Remy Ludo Gieling

Leestijd: 3 minuten
Remy Ludo Gieling Sprout

Het Ganzenveerinterview van Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van het ondernemersmagazine Sprout. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan hem doorgegeven door Anton van Elburg, samensteller van Intermediair Magazine.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

‘Sprout is een magazine voor ambitieuze, snelgroeiende ondernemers. Onze slogan is ‘Inspireert ondernemers’ en dat is de kern van ons merk: deze doelgroep elke dag inspireren met succesverhalen (en lessen uit de fouten) van andere ondernemers. Dit doen wij in het tweemaandelijkse magazine, maar ook op de website en op de maandelijkse evenementen. De hoofdvraag is steevast ‘Hoe hebben ze dat gedaan?’. Leuk dat je een winkel in New York hebt geopend, maar wij willen weten hoe je dat hebt opgezet en welke valkuilen je bent tegengekomen. Trouwe Sprout-lezers zeggen vaak dat wij ze op de hoogte houden van het laatste nieuws, trends en inspireren met de verhalen van andere ondernemers. Bovendien vergroten onze ‘members’ op de events hun netwerk. Kortom: iedereen die succesvol wil ondernemen moet een Sprout-abonnement hebben!’

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Sprout is niet verkrijgbaar in de losse verkoop, we gaan dus steady door met de oplage van 10.000 exemplaren. Goede reacties kwamen op het laatste nummer. Hierbij lieten we zien dat een beursgang ook voor kleine bedrijven mogelijk is en hoe de Amerikaan Blake Mycoskie (39) een miljoenenbedrijf bouwt met het weggeven van schoenen. (Hij is de oprichter van schoenenmerk TOMS).

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Als ik dan toch iedereen mag aandragen zou dit Elon Musk zijn. Met Tesla, Space X, SolarCity en de Hyperloop is hij een van de meest creatieve, ambitieuze en eigenwijze ondernemers van deze tijd. Ik ben benieuwd waar hij met Sprout heen zal gaan. Vermoedelijk bezorgen we in no-time met drones of kan je de content enkel nog lezen op je smartwatch.’

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

‘Dan zou ik zijn blijven ondernemen. Na vijf jaar actief te zijn in software development had ik dit trucje wel gezien. Ik zou mij dan richten op een eigen product of dienst. Bij voorkeur het eerste, een fysiek product leveren heeft meer charme dan eentjes en nulletjes.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Ik kom net om de hoek kijken, dus ik kan van de meeste collega journalisten ongetwijfeld iets leren. Op het gebied van interviewen zijn Paul van Liempt en Coen Verbraak de absolute grootmeesters. Qua presentatietalent ben ik groot fan van Twan Huys en Roland Koopman. In magazineland heeft Robert van der Ham veel ervaring in de consumentenmedia (FHM, Autoweek en Voetbal International), wellicht dat bepaalde lessen ook te vertalen zijn naar de markt voor zakelijke beslissers.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

‘Er een doelgroep zal blijven voor verhalen op papier. Het internet heeft de tv niet weggevaagd, de tv de radio niet, de radio de krant niet. Er is geen reden waarom printmedia wel het loodje zullen leggen. De hoogtijdagen van printmedia liggen wel ver achter ons en het aandeel in de mediamix zal de komende jaren blijven dalen.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Waar kunnen wij jou nog meer mee helpen?’ Ik sprak laatst een ondernemer die recentelijk met een interview op Sprout.nl had gestaan. Hij vertelde dat in de dagen erna 25 offerteaanvragen waren binnengekomen, terwijl dat er doorgaans twee per week zijn. Geweldig om te horen en ik ben benieuwd of Sprout naast inspiratie en informatie vaker direct klanten oplevert!

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Over vijf jaar heeft Sprout een eigen redacteur in Silicon Valley om daar het nieuws, innovatie en ondernemerschap op de voet te volgen. Er zal nog meer nadruk liggen op online: naast nieuws en inspiratie zal het een databank zijn met praktische informatie voor bedrijven. Sprout.nl zal bovendien een platform worden waar ondernemers met elkaar in contact komen. En wie weet een tv-programma op RTLZ. Bright is het ook gelukt!’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

‘Ik ben groot fan van Amerikaanse magazines als Wired, Inc., Fastcompany en Entrepreneur. Vooruitstrevende publicaties gericht op ondernemerschap en innovatie. Voor mij zijn ze elke editie een bron van inspiratie. In Nederland lees ik met enige regelmaat Emerce, Quote, MT en vanuit hobbyoogpunt Zoom.nl.’

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de Ganzenveer doorgeven?

‘Op 26 september zit ik samen met Marijn Schrijver, hoofdredacteur van Nieuwe Revu, in een panel bij de Nacht van de Journalistiek. Ik zou daarom de Ganzenveer aan Marijn willen overdragen.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×