Hilmar Mulder, van Elle naar Libelle

Leestijd: 2 minuten
Hilmar Mulder

In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrière move heeft gemaakt. Zoals de overstap van het ene medium naar het andere. Wat waren de reacties uit het vak op deze overstap? Wat was het eerste wapenfeit? En waar blijft deze hoofdredacteur bij voorkeur vanaf? Deze keer stelden we de vragen aan Hilmar Mulder, die in augustus 2015 de opzienbarende  switch maakte van een toonaangevend modetijdschrift Elle naar ‘het grootste vrouwenweekblad van Nederland’ Libelle.

Hoe ben jij (ooit) in de rol van hoofdredacteur terecht gekomen?

‘Ooit was ik fashion, beauty & lifestyle director bij Marie Claire. Mijn hoofdredacteur Harriet Calo vertelde mij dat de uitgever had geïnformeerd naar wie zij goede kandidaten vond voor de vacature van hoofdredacteur Cosmopolitan.  ‘En ik heb jouw naam genoemd, dus stuur die uitgever even een mailtje als je interesse hebt’. En dat deed ik.’

Waarom ben jij de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van Libelle?

‘Iemand noemde mij ooit de meest benaderbare hoofdredacteur van de lage landen. Bij een merk waar echt, persoonlijk en dichtbij hoog in het vaandel staan een uitstekend uitgangspunt lijkt mij. Daarnaast stond Libelle hoog op mijn carrière wishlist. Deze grande dame van de tijdschriften, het grootste vrouwenblad van Nederland, toekomstproof  maken, vind ik een prachtuitdaging.’

Hoe waren de reacties op je overstap?

‘De running gag werd ‘ze gaat van Chanel naar Becel’. Denk dat veel mensen in de modewereld het aanvankelijk niet snapten maar een ieder die mij beter kent weet dat ik een ambitieus zieltje heb. En kenners van de mediawereld die snappen het maar al te goed.’

Wat is je eerste wapenfeit bij Libelle?

‘Na één maand een record aantal pageviews op Libelledaily.nl. En een stijging van 45% ten opzichte van de maand ervoor.’

Welk element of kenmerk van Libelle zul je nooit veranderen?

‘Datgene waar Libelle voor staat; echt, persoonlijk, dichtbij, warm & gezellig.’

In welke aspecten van je nieuwe functie heb je echt veel zin?

‘Libelledaily digitaal naar de next level tillen. Maar vooral de engagement  met de doelgroep is fenomenaal.  Of het nou digitaal is of in print. Dat is zo boeiend. Die immense oplage. Er is het weekblad en daarnaast maandelijks een mooie special,  dagelijks LibelleDaily.nl, dertien Bookazines, Jan Jans en de Kinderen, en natuurlijk de Libelle Zomerweek  waar ruim 80.000 vrouwen op af komen: dat rijke scala is zo inspirerend. Ik hou van de dynamiek, elke dag is er wel een deadline en moeten er knopen worden doorgehakt.’

En waar zie je stiekem best een beetje tegenop?

‘De dinsdagavondfiles in de winter.’

Waar kun je als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Mijn mobiele telefoon is sinds 2007 vergroeid aan mijn linkerhand. Dat zegt genoeg, toch?’

Omschrijf eens jouw ideale lezer/abonnee?

‘De Nederlandse vrouw op haar best: intelligent, positief en betrokken. Ze staat midden in het leven en hecht aan gezelligheid en gezin.’

Een werkdag is voor mij perfect als….

‘De onlinecijfers van de dag ervoor, die ik elke ochtend check zodra ik wakker word, weer groei laten zien. Dat we dan ook nog  boven budget verkocht hebben,  er een mooi nummer naar de drukker is gestuurd en tevens een klap hebben kunnen geven op een  goed idee gericht op de toekomst – ja dan kan die dag echt bijna niet beter.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×