Communicatie anno nu vraagt om een 360 graden blik. Welke rol pak jij in een wereld waarin communicatie van iedereen lijkt te zijn en veranderingen elkaar in rap tempo op volgen? Een uitdaging die vraagt om wendbaarheid, snelheid, lerend vermogen en een verruiming van ons werkgebied.
Maak kennis met de vernieuwers
Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in communicatie. Mensen die het experiment aan durven gaan, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden. Ze werken vaak bij succesvolle bedrijven met een relatief korte historie, zoals Mark Jansen van Google. Organisaties waar de bedrijfscultuur as we speak wordt uitgevonden. Waar elk issue weer volslagen nieuw is. En de oplossingen ook. Of ze werken bij organisaties waar er ruimte is om anders te denken, bijvoorbeeld Mark Blok die hard werkt om ook de menselijke kant te laten zien van IKEA. Omdat het management begrijpt dat controle iets van vroeger is. Dat vaste patronen contraproductief zijn. Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken zoals Pascalle Rademaekers die gamification inzette binnen het veranderproces van VodafoneZiggo. En soms omdat het moet.
Ramon Vullings is internationaal spreker en actie-adviseur met humor over de onderwerpen ‘Toegepaste Creativiteit’ en ‘Cross Industry Innovation’.
Lees hier de andere interviews
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
Dat het nog steeds gaat om content/product pushing: er zou meer gekeken dienen te worden naar wat de andere partij (klant, aandeelhouder, stakeholder, burger, …) echt nodig heeft.
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
Nieuwe manieren van ‘luisteren’ vinden
Betere vragen bedenken
Integratie en aanpassing van boodschap(pen) in het hele communicatie eco-systeem
Video editing, podcasting en AR-creatie
Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
Qua content zal de focus nog meer gaan liggen op curatorschap, in de overvloed van (media)aanbod
Met Augmented Reality (AR) gaat er letterlijk (!) een geheel nieuwe wereld(laag) open… dat zal MEGA impact hebben op zover vorm als inhoud.
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?
Als ‘international speaker over cross-industry innovation’ dien ik bij te blijven rondom veel ontwikkeling in verschillende sectoren. Bijlezen / bijzien (video) is een tijdrovende activiteit, dus om hier overzicht en prioriteit in te blijven houden.
Het thema is ‘de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer, wat doe jij anders dan je collega’s?
Ik ‘werk’ met cliënten om daadwerkelijk ‘cross-industry innovatie’ te implementeren (waar ik dan weer over spreek)
Ik ‘speel’, bijvoorbeeld als ideaVJ (waarbij we real-time content gebaseerde associatieve beelden bij sprekers/events invoegen, zie www.ideaVJ.com)
Ik ‘reis’ veel om te leren van hoe mensen in andere domeinen & culturen omgaan met uitdagingen die op meta-niveau hetzelfde zijn.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
Uit andere domeinen, zoals: andere sectoren, sport, geschiedenis, illegale business, de natuur, … 😉
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
Een fris begin, waarbij ik mensen ga leren hoe zij ook beter gebruik kunnen maken van inzichten uit andere sectoren/organisaties/domeinen…
Praktische tips over hoe mensen zelf een betere ‘ideaDJ’ kunnen worden!
Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn