Milou Turpijn naar Womens Health

Leestijd: 4 minuten
Milou Turpijn

In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrièremove heeft gemaakt. Zoals de overstap van het ene medium naar het andere. Deze keer legden we de vragen voor aan Milou Turpijn. Zij werd in augustus 2016 benoemd als hoofdredacteur van Women’s Health.

Hoe ben jij in de rol van hoofdredacteur terecht gekomen?

‘Ik ben benaderd door de vorige hoofdredacteur en de persoon die Women’s Health in Nederland heeft gelanceerd: Annette Lavrijsen. Ik was al betrokken bij Women’s Health omdat ik in mijn vrije tijd voor de titel yoga video’s aan het opnemen was. Toen Annette hoorde dat ik wegging bij VICE vroeg ze of ik koffie met haar wilde drinken omdat er personele wijzigingen zouden plaatsvinden bij Women’s Health. Ik had verwacht dat ze me voor de online redactie of als strateeg bij de titel zou vragen. Ik had toen niet durven dromen dat ze me zou vragen voor de functie van hoofdredacteur. Na deze koffie date heeft een sollicitatieproces plaatsgevonden met onder andere marketing en de uitgever.’

Je was hiervoor online strateeg bij ING, Senior Accountmanager bij het strategisch en creatief bureau van Vice en mede-oprichter van de blog Ourground. Wat zijn de grootste verschillen tussen je werkzaamheden toen, en het hoofdredacteurschap nu? En wat zijn de overeenkomsten?

‘Ik heb in mijn werk als online strateeg en senior accountmanager ontzettend veel geleerd en mij verschillende skills eigen gemaakt. Ook met het oprichten van OURGROUND moesten we iets dat nog niet bestond lanceren in de wereld. Ik ben met deze ervaring gewend om strategisch vanuit een merk te werken en een helikopterview te hebben over alle kanalen heen. Deze ervaring helpt me enorm bij mijn werk als hoofdredacteur van Women’s Health. Ook het schrijven is me niet vreemd. Eigenlijk is er dus niet een heel groot verschil. Wat wel heel anders is, is dat ik als hoofdredacteur met allerlei HR-zaken te maken heb en onderdeel ben van de Hearst uitgeverij. Aan de verschillende systemen en werkwijze moet ik nog wennen.’

Waarom was juist jij de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van Woman’s Health?

‘Ik denk dat dit een combinatie is van mijn werkervaring, skills en persoonlijkheid. Zoals ik al bij de vorige vraag heb aangegeven ben ik een merkenbouwer met strategische-, online en influencerkennis. Tenslotte heb ik mijn hele leven veel gesport en ben ik altijd bezig met mijn gezonde levensstijl. Ik ben dus ook mijn eigen doelgroep wat het makkelijk maakt om met hen in contact te treden en hun mening te vragen over alles wat we met de titel ondernemen.’

Aan welk onderdeel, rubriek of specifieke eigenschap van Woman’s Health mag nooit getornd worden?

‘De afgelopen drie jaar is Women’s Health uitgegroeid tot de autoriteit binnen de health-wereld. Deze autoriteit mogen we nooit verliezen. Het is daarom belangrijk dat we niet zonder onderbouwing met allerlei trends mee bewegen. Uitspraken die we doen dienen dan ook gebaseerd te zijn op onderzoek en wanneer we een persoonlijk verhaal posten moet dit duidelijk aangegeven worden.’

En wat zou wat jou betreft eerder vandaag dan morgen mogen worden veranderd?

‘Ik denk dat we nog veel kunnen winnen op het gebied van merkbekendheid, nog meer de interactie met de lezeressen mogen opzoeken en het bereik van Women’s Health mogen inzetten om onze rol in de maatschappij te nemen. Mijn ambitie is om het aantal PR activiteiten significant te verhogen. Ik ben structureel bezig met het opzoeken van relevante media over topics die wij als Women’s Health willen uitdragen. De FOGO-campage is hier het eerste voorbeeld van. Met onze FOGO-campagne vragen we al een paar weken aandacht voor een kwestie waar veel vrouwen mee worstelen: de balans tussen een gezonde en sportieve levensstijl, en durven genieten van minder gezonde dingen. Met de campagne hebben we aandacht gekregen van onder andere Metro, radio 538 en RTL. Ook ontvingen we ontzettend veel reacties van de lezeressen en health influencers die de campagne mede vorm hebben gegeven.’

In welke aspecten van je nieuwe functie had je echt veel zin?

‘Eigenlijk in alles. De onbekendheid van het maken van een fysiek blad, creativiteit die ik kwijt kan in 360-campagnes en samenwerken met een sterk team die al jaren verbonden zijn aan Hearst en Women’s Health. Het voelt zo goed om te werken bij een merk waar je voor de volle 100% achter staat.’

En waar zag je best een beetje tegenop?

‘Ik vond het super spannend om een ediorial te schrijven. De editorial is toch het visitekaartje van het magazine. Ik vind het belangrijk om onze lezeressen te inspireren en iets mee te geven. Daarnaast wist ik dat binnen de branche mijn editorial met veel aandacht gelezen zou worden. Gelukkig kreeg ik van geverfde journalisten reacties als: Goh, die influencer kan ook nog schrijven. Wanneer een ervaren journaliste dat naar mij stuurt dan kan ik daar extra van genieten. Ik heb natuurlijk geen achtergrond als journaliste, wat hoofdredacteuren van oudsher wel hebben. Het voelt dan ook dat ik me in mijn schrijven extra moet bewijzen.’

Waar kun je als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Een goed team. Alleen kan je het niet. In ons team werken voornamelijk mensen met een journalistieke achtergrond en zonder dit sterke team had ik (met mijn commerciële achtergrond) niet aan het roer kunnen staan. Ik heb een rete goede online- en printchef, die ik volledig vertrouw en ook op kan steunen. Door hun kracht kan ik meer overzicht houden en me focussen op het merk in totaal waar print en online een van de kanalen zijn. Ook geeft het me de ruimte om meer naar buiten te treden, te praten met klanten, media en onze lezers.’

Omschrijf eens jouw ideale lezer/abonnee?

‘Een sterke onafhankelijke vrouw, die een fitte levensstijl heeft maar ook kan genieten van een patatje, taartje of een wijntje. Iemand die haar vrienden en familie kan inspireren om alles uit het leven te halen en goed voor jezelf te zorgen.’

Hoe ziet jouw medium er over 10 jaar (hopelijk) uit?

‘De afgelopen drie jaar is Women’s Health uitgegroeid tot de autoriteit binnen de health-wereld. Aan mij de eer om die autoriteit verder uit te bouwen door te groeien tot hét grootste platform waar belangrijke vrouwentopics op het gebied van gezondheid, voeding en sport worden besproken. Dit betekent dat we cross-channel vanuit het merk werken. Het magazine, de website, social media en offline events zijn de kanalen die we gaan inzetten, maar we zullen ook vaker de media opzoeken en samenwerken met belangrijke influencers.’

Maak de zin af: Een werkdag is voor mij perfect als….

‘Ik vrouwen heb geïnspireerd om meer uit hun leven te halen door sterker te worden op mentaal, fysiek en spiritueel gebied’.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×