Communicatie anno nu vraagt om een 360 graden blik. Welke rol pak jij in een wereld waarin communicatie van iedereen lijkt te zijn en veranderingen elkaar in rap tempo op volgen? Een uitdaging die vraagt om wendbaarheid, snelheid, lerend vermogen en een verruiming van ons werkgebied. Tijdens het CommunicatieCongres op 14 november hoor je verhalen van diverse communicatieprofessionals die al op hun kop hebben gestaan. Inspirerende verhalen over de verandering in het communicatievak.
Maak kennis met de vernieuwers
Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in communicatie. Mensen die het experiment aan durven gaan, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden. Ze werken vaak bij succesvolle bedrijven met een relatief korte historie, zoals Mark Jansen van Google. Organisaties waar de bedrijfscultuur as we speak wordt uitgevonden. Waar elk issue weer volslagen nieuw is. En de oplossingen ook. Of ze werken bij organisaties waar er ruimte is om anders te denken, bijvoorbeeld Mark Blok die hard werkt om ook de menselijke kant te laten zien van IKEA. Omdat het management begrijpt dat controle iets van vroeger is. Dat vaste patronen contraproductief zijn. Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken zoals Pascalle Rademaekers die gamification inzette binnen het veranderproces van VodafoneZiggo. En soms omdat het moet.
Voorafgaand aan het CommunicatieCongres interviewen wij deze vernieuwers. Deze keer is dat Stephan Ummelen, directeur van Waardengedreven. Dit bureau adviseert over identiteit en merkbeleid. Daarnaast heeft Waardengedreven een statistische toets ontwikkeld om de authenticiteit van organisatiewaarden te meten. Daarvoor was Stephan acht jaar werkzaam als directeur van een reclamebureau. Ook is hij auteur op Frankwatching.
Lees hier de andere interviews
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
De grootste misvatting van het communicatievak is volgens mij dat communicatieprofessionals altijd primair de belangen van hun werk- of opdrachtgever moeten behartigen.
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
Ik zie de communicatieprofessional als vertrouwensbemiddelaar. Het faciliteren van gezamenlijkheid en gemeenschappelijk begrip is daarbij de belangrijkste taak.
Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
Ik denk dat het ‘communicatievak’ steeds verder zal ‘uitdijen’ met o.a. de komst van nieuwe technologieën en de vervaging van grenzen tussen verschillende disciplines. Daarbij verwacht ik zowel een uitholling van betekenis van de term ‘communicatie’ als nieuwe niches en specialismen.
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootste professionele uitdagingen?
Ik werk in een absolute niche: het statistisch analyseren van de authenticiteit en het draagvlak van organisatiewaarden. Daarbij is mijn grootste professionele uitdaging om de relevantie van mijn dienstverlening te promoten en te bewijzen.
Het thema van het CommunicatieCongres is ‘de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer?
Ik help mensen beter samenwerken op basis van gedeelde waarden. Dat doe ik door de filosofie van de organisatie centraal te stellen om vervolgens wat een organisatie doet en zegt in lijn te brengen met haar intentie. Een onderdeel van deze werkzaamheden is dat ik (het draagvlak van) waarden onder grote groepen individuen (statistisch) kan meten met een methodiek die ik zelf heb ontwikkeld met een wiskundige en een professor sociale wetenschappen. Daarmee toets je eigenlijk of een organisatie ‘oprecht’ is in waar ze voor staat volgens haar eigen medewerkers. Achterliggende gedachte is dat organisaties gaan over intermenselijke relaties (bijvoorbeeld met klanten), en dat die relaties duurzamer zijn als er onderling vertrouwen is. En dat gaat over dezelfde dingen belangrijk vinden en daarnaar handelen. In hippe kringen wordt dit ook wel ‘alignment’ genoemd.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
Ik ben al jaren geïnspireerd door het thema ‘identiteit’. Toen ik de literatuur daarover binnen de communicatiewetenschappen had doorgespit ben ik verder gegaan met filosofie. Er bestaan ontzettend inspirerende dwarsverbanden tussen filosofie en communicatie.
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
Men kan van mij een scherpe en originele analyse verwachten over de rol van waarden in organisaties (en dus ook branding en communicatie). Daarnaast zal ik enkele inzichten delen uit mijn onderzoeken naar de authenticiteit van waarden die aanzetten tot nadenken over de rol van filosofie binnen bedrijven.
Bekijk hieronder alvast de TEDtalk van Stephan: