discussiëren over ideeën, om elkaars plannen aan te scherpen. Freelancers zijn geweldig, leveren op tijd, maar leveren ook precies wat je vraagt. Een redactie levert niet wat je vraagt, een redactie levert, na een vruchtbaar debat erover, iets béters.’
Over welke kwaliteiten moet een goede hoofdredacteur beschikken?
‘Ik denk dat de redactie van Vrij Nederland op dit moment het meest gebaat is bij een hoofdredacteur is durft om scherpe keuzes te maken, om zo de identiteit van het merk helder te krijgen. Ik hoop verder een hoofdredacteur te zijn die zijn redactie steunt, die helpt om de individuele talenten het best tot zijn recht te laten komen, een hoofdredacteur die de hoop op een betere toekomst van meer lezers en meer abonnees mag helpen verwezenlijken.’
Wat was of wordt je eerste wapenfeit bij Vrij Nederland?
‘De redactie van Vrij Nederland bestaat uit louter topjournalisten. De uitdaging zat hem er wel in dat het allemaal mannen van zekere leeftijd betrof. Ik was met mijn 41 jaar de junior. Mijn eerste wapenfeit was het aanstellen van een nieuwe redacteur, opnieuw een topjournalist, maar daarnaast ook een vrouw van nog geen dertig. Met Mindshakes, waar ik met een zeer uiteenlopende groep mensen samenwerkte, heb ik gemerkt hoe veel ik leerde van het feit dat er mensen waren met totaal andere perspectieven op relevante thema’s. Sterker nog: het bleek dat er totaal andere thema’s relevant werden gevonden dan in mijn eigen wereldje. Ik ben op een prettige manier uit mijn filter bubble getrokken, en dat hoop ik nog vaak mee te maken. En met mij de lezers van Vrij Nederland. Om dat doel te bereiken is het essentieel dat ik een diverse redactie heb.’
En welk aspect van deze krant mag juist nooit veranderen?
‘Vrij Nederland moet altijd de ambitie houden om de status quo kritisch te bevragen, om onderscheidend te zijn op het gebied van cultuur, om met progressieve blik de wereld tegemoet te treden. Of dat nu gebeurt in de vorm van een onthullend profiel van vijfduizend woorden, of in een gifje van twee seconden.’
Wat zijn de belangrijkste doelen voor de komende jaren?
‘Het belangrijkste doel dat de uitgever en ik ons gesteld hebben is om de journalistiek van Vrij Nederland in stand te houden. Daarvoor moet het merk Vrij Nederland financieel gezond worden, en om dat te realiseren moeten we zorgen dat meer mensen onze journalistiek gaan steunen. En dat bereik je weer door duidelijk over het voetlicht te brengen wat er eigenlijk gesteund moet worden. Ik zal dus een grote groep mensen kennis moeten laten maken met onze geweldige journalistiek.’
In welke aspecten van de functie had je veel zin?
‘Het vrolijkst word ik van het idee dat ik op dagelijkse basis contact ga hebben met een groep van de beste vormgevers, beeldredacteuren, eindredacteuren en schrijvende redacteuren van ons land. Ik weet welke dingen er moeten gebeuren, maar ik ben ook erg benieuwd naar de dingen die ik nog niet weet, en hier ga leren.’
En waar zag je nogal tegenop?
‘Vijftien jaar heb ik met liefde en loyaliteit gewerkt voor NRC Media, de uitgever van de mooiste dagbladen van Nederland, maar vooral ook de verzamelplaats van zo veel fantastische journalisten, met wie ik bevriend raakte, mooie kranten, apps en sites maakte. Die diepe band verbreken vond ik moeilijk.’
Waar kun je als hoofdredacteur absoluut niet zonder?
‘Een redactie die zich vrij voelt om je te bekritiseren. Die zich vrij voelt om elkaars ideeën en visies te scherpen.’
Maak de zin af. Een perfecte werkdag is voor mij…
‘Een dag waarin een productie waar je trots op bent, een groot publiek vindt.’